خانه | خبر | اخبارایران

معاون فرهنگی ارشاد: نشر چشمه به مقدسات توهين کرده بود

پنجشنبه, 1391-03-18 19:19
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

بهمن دری گفت لغو امتيار نشر چشمه به دليل عرضه کتابی "سراسر ضد امام حسين" بود و دو سال پيش می‌بايست بسته می‌شد.

بهمن دری، معاون فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پنج‌شنبه ۱۸ خردادماه در گفت‌وگو با روزنامه جام جم در مورد لغو پروانه نشر چشمه گفت اين انتشاراتی کتابی عرضه کرد که "سراسر ضد امام حسين"، امام سوم شيعيان بود.

دری افزود: " تعرض به امام حسين که همه ايران ۱۰ روز محرم برای او سياه می‌پوشند و سوگواری می‌کنند ديگر قابل گذشت نبود."

وی با تأکيد بر اين‌که پروانه نشر چشمه لغو شده و اين انتشارتی نمی‌تواند کتاب جديدی را برای عرضه به ارشاد ارائه کند، گفت: "از نظر حقوقی وضعيت نشر چشمه به‌گونه‌ای است که مدير کل حقوقی وزارت ارشاد به بنده می‌گويد اين نشر بايد دو سال پيش بسته می‌شد و مسئوليت را بر عهده خود ما گذاشت و گفت هيچ مسئوليتی در اين زمينه بر عهده نمی‌گيرد."

معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: "ما همه تلاش‌مان را در ارتباط با اين نشر انجام داديم. مثلا دستور دادم کل کارهايی که از اين انتشارات غيرقابل انتشار تشخيص داده شده بود توسط کارشناسان ديگری هم بررسی شود تا ببينيم آيا مشکل همين است، که ديديم نه واقعأ اين‌گونه نبود."

بهمن دری: تنها لغو پروانه نشر هم نيست، بلافاصله پرونده‌ نشر چشمه برای رسيدگی به مرجع قضايی ارسال می‌شود

بهمن دری افزود: "توجه داشته باشيد زمانی شما کتابی ارائه می‌کنيد و غير قابل انتشار تشخيص داده می‌شود و مسئله خاصی نيست ولی زمانی که اين غيرقابل انتشارها تعدادشان زياد می‌شود و حجم اصلی کار ناشر را دربر می‌گيرد آن هنگام نشان‌دهنده نوعی کجروی و ترويج تفکری خاص و مضر و غلط است."

وی "تخلف" ديگر نشر چشمه را اين دانست که "کتابی را برای مجوز ارائه می‌داد و بعد همان کتاب را دوباره از مسير انتشاراتی ديگر با همان شکل و شمايل عرضه می‌کرد."

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پايان گفت: "در يک جمله بگويم که اين نشر بر اساس رأی هيئت رسيدگی به تخلفات که از خود اعضای صنف و اتحاديه هم در آن حضور دارند پروانه نشرش لغو شده است و تنها لغو هم نيست و بلافاصله پرونده‌اش برای رسيدگی به مرجع قضايی ارسال می‌شود."

بهمن دری تأکيد کرد که نشر چشمه از اين پس تنها می‌تواند به حالت کتابخانه‌ای و کتابفروشی به فعاليت‌اش ادامه دهد ولی کتاب تازه‌ای نمی‌تواند برای انتشار عرضه کند.

نشر چشمه ارديبهشت‌ماه سال جاری به دستور دستگاه‌های قضايی، از فهرست ناشران حاضر در بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب ايران نيز حذف شده بود.

بهمن دری همان زمان دليل اين تصميم را "داشتن تخلفات بی‌شمار" اين انتشاراتی دانسته بود.

سال گذشته نيز به دستور مسئولان کميته نظارت و ارزشيابی برخی کتاب‌های منتشرشده از سوی نشر چشمه از جمله همه کتاب‌های علی اشرف درويشيان به نام‌های"داستان‌های محبوب من" (مجموعه شش جلدی)، "سال‌های ابری" (مجموعه چهار جلدی)، "افسانه‌ها و مثل‌های کردی" (يک جلد) و مجموعه چهار جلدی داستان‌های وی و نيز رمان‌های "نگران نباش"، نوشته مهسا محب‌علی، "بطالت" نوشته احسان نوروزی و "شمايل تاريک کاخ‌ها" نوشته حسين سناپور توقيف و از بيست‌وچهارمين نمايشگاه کتاب تهران برداشته شدند.

نشر چشمه، از سال‌های دهه ۱۳۸۰ خورشيدی همواره از آثار نويسندگان جوان و نوجو در زمينه ادبيات معاصر داستانی پشتيبانی کرده است.

بسياری از کتاب‌های منتشر شده از سوی نشر چشمه در اين زمينه جوايز ادبی معتبری را به دست آورده‌اند.

انتشارات چشمه کار خود را از سال ۱۳۶۴ و با انتشار کتاب‌های هنری و ادبيات مانند داستان، شعر، نمايش‌نامه، فيلم‌نامه، سينما و تحقيقات ادبی آغاز کرد.

آثار نويسندگان و شاعرانی چون محمدرضا شفيعی کدکنی، فريدون مشيری، هوشنگ ابتهاج، محمود دولت‌آبادی، علی‌اشرف درويشيان، مهرداد بهار، ايرج افشار، احمدرضا احمدی و حميدرضا صدر به اين مؤسسه انتشاراتی سپرده‌ شده است.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

مشکل اقای دری در اینست که نمیتواننند بفهمند که این مقدساتی که دارند از ان دفاع میکنند بایستی مثل مشک خودشان ببویند نه انکه عطار بگوید. شما اگر اجازه دهید حتی همین کتابهای به اصطلاح موهد هم چاپ شوند انوقت خود مردم با نخریدن انها دکانشان را تخته خواهند کرد. اما وقتی شماها دخالت های بی جا و گاه مخرب میکنید به این گونه نشریات مستمسک و بهانه میدهید تا با مظلوم نمایی برای خود طرفدارانی پیدا کنند. حال اگر طرفدارانی هم پیدا شوند این بدان معنی نیست که ناشر یا طرفداران میخواهند حکومت را براندازند. این ترس بی جای حکومت عاقبت انرا به واکنشها ی عمیق و وسیع تری واداشته و میدارد که سر انجام ان سرنگونی است. حالا هی عرصه را بر مردم تنگ کنید و عاقبت این تنگ نظری ها را خواهید دید. همه ما هنوز شاه را به یاد داریم و میدانیم که حتی یک دهم ج.ا هم ادم نکشت و زندانی نکرد. اما متاسفانه شماها نه از اشتباه دیگران درس و نه از او نه از اشتباهات خودان پند میگیرید و متاسفانه هاشتباهات خود را تکرار میکنید. ا*****

طرح توهین به مقدسات اگر دروغ نباشد ، دست کم بهانه است. ارشاد از جنبه دیگری از نشر دلخور است و حتی کینه به دل دارد. صاحب نشر چشمه سال ها اتحادیه ناشران و کتابفروشان را رهبری می کرد. گفته می شود طی آن سال ها میلیاردها تومان جا به جا شده است . از طرق مختلف . می گویند یک ناشر نمی تواند ویلایی در منظقه پلور داشته باشد سه طبقه و حدود شش هزار متر مربع حیاط گلکاری شده و غیره . می گویند همین ناشر نمی تواند ملکی در قیطریه داشته باشد که حداقل پانزده میلیارد تومان قیمت دارد. چیز دیگری هم می گویند : این که کارگزاران نشر چشمه برای چاپ کتاب ها ی نویسندگان مخصوصا نویسندگان تازه کار یا از نظر پولی یا جنسی از انها بهره برداری می کنند. اینها حرف هایی است که شایع است . چرا ارشاد اگر سند و مدرکی دارد رو نمی کند تا آن طور که کسی که با این حرف ها هم دزد است و هم عامل فساد اخلاقی دستش رو نشود؟

سانسور و مخالفت با «آزادی بیان» اصل و اساس «قانون اساسی» حکومت مزدور و انسان ستیز و فاشیست ج.اسلامی است. دست کارتر و شرکای گوادلوپی اش درد نکند برای دسته گل سیاه شان!

این آقا البته یک طرفه به دادگاه رفته و راضی برگشته
کاشکی اون خبرنگار روزنامه چند تا سئوال از این آقا میپرسید.
آیا این کتاب ضد امام حسین چاپ شده است؟
دوم اگر چاپ نشده که نشده و اصلا وظیفه ارشاد این است که جلوی این کتابها را بگیرد پس قصاص قبل از جنایت میکنید؟
سوم اگر کسی کتابی سراسر ضد حسین نوشته پس چرا راست راست دارد در خیابان راه میرود. قرار نیست برای تنبه دیگر ملحدان اسم این نویسنده گفته شود؟ برایش پرونده تشکیل شود؟ یعنی راست راستی اینجا اینقدر آزادی هست که هر کس هر کتابی خواست بنویسد و بدهد ارشاد شاید چاش شد اگر هم نشد که هیچ؟ و اگر دستگیر شده سرانجامش چی شده؟
چهارم یواشکی که این بنده خدا نویسنده را نکشتین؟ کسی نیست جلوی این آقا را بگیرد که اینطور راحت از حسین و بقیه امامان برای مقاصد خودش خرج میکند؟
پنجم اون جمله ای که این آقا گفت دیگر شاهکار است
"وی "تخلف" ديگر نشر چشمه را اين دانست که "کتابی را برای مجوز ارائه می‌داد و بعد همان کتاب را دوباره از مسير انتشاراتی ديگر با همان شکل و شمايل عرضه می‌کرد."
این شد جرم؟ کتابی را که ارشاد رد کرده توسط انتشاراتی دیگر منتشر شده جرم چشمه این وسط چیست؟. جل الخالق یعنی انتشارت چشمه چند مجوز نشر دیگر داشته است ؟
یا باید جوابگوی کارهای انتشاراتی دیگر بشود؟
آقایان در دروغگویی به جاهایی رسیدند که مرزهای عقلانیت را شکستند. یعنی در حقیقت عقل مخاطبان را در حد خودشان یا کمتر از خودشان تصور کردند.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما