خانه | خبر | اخبارایران

بازداشت چهار نفر در آلمان به جرم نقض تحریم‌های ایران

یکشنبه, 1391-05-29 13:27
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

چهار نفر که متهم به تحویل دریچه‌های رآکتور آب سنگین به ایران هستند، به جرم شکستن تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران در آلمان، بازداشت شدند.

 
به گزارش روزنامه تلگراف، دادستان این پرونده می‌گوید در این قضیه حدود ۹۰ مامور گمرک، یک آلمانی و سه شهروند ایرانی- آلمانی را در منازلشان در شهرهای مختلف آلمان بازداشت کرده‌اند و محل سکونت و کار آن‌ها را مورد تفتیش قرار داده‌اند.
 
وی چهارشنبه هفته پیش در توضیح این ماجرا گفت: «در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ این افراد به تحویل دریچه‌های مخصوص برای ساخت رآکتور آب سنگین به ایران مظنون بوده‌اند و بنابراین قوانین تحریم ایران را شکسته‌اند.»
 

آن‌ها نامی از مقری نبرده‌اند که قرار است این رآکتور ساخته شود، اما ایران در شهر اراک در حال ساخت رآکتور آب سنگین است که به گفته کار‌شناسان این رآکتور می‌تواند برای سلاح‌های هسته‌ای، پلاتین تولید کند.

 

حدود ۹۰ مامور گمرک، یک آلمانی و سه شهروند ایرانی- آلمانی را در منازلشان در شهرهای مختلف آلمان بازداشت کرده‌اند و محل سکونت و کار آن‌ها را مورد تفتیش قرار داده‌اند. دادستان پرونده چهارشنبه هفته پیش در توضیح این ماجرا گفت: «در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ این افراد به تحویل دریچه‌های مخصوص برای ساخت رآکتور آب سنگین به ایران مظنون بوده‌اند و بنابراین قانون تحریم ایران را شکسته‌اند.»

 روزنامه تلگراف نوشته است افراد بازداشت شده برای اجتناب از کنترل صادرات، سفارش های خود را به واسطه شرکتی در ترکیه و آذربایجان گرفته‌اند. این سفارش‌ها چند میلیون یورو ارزش دارند. دادستان پرونده، نام افراد بازداشت شده را علنی نکرده و از آنها تنها تحت عناوین کیانزاد. ک، غلامعلی. ک، حمید. خ و رودولف‌ام یاد کرده است.

 

تحلیلگران می‌گویند تحریم‌های سخت و فزاینده، روند پیشرفت‌ برنامه‌های هسته ای ایران را کند کرده است.
 
رآکتور اراک در صورت راه‌اندازی قادر به تولید سالانه حدود بیست پوند پلاتین خواهد بود که برای ساخت دو بمب اتمی در سال کافی است. ایران ابراز امیدواری کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۳ این رآکتور را راه اندازی کند. دولت ایران همچنین اصرار دارد بر اینکه قرار است به واسطه این تاسیسات، برای استفاده‌های کشاورزی و پزشکی، ایزوتوپ تولید کند.
 

ایران در حال حاضر با چندمین دور از تحریم‌های سازمان ملل مواجه است که از سال ۲۰۰۶ به خاطر عدم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در ایران، طراحی شده اند. 

Share this
Share/Save/Bookmark

پلاتین = پلاتینیوم...که در کل باز هم غلط‌ است. یعنی در یک کارخانه آب سنگین نمیشود پلاتینوم تولید کرد. آب سنگین را می برند در یک نیروگاه اتمی که با آب سنگین کار میکند (جاذب آب سنگین است) محصول نیروگاه میشود پلاتینوم و برق.

(کلا در مقالات و اخبار علمی، غلط زیاد هست، ممنون میشم بیشتر دقت کنید)

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما