خانه | خبر | اخبارایران

افزايش مجدد واردات نفت چين از ايران

جمعه, 1391-04-02 16:13
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

صادرات نفت ايران به کشور چين در ماه مه بار ديگر اوج گرفت و به سطح سابق نزديک شد.

به گزارش وال استريت ژورنال، ارقام و نمودارهايی که روز پنج‌شنبه ۲۱ ژوئن (يکم تير) درباره ميزان واردات نفت چين از ايران انتشار يافت، نشان می‌دهد که پس از کاهش شديد اين واردات در اوايل سال جاری، کشور چين بار ديگر به افزايش خريدهای نفتی خود از ايران روی آورده است.

اين آمار تنها به فاصله يک روز پس از آن منتشر شد که هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا از کاهش خريد نفت ايران توسط چين، ابراز خشنودی کرد.

بر اساس اين گزارش، اداره کل گمرکات چين اعلام کرد ميزان واردات نفتی اين کشور از ايران در ماه مه امسال به نسبت همين مقطع در سال گذشته ۲ و سه دهم درصد کاهش يافته و به ۲/۲ ميليون تُن يا ۵۲۴ هزار بشکه در روز رسيده است.

معاف کردن چين از تحريم‌ها با وجودی ‌که به نظر می‌رسد معاملاتش با ايران به حالت عادی برگشته است، می‌تواند برای  اوباما ريسک سياسی بزرگی محسوب شود

اين ارقام در عين حال نشان می‌دهد که ميزان واردات نفت چين از ايران به نسبت ماه آوريل ۳۸ و ۹۹ صدم درصد افزايش يافته است.

اين اطلاعات جديد، دولت اوباما را بيش از پيش برای تصميم‌گيری در مورد معافيت احتمالی چين از تحريم‌های اقتصادی آمريکا تحت فشار قرار می‌دهد چرا که قرار بر اين بوده است اين تحريم‌ها در مورد مؤسسات مالی و بانک‌هايی که به معامله با بخش انرژی ايران مبادرت می‌ورزند، وضع شود.

به باور برخی تحليلگران، معاف کردن چين از تحريم‌ها با وجودی ‌که به نظر می‌رسد معاملاتش با ايران به حالت عادی برگشته است، می‌تواند برای باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا ريسک سياسی بزرگی محسوب شود.

اگرچه حتی اگر خريدهای نفتی چين از ايران در ماه‌های باقی‌مانده سال با ميزان اين خريدها در سال گذشته برابری کند نيز کل واردات نفت خام اين کشور از ايران در سال جاری ۱۲ درصد کمتر از واردات سال ۲۰۱۱ خواهد بود.

با اين وجود تا روز ۲۸ ژوئن که آخرين مهلت برای عمل به تحريم‌های آمريکا است، زمان چندانی باقی نمانده و چين بايد در اين‌باره تصميم بگيرد.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

با قيمت مفت ميبرند و جايش آشغال ميدهند.
بيخود نيست از اينها حمايت ميکنند !

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما