خانه | خبر | اخبارایران

"امکان موافقت آمريکا با غنی‌سازی اورانيوم تا غلظت پنج درصد در ايران"

شنبه, 1391-02-09 14:22
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

مقام‌های آمريکايی اعلام کردند در صورت موافقت ايران با شروط سازمان ملل متحد و نظارت نامحدود و دقيق‌تر بازرسان بين‌المللی بر نيروگاه‌های هسته‌ای‌ اين کشور، اين امکان وجود دارد که آمريکا نيز با توليد اورانيوم با درجه خلوص کم در اين کشور موافقت کند.

يکی از مقام‌های ارشد دولت آمريکا به روزنامه لس‌آنجلس تايمز گفت که اگر ايران خواسته‌های آمريکا و ديگر کشورهای قدرتمند جهان را در راستای نظارت قوی‌تر سازمان ملل متحد بر برنامه هسته‌ای اين کشور برآورده سازد، امکان دارد که آمريکا با غنی‌سازی اورانيوم تا غلظت پنج درصد در ايران موافقت کند. اين حداکثر ميزان غنی‌سازی اورانيوم برای کاربردهای غيرنظامی محسوب می‌شود.

چنين معامله‌ای با ايران می‌تواند با موانع دشواری مواجه شود چرا که ايران در اين مدت کمتر تمايلی به رعايت شروط جامعه بين‌المللی نشان داده است.

در عين حال، تغيير موضع دولت آمريکا که پيش‌ از اين خواستار متوقف ساختن تمام اقدامات ايران در راستای غنی‌سازی اورانيوم بود، به احتمال زياد با اعتراض‌ شديد سران کشور اسرائيل و همچنين ميت رومنی، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات رياست جمهوری و بسياری از اعضای کنگره آمريکا روبه‌رو خواهد شد.

با اين حال، به‌نظر می‌رسد مقام‌های دولت آمريکا و ديگر کشورها رفته‌رفته به اين اتفاق نظر رسيده‌اند که هيچ‌گونه احتمالی برای موافقت ايران با متوقف ساختن کامل پروژه غنی‌سازی‌ اورانيوم وجود ندارد.

گری سيمور، مقام ارشد کاخ سفيد: تصميم در مورد اين که کدام بخش‌ها از برنامه هسته‌ای ايران می‌تواند ادامه پيدا کند، موضوع مذاکرات آينده قرار خواهد گرفت

تقاضای بی قيد و شرط جامعه بين‌المللی برای متوقف ساختن کامل اين پروژه می‌تواند به از بين رفتن احتمال هر گونه مذاکره‌ای برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ايران و پيش‌گيری از حمله نظامی به اين کشور منجر شود.

گری سيمور، مقام ارشد کاخ سفيد در زمينه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به تازگی گفته است، تصميم در مورد اين که کدام بخش‌ها از برنامه هسته‌ای ايران می‌تواند ادامه پيدا کند، موضوع مذاکرات آينده قرار خواهد گرفت.

سيمور روز هفدهم آوريل در مصاحبه با راديو اروپای آزاد – راديو آزادی اظهار داشت: "زمانی که ايران نگرانی‌هايی را که درباره فعاليت‌های هسته‌ای‌اش وجود دارد برطرف کند، ما نيز حق اين کشور را برای توليد انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آميز به‌رسميت می‌شناسيم."

بر اساس گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، ايران تا کنون ۲۱۰ پوند اورانيوم ۲۰ درصد غنی‌شده توليد کرده است که اين امر به گفته مقام‌های اين کشور، با اهدافی صلح‌آميز صورت گرفته است.

ايران حدود شش تن اورانيوم پنج درصد غنی‌شده (يا حتی با درصدی پايين‌تر) نيز توليد کرده است.

درصد خلوص اورانيومی که برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای مناسب است، بايد حدود ۹۰ درصد باشد.

آمريکا و پنج کشور قدرتمند ديگر جهان روز چهاردهم آوريل در اجلاسی که در استانبول ترکيه برگزار شد با ايران درباره برنامه هسته‌ای اين کشور وارد مذاکره شدند.

نگرانی آمريکا و ديگر کشورها بيشتر متوجه آن ميزان بسيار کم از اورانيوم ۲۰ درصدی است که ايران توليد کرده است.

اورانيوم با اين درصد خلوص را تقريبأ به‌آسانی می‌توان تا ميزانی که برای کاربرد در سلاح‌های هسته‌ای مناسب باشد، غنی‌سازی کرد.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما