خانه | خبر | اخبارایران

تشکيل پرونده "زمين‌خواری" برای محمدجواد لاريجانی

سه شنبه, 1391-05-10 08:39
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران به "زمين خواری" متهم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی‌رضا آوايی، رئيس کل دادگستری استان تهران درباره پرونده لاريجانی گفت: "چند ماه قبل رياست قوه قضائيه با من صحبت کرد و گفت چنين پرونده‌ای وجود دارد، تقاضای مؤکد من از شما اين است که پيگيری کنيد تا اين پرونده به سرعت رسيدگی شود."

آيت‌الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه و علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران از برادران محمدجواد لاريجانی هستند.

آوايی افزود: "صحبت رئيس قوه قضائيه اين بود که مثلاً اگر کسی از بستگان من يا برادر من احيانأ پرونده‌ای دارد، چرا بايد حيثيت همه و مسئولين نظام زير سئوال برود برای اين‌که چند هکتار زمين گرفته شده يا نشده است."

آيت‌الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه و علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران از برادران محمدجواد لاريجانی هستند. جواد لاريجانی همچنين پسرخاله احمد توکلی يکی از نمايندگان مجلس ايران است.

به گفته رئيس کل دادگستری تهران "روند رسيدگی به اين پرونده روندی قانونی و منطقی است، منتهی اين پرونده نياز به کارشناسی و زمان دارد و همان‌طور که می‌دانيد من علاقه‌مندم که در يک فضای کاملاً حرفه‌ای و نه جنجالی مانند بقيه پرونده‌ها به آن رسيدگی شود و مطالبه‌ رئيس قوه قضائيه هم همين است."

محمدجواد لاريجانی چندی پيش اظهارات علی مطهری، نماينده مجلس درباره مناقشات اراضی خود را رد کرده بود. مطهری به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران توصيه کرده بود که تکليف پرونده برخی از جمله جواد لاريجانی را مشخص کند.

محمدجواد لاريجانی فرزند ميرزا هاشم آملی روحانی شيعه است. وی همچنين خواهرزاده آيت‌الله حسن حسن‌زاده آملی و پسرخاله احمد توکلی يکی از نمايندگان مجلس ايران است. پدر وی در سال ۱۳۱۱ خورشيدی به نجف مهاجرت کرد و تا حدود ۳۰ سال بعد در عراق ماند و محمدجواد لاريجانی نيز در همان جا به دنيا آمد.

لاريجانی پيش از اين نماينده مجلس، و معاون وزارت خارجه بوده است.

در آستانه انتخابات رياست‌جمهوری دوم خرداد ۱۳۷۶ وی در مجلس پنجم مقام رياست مرکز پژوهش‌های مجلس را داشت و در جناح‌بندی سياسی از متحدان علی‌اکبر ناطق نوری بود.

لاريجانی پيش از انتخابات در سفری به بريتانيا در ملاقاتی محرمانه با نيک براون يکی از مديران کل وقت وزارت خارجه انگليس به وی گفته بود پيروزی جناح راست در انتخابات می‌تواند منافع انگليس و غرب را تأمين کند و تلاش کرده بود با ارائه "تصويری راديکال" از جناح چپ و به‌ويژه محمد خاتمی، انگليس را به حمايت از جناح راست برای پيروزی در انتخابات رياست‌جمهوری تشويق کند.

انتشار بخش‌هايی از مذاکرات محرمانه محمدجواد لاريجانی با نيک براون در ايران به "رسوايی بزرگی" برای وی و اصولگرايان منجر شد.

وی هم‌اکنون افزون بر دبيری ستاد حقوق بشر قوه قضائيه، مشاور بين‌الملل رئيس قوه قضائيه ايران نيز هست و در مجامع بين‌المللی علی‌رغم انتقادات شديد عليه وضعيت حقوق بشر در ايران همواره از اين وضعيت دفاع کرده و آن را مطلوب خوانده است.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما