خانه | خبر | اخبارایران

"با مجلس در مورد بستن تنگه هرمز بحثی نداشتيم"

سه شنبه, 1391-04-13 13:41
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سخنگوی وزارت خارجه ايران در مورد طرح گروهی از نمايندگان مجلس در رابطه با بستن تنگه هرمز گفت وزارت امور خارجه و مجلس هيج بحث مستقيمی در مورد اقدام خاصی انجام نداده‌اند.

به گزارش منابع خبری ايران، رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران امروز سه‌شنبه ۱۳ تيرماه در نشست رسانه‌ای خود در مورد اين‌که نمايندگان مجلس گفته‌اند پاسخ مثبت وزارت خارجه را برای بستن تنگه هرمز دريافت کرده‌اند، گفت: "هيچ بحث مستقيمی در اين‌باره ميان مجلس و وزارت خارجه برای اين‌که ما اقدام خاصی را انجام دهيم صورت نگرفته است."

مهمان‌پرست در همين حال افزود: "اين که نمايندگان مجلس اين طرح را بررسی کنند حق آن‌هاست و در حد طرح اين پيشنهاد با آن مواجه هستيم."

وی ادامه داد: "اين طرحی است که از سوی نمايندگان دنبال می‌شود و هرآن‌چه که مجلس به صلاح کشور بداند و به تصويب برساند به‌عنوان بخشی از دولت موظف به اجرای آن هستيم."

وی همچنين تأکيد کرد مسئول اجرای خيلی از موضوعاتی که تصويب می‌شود، دستگاه‌های ديگری غير از وزارت امور خارجه هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه: اين که نمايندگان مجلس اين طرح را بررسی کنند حق آن‌هاست و در حد طرح اين پيشنهاد با آن مواجه هستيم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد موضع اين وزارتخانه در قبال بستن تنگه هرمز ضمن تأکيد بر ناامن کردن امنيت خليج فارس از سوی کشورهای اروپايی و آمريکا گفت ايران در راه "حفظ امنيت منطقه خليج فارس و عبور و مرور محموله‌های نفتی" تلاش خواهد کرد.

۱۰۰ نماينده مجلس ايران روز گذشته، دوشنبه ۱۲ تير، با هدف "مقابله با تحريم‌کنندگان" طرح دو فوريتی را برای بستن تنگه هرمز امضا کردند.

ابراهيم آقامحمدی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران گفت: "طرحی در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس تهيه شده که بر جلوگيری از تردد نفتکش‌هايی که به کشورهای تحريم‌کننده ايران، نفت حمل می‌کنند، از تنگه هرمز تأکيد دارد."

به گفته آقامحمدی "اين طرح در پاسخ به تحريم‌های نفتی اتحاديه اروپا عليه جمهوری اسلامی ايران تدوين شده است."

وزيران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا ژانويه سال جاری ميلادی در نشست خود در بروکسل در واکنش به برنامه اتمی ايران تصميم گرفتند واردات نفت از ايران به کشورهای اروپايی را تحريم کنند. اين تصميم از يکشنبه ۱۱ تير عملی شده است.

با اين حال هفته گذشته ايران از اتحاديه اروپا خواست تا در تحريم نفت اين کشور تجديدنظر کند. علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه ايران تحريم نفت ايران را "مسيری اشتباه" ناميد و گفت: "ما اميدواريم اتحاديه اروپا با اين موضوع با عقلانيت بيشتری برخورد کند، چون منافع هيچ‌کس در تقابل نيست."

ايران پيشتر هشدار داده بود در صورتی که نتواند نفت خود را صادر کند، اجازه عبور نفتکش‌ها را از تنگه هرمز نخواهد داد.

تنگه هرمز دارای حدود ۵۰ کيلومتر عرض و ۲۰۰ کيلومتر طول است که خليج فارس و دريای عمان را به هم متصل می‌کند. روزانه حدود ۲۰ درصد نفت مورد نياز دنيا از اين تنگه عبور می‌کند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما