خانه | خبر | اخبارایران

طرح مسدود کردن تنگه هرمز در مجلس ايران بررسی می‌شود

سه شنبه, 1391-04-13 09:27
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

يک روز پس از اجرای تحريم واردات نفت ايران به کشورهايی اروپايی، شماری از نمايندگان مجلس ايران طرحی را امضا کردند که بر اساس آن تنگه هرمز مسدود خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ۱۰۰ نماينده مجلس ايران روز دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۱ با هدف "مقابله با تحريم‌کنندگان" طرح دو فوريتی را برای بستن تنگه هرمز امضا کرده‌اند.

ابراهيم آقامحمدی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران گفت: "طرحی در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس تهيه شده که بر جلوگيری از تردد نفتکش‌هايی که به کشورهای تحريم‌کننده ايران، نفت حمل می‌کنند، از تنگه هرمز تأکيد دارد."

به گفته آقامحمدی "اين طرح در پاسخ به تحريم‌های نفتی اتحاديه اروپا عليه جمهوری اسلامی ايران تدوين شده است."

وی افزود بر اساس اين طرح "دولت جمهوری اسلامی ايران موظف است تا بر اساس حق حاکميت خود از عبور نفتکش‌هايی که به کشورهای تحريم‌کننده ايران، نفت حمل می‌کنند، جلوگيری کند."

ايران پيشتر هشدار داده بود در صورتی که نتواند نفت خود را صادر کند، اجازه عبور نفتکش‌ها را از تنگه هرمز نخواهد داد

اين نماينده مجلس گفت: "وقتی آن‌ها ناجوانمردانه و با رفتار ظالمانه دست به تحريم نفتی عليه ايران می‌زنند، اعمال حق حاکميت در آب‌های داخلی و ساحلی ايران، حداقل اقدام است."

عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس افزود اين طرح به زودی به صحن علنی مجلس می‌آيد.

از سوی ديگر حشمت‌الله فلاحت‌پيشه نماينده پيشين مجلس در گفت‌وگو با تارنمای فرارو اين طرح را "احساسی" خواند و گفت: "سياست خارجی بيش از احساس نيازمند عقلانيت است."

فلاحت‌پيشه افزود: "من معتقدم غرب به دنبال اين است که گناه شکست مذاکرات را بر گردن ايران بيندازد و چنين طرح هايی می تواند به اين امر کمک کند."

وزيران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا ژانويه سال جاری ميلادی در نشست خود در بروکسل در واکنش به برنامه اتمی ايران تصميم گرفتند واردات نفت از ايران به کشورهای اروپايی را تحريم کنند. اين تصميم از يکشنبه ۱۱ تير عملی شده است.

با اين حال هفته گذشته ايران از اتحاديه اروپا خواست تا در تحريم نفت اين کشور تجديدنظر کند. علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه ايران تحريم نفت ايران را "مسيری اشتباه" ناميد و گفت: "ما اميدواريم اتحاديه اروپا با اين موضوع با عقلانيت بيشتری برخورد کند، چون منافع هيچ‌کس در تقابل نيست."

ايران پيشتر هشدار داده بود در صورتی که نتواند نفت خود را صادر کند، اجازه عبور نفتکش‌ها را از تنگه هرمز نخواهد داد.

تنگه هرمز دارای حدود ۵۰ کيلومتر عرض و ۲۰۰ کيلومتر طول است که خليج فارس و دريای عمان را به هم متصل می‌کند. روزانه حدود ۲۰ درصد نفت مورد نياز دنيا از اين تنگه عبور می‌کند.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

امیدوارم در حد زر زدن نباشد و قدرت نداشته را به رخ استکبار جهانی بکشند.

این حضرات نمایندگان مجلس به این فکر نکرده اند که وقتی غرب یک همچین تحریم هایی را می گذاره حتما فکر اینجاش را هم کرده؟ الان اون ها منتظر یک بهانه هستند که جنگ را شروع کنند، بدون شک اگه نماینده ها چنین طرحی را تصویب کنند و نیروهای نظامی و انتظامی هم آن را اجرا کنند اون وقت می شه گفت نهایت خدمت را به نیروهای متخاصم کرده اند و خیلی زود نظام حاکم بر ایران سرنگون می شود.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما