خانه | خبر | اخبارایران

اينترنت تلفن‌های همراه در ايران فيلتر می‌شود

شنبه, 1391-05-21 14:16
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
سيستم فيلترينگ ايران که تاکنون روی اينترنت کامپيوترها اعمال می‌شد، از اين پس بر روی اينترنت تلفن‌های همراه نيز اجرا می‌شود.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) مهدی صرامی، مدير عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) روز جمعه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ فیلتر نبودن برخی وب‌سایت‌ها در اینترنت تلفن‌های همراه  را ناشی از تنظیمات اپراتورها دانست و آن را "تخلف قانونی" عنوان کرد.
 
کاربران ايرانی در فضای اينترنت به دلیل اعمال فیلترینگ، امکان دسترسی به برخی سايت‌ها  را ندارند اما در موارد متعدد ممکن است اگر همان صفحه را از طريق اينترنت تلفن همراه خود جست‌وجو کنند، مشکلی در دسترسی به صفحه دلخواه خود نداشته باشند.
 
مهدی صرامی، مدير عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) فیلتر نبودن برخی وب‌سایت‌ها در اینترنت تلفن‌های همراه  را ناشی از تنظیمات اپراتورها دانست و آن را "تخلف قانونی" عنوان کرد 
مدير عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی به ایسنا گفت که "بخش عمده‌ای از این مشکل" برطرف شده است و امکان اعمال فیلترینگ بر روی تلفن‌های همراه ایجاد شده است.
 
در ايران "کميته تعيين مصاديق فيلترينگ" که رياست آن برعهده غلام‌حسين محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور است، درباره فيلتر کردن وب‌سايت‌ها تصميم‌گيری می‌کند.
 
افزون بر دادستان کل کشور، "وزير يا نماينده وزارتخانههای آموزش و پرورش، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، دادگستری، اطلاعات، علوم،‌ تحقيقات و فن‌آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئيس سازمان تبليغات اسلامی، رئيس سازمان صداوسيما و فرمانده نيروی انتظامی، يک نفر خبره در فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کميسيون صنايع و معادن مجلس و يک نفر نماينده مجلس به انتخاب کميسيون حقوقی و قضايی" اعضای ديگر اين کميته ١٢ نفره هستند.
 
احمد بزرگيان، معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مديريت و سرمايه انسانی رئيس‌جمهور ايران تيرماه سال جاری خورشيدی از نحوه اعمال فيلرينگ در اين کشور انتقاد کرد و گفت: "سازوکار فيلترينگ در کشور منطقی نيست."
 
يش از اين نيز احمد توکلی، يکی از نمايندگان مجلس ايران گفته بود شيوه فيلترينگ و قطع بدون اطلاع بسياری از سرويس‌های مورد مراجعه اکثر قريب به اتفاق مردم، گلايه اقشار تحصيل‌کرده را به دنبال دارد و چنين فيلترينگ "مردم‌آزاری" برای نظام "بسيار هزينه‌زا" است.
به گفته وی اين روش فيلترينگ از يک طرف مردم را به قانون‌شکنی و استفاده از سازوکارهای ضدفيلتر تحريک می‌کند و از طرف ديگر فيلترينگ را از حالت ابزار کنترل مؤثر فضای مجازی خارج می‌کند، چرا که در وضعيتی که اکثر کاربران اينترنت به سمت استفاده از نرم‌افزارهای فيلترشکن سوق داده می‌شوند، فيلترينگ تأثير خود را از دست می‌دهد."
 

  

Share this
Share/Save/Bookmark

البته همین الان هم اینترنت تلفن همراه جزء سیستم فیلترینگه. احتمالا منظور ایشون این بوده که یکی دو تا سایتی که ایشون میخواسته فیلتر بشه، هنوز فیلتر نشده. :)

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما