خانه | خبر | اخبارایران

بی‌اطلاعی تهیه‌کننده "کلاه قرمزی٩١" از ممنوع شدن تصویر "جیگر"

سه شنبه, 1391-06-07 15:17
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

تهیه‌کننده برنامه عروسکی "کلاه قرمزی ٩١" از ممنوع شدن پخش تصویر "جیگر"، یکی از شخصیت‌های این برنامه عروسکی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

خبرگزاری میراث فرهنگی (سی اچ ان) روز گذشته دوشنبه ششم شهریورماه، به نقل از روابط عمومی شبکه دو تلويزیون ایران اعلام کرده بود عروسک "جیگر" یکی از شخصیت‌های برنامه عروسکی "کلاه قرمزی" به‌خاطر "بد آموزی‌های رفتاری" از جمع شخصیت‌های عروسکی مجموعه "کلاه قرمزی ٩١" کنار گذاشته شده است؛ درحالی که حمید مدرسی، تهیه‌کننده این مجموعه امروز سه‌شنبه هفتم شهریور در گفت‌و‌گو با تارنمای خبرآنلاین، از ممنوع شدن پخش تصویر این شخصیت عروسکی ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته است "در جریان این اتفاق نبوده و چنین خبری را تازه می‌شنود."

بازپخش مجموعه "کلاه قرمزی ٩١"در شبکه‌های نمایش و جام جم نیز با حذف عروسک "جیگر" همراه شده است. در این بازپخش، قسمت‌ها و بخش‌هایی که در آن"جیگر" حاضر بوده به‌طور کامل سانسور شده است.

هنوز مشخص نیست برای تولید مجموعه‌های جدید باز هم گروه سازنده اجازه استفاده از این عروسک را خواهند داشت یا خیر.

آخرین فیلم سينمايی مجموعه کلاه قرمزی با عنوان "کلاه قرمزی و بچه ننه" این روزها بر روی پرده سینماهای ایران است و انتظار می‌رود به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل شود

"جیگر" یکی از عروسک‌های تازه ساخته شده از سوی مرضیه محبوب، یکی از عروسک‌سازان کهنه‌کار برنامه‌های کودک به شکل یک الاغ است که از نوروز سال جاری به مجموعه کلاه قرمزی افزوده شد.

تکیه کلام این شخصیت عروسکی "جگرم" بود. این عروسک با تکیه بر برخی کلمات و تکرار آنها جایگاه قابل اعتنایی بین طرفداران برنامه "کلاه قرمزی٩١" پیدا کرده بود.

کاظم سیاحی، صداپیشه شخصیت عروسکی "جیگر" اردیبهشت‌ماه سال جاری به روزنامه شرق گفته بود: "اسم جیگر انتخاب خود ایرج طهماسب (کارگردان این مجموعه) بود."

وی افزوده بود: "ایرج طهماسب در مورد جیگر گفته است می‌خواهد بعضی از کلمات نفی را سه مرتبه تکرار کند که بعدها آنقدر بامزه شد که بیشتر کلمات نفی سه مرتبه تکرار شد. راستش عروسک جیگر را خیلی دوست دارم و اولین چیزی که در نظر اول توجهم را جلب کرد، ساخت خوب عروسک به وسیله مرضیه محبوب بود و چشم‌های معصوم این عروسک که بسیار به دل می‌نشست. "

"کلاه قرمزی ۹۱" سومین سریال نوروزی کلاه قرمزی پس از "کلاه قرمزی ۸۸" و "کلاه قرمزی ۹۰" است.

 
پخش مجموعه "کلاه قرمزی" که از تولیدات گروه خردسال و کودک شبکه دو تلويزیون ایران است از سال‌های نخست دهه ١٣٧٠ از تلويزیون ایران آغاز شد.

 
در آغاز، کلاه قرمزی و پسرخاله شخصیت‌های اصلی این مجموعه بودند. سپس، شخصیت‌های دیگری چون پسر عمه زا، فامیل دور، گیگیلی، ببعی و جیگر عمه زا، آقوی همساده و دختر عمه زا به این مجموعه افزوده شدند.

تاکنون سه فیلم سینمایی با حضور کلاه قرمزی و برخی از عروسک‌های همراهش به روی پرده رفته که هر سه با اقبال عمومی روبه‌رو شده‌اند.

آخرین فیلم از این مجموعه با عنوان "کلاه قرمزی و بچه ننه" این روزها بر روی پرده سینماهای ایران است و انتظار می‌رود به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل شود.

 
خبرگزاری میراث فرهنگی امروز در یادداشتی پیرامون حذف عروسک "جيگر" نوشته است، "به‌راستی تلویزیون باید چکار کند؟ از یک طرف خود تمامی این برنامه‌ها را تولید و در پخش اصطلاحات آن سهیم است و از طرفی با رویکردی دیگری اقدام به حذف یک کاراکتر از یک برنامه عروسکی می‌کند."

این برای نخستین بار است که یک شخصیت عروسکی از برنامه‌های تلويزیون ایران سانسور شده است.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ازکجا ميدانی که برای نخستین بار یک شخصیت عروسکی از برنامه‌های تلويزیون حذف شده؟
وقتی تصوير هنرپيشه زن را از صحنه فيلم پاک ميکنند، شخصيت عروسکی که کاری ندارد!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما