خانه | خبر | اخبارایران

پرداخت ارز دولتی به مسافران قطع شد

یکشنبه, 1391-05-08 18:24
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
 بانک مرکزی ایران با صدور بخشنامه‌ای از قطع کامل ارز مسافرتی خبر داد و اعلام کرد که  فقط زائران کشورهای عربستان، عراق و سوریه می‌توانند یک‌بار در سال ۲۰۰ دلار ارز دولتی دریافت کنند.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این بخشنامه روز یکشنبه، هشتم مرداد ماه جاری به بانک‌های خصوصی و دولتی ابلاغ شده  و قابل اجرا است.
 
محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی  هفته گذشته در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی از پذیرفتن پیشنهاد نمایندگان مجلس مبنی بر حذف ارز مسافرتی خبر داده و گفته بود که تنها استثنای این تصمیم  تعلق گرفتن  ۴۰۰ دلار برای زائران اماکن مذهبی  خواهدبود.
 
در بخشنامه ابلاغی به بانک‌های این مبلغ به ۲۰۰ دلار کاهش  یافته و به کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال که پیش از این ۵۰ درصد سهمیه ارزی را دریافت می‌کردند، نیز ارز دولتی مسافرتی داده نمی‌شود.
 
محمد حسن‌نژاد، نماینده مجلس: "نباید به مسافرین حج نیز ارز دولتی پرداخت کرد زیرا کسی می‌تواند به حج برود که توان مالی داشته باشد و نباید از پول بیت المال برای رفتن به حج استفاده شود"
بر اساس قانون، در ايران به هر مسافر هوايی خارج از کشور تا سقف هزار دلار يا معادل آن به ساير ارزهای خارجی به نرخ رسمی دولتی يعنی ۱۲۲۶ تومان پرداخت می‌شود.
 
در حالیکه شرایط اقتصادی ایران، دلیل حذف ارز مسافرتی عنوان شده است،  مهدی تقوی، استاد اقتصادکلان دانشگاه علامه طباطبایی  به خبرگزاری مهر گفت که این مساله تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد.
 
رضا رحمانی، رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس  نیز معتقد است: "پرداخت ۴۰۰ دلار به هر زائر نه هزينه‌های مسافران را تأمين می‌کند و نه درآمد چندانی نصيب دولت می‌کند."
 
محمد حسن‌نژاد، نماینده مجلس نیز روز گذشته، هفتم مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری کانون دانش‌آموزی(پانا)  از اختصاص ارز دولتی به حجاج انتقاد کرد و گفت: "به نظر من نباید به مسافرین حج نیز ارز دولتی پرداخت کرد زیرا کسی می‌تواند به حج برود که توان مالی داشته باشد و نباید از پول بیت المال برای رفتن به حج استفاده شود."
 
این نماینده مجلس با اشاره به "مغفول ماندن" اختصاص ارز دولتی برای بیماران، اضافه کرد: "باید در این خصوص در مجلس تصمیم گیری شود زیرا بدون شک بیماری یک فرد مهم‌تر از تامین ارز برای مراسم حج است."
 
قيمت دلار در ايران در سال گذشته خورشيدی حدود ۸۰ درصد رشد داشته است در حالی که نرخ دلار بين سال‌های ۸۱ تا ۸۹ تنها ۲۵ درصد افزايش يافته بود. بنا به اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از فروردین‌ماه ۱۳۹۰ تا فروردین ماه سال ۱۳۹۱، قیمت یورو نیز رشد ۶۷ درصدی داشته است.
 
در پی حذف ارز مسافرتی،  قیمت هر دلار  در روز هشتم مرداد ماه  تا یک‌هزار و ۹۷۵ تومان بالا رفت، پوند انگلیس به سه‌هزار و ۱۰۵ تومان و  یورو به دوهزار و ۴۴۰ رسید.
 
در همین زمینه:
Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما