خانه | خبر | اخبارایران

انتشار آثار مهدی بازرگان بر روی اینترنت

پنجشنبه, 1391-04-22 18:01
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

مجموعه کامل آثار دبیرکل پيشين نهضت آزادی ایران، به صورت رایگان برروی اینترنت قرار گرفت.

به گزارش تارنمای میزان‌خبر، بنیاد فرهنگی مهدی بازرگان، مجموعه کامل آثار دبیرکل پيشين نهضت آزادی ایران را برای استفاده عموم به‌صورت رایگان بر روی اینترنت قرار داد.

بر روی تارنمای بنیاد فرهنگی مهدی بازرگان، آثاری از جمله "راه طی‌شده"، "ذره بی‌انتها"، "سیر تحول قرآن"، "بازگشت به قرآن"، "آخرت و خدا؛ هدفت بعثت انبیاء" و بسیاری دیگر از آثار رهبر پيشين نهضت آزادی ایران، قرار گرفته است.

مهدی بازرگان زاده سال ۱۲۸۶ در تهران بود. سال ۱۳۳۹ هنگامی که جبهه ملی دوم آغاز به‌کار کرد از اعضای شورای مرکزی این جبهه شد و در کنار محمود طالقانی و یدالله سحابی نهضت آزادی ایران را ایجاد کرد.

وی نخستین دانشیار دانشگاه تهران و اولين نخست‌وزیر ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ خورشیدی بود.

مهدی بازرگان تا پایان عمر خود در تمام دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ثبت نام کرد اما پس از دوره اول مجلس همواره از سوی حاکمیت رد صلاحیت می‌شد

دولت موقت مهدی بازرگان ۹ ماه پس از انقلاب در آبان ۱۳۵۸ استعفا داد. اين رويداد پس از اشغال سفارت آمریکا از سوی دانشجویان مسلمان پيرو آيت‌الله خمينی، رهبر انقلاب ايران در ۱۳ آبان آن سال رخ داد و از سوی جریان حاکم تلاش شد تا استعفای بازرگان در نتیجه‌ اشغال سفارت آمریکا وانمود شود در حالی که اين سومين استعفای وی به‌شمار می‌رفت.

نهضت آزادی نيز پس از استعفای دولت موقت مهدی بازرگان در پاییز ۱۳۵۸ رفته‌رفته به حاشیه رانده شد تا جایی که در ‌‌نهایت فعالیت‌های آن ممنوع گرديد.

مهدی بازرگان پس از استعفا در نخستین دوره مجلس ايران به‌عنوان منتخب سوم با رأی یک‌ونیم میلیون نفر از مردم تهران وارد مجلس شد.

سال ۱۳۶۴ از سوی نهضت آزادی به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی شد اما شورای نگهبان او را رد صلاحیت کرد.

رد صلاحیت بازرگان در انتخابات ریاست جمهوری برای رقابت با علی خامنه‌ای منجر به آن شد که برخی مراجع از جمله محمدکاظم شریعتمداری، شهاب‌الدین مرعشی نجفی و محمدصادق روحانی انتخابات را تحریم کردند. بازرگان تا پایان عمر خود در تمام دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ثبت نام کرد اما پس از دوره اول مجلس همواره از سوی حاکمیت رد صلاحیت می‌شد.

مهدی بازرگان در ۳۰ دی ماه ۱۳۷۳ در پی یک سفر درمانی در ژنو از دنیا رفت.

پس از فوت وی در سال ۱۳۷۳بنیاد فرهنگی مهدی بازرگان، به کوشش همکاران و خانواده وی برای جمع‌آوری، تنظیم و انتشار کلیه آثار بازرگان و تحقیق پیرامون زمینه‌های فکری، فرهنگی و اجتماعی وی ایجاد شد.

 

در اين زمينه:
سايت بنياد فرهنگی مهدی بازرگان

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ایکاش وارثین بازرگان دست از بازرگانی و تجارت با ارث او بر می داشتند. بازرگان اگر امروز زنده بود بخاطر راستی ای داشت دیگر خودش را مسلمان نمی دانست و از اینهمه نجاست و قرآنیات ترشیجات فاصله می گرفت. اما چه می شود کرد که با همه ی ارتجاعی بودنش در مسلمان ماندن بازرگان دست کم از نظر راستی و درستی یک سروکله از تمامی ائمه ی نهضت آزادی که باعث دردبیدرمان ایران شدند بلندتر بود.

ارتجاع فعال شده در حالی که ایران را حامیان پادشاهی می سازند نه آدم***انی مانند بازرگان

لابد یک نمونه از راستی و درستی بازرگان اعدامهای زمان نخست وزیریش بود.

سلام ببخشید پس چرا لینک دانلود را معرفی نکردید ؟

پدر من یکی از دوستان نزدیک بازرگان بود. بنده نظر کابر مهمان را در مورد وارثین نهضت ضد آزادی در ایران را صددرصد تایید می کنم.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما