خانه | خبر | اخبارایران

وزیر دادگستری: گزارش احمد شهید "ظلمی نابخشودنی" است

شنبه, 1390-12-20 15:38
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ایران، "ظلمی نابخشودنی" است.

 
وی امروز، شنبه به خبرگزاری فارس گفت: "ملت‌ها بیدار و هوشیار هستند و وقتی برای خواندن گزارش‌هایی این چنینی نگذاشته و نخواهند گذاشت چرا که صداقت را در رفتار گزاشگران حقوق بشر سازمان ملل ندیده‌اند."
 
وی گزارش احمد شهید را "سیاه‌نمایی" علیه ایران دانست و سازمان ملل را متهم به "برخورد کاملا سیاسی" با مسائل حقوق بشر و کشورهایی که با آنها "چالش" دارد، کرد.
 
وزیر دادگستری: ملت‌ها بیدار و هوشیار هستند و وقتی برای خواندن گزارش‌هایی این چنینی نگذاشته و نخواهند گذاشت چرا که صداقت را در رفتار گزاشگران حقوق بشر سازمان ملل ندیده‌اند
 
گزارش جدید احمد شهید ازوضعیت حقوق بشر در ایران، هفدهم اسفند ماه جاری هم‌زمان با برگزاری نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در ژنو، منتشر شد.
 
در گزارش احمد شهید آمده است که وی اظهاراتی را جمع آوری کرده که "الگوی خیره‌کننده‌ای از نقض حقوق اساسی تضمین شده در قوانین بین‌المللی" ارائه می‌کند. او  در این گزارش خواستار "تحقیقات در مورد اظهارات بسیاری از کسانی‌که در خصوص نقض حقوق قضایی خود سخن‌ گفته‌اند و همچنین مرگ‌هایی که در بازداشتگاه کهریزک و دیگر مکان‌ها رخ داده و تعقیب قضایی و محاکمه افرادی که هنوز مورد بازخواست قانونی قرار نگرفته‌اند"، شده‌ است.
 
وزیر دادگستری یکی از دلائل ایران برای "تامل" در پذیرش گزارشگر ویژه حقوق بشر را "ندیدن صداقت" از " حقوق بشر سازمان ملل متحد" عنوان کرد و افزود: " احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز خواسته یا نخواسته در همین دامن گرفتار شده است."
 
احمد شهید این گزارش را در ۳۶ صفحه و همراه با ضمیمه‌ای شامل پرونده‌های متعدد همراه با اسامی ده‌ها تن از قربانیان نقض حقوق بشر در ایران تهیه  کرده ‌ و در آن به حقوق زنان، کارگران (اتحادیه‌ها)، مدافعان حقوق بشر، زندانیان عقیدتی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های قومی، و در نهایت رفتار با دگرباشان جنسی پرداخته است.
 
علاءالدین بروجردی، رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  نیز احمد شهید را "مامور آمریکایی‌ها" دانست و گفت:  از اولین روزی که آقای احمد شهید به عنوان گزارش‌گر سازمان ملل معرفی شد حدس می‌زدیم که ایشان مامور آمریکایی‌ها باشد اما بعد از ارائه چند گزارش از وی، به ماموریت او از سوی آمریکا اطمینان پیدا کردیم."
 
وی می‌گوید که  احمد شهید برای تهیه گزارش و دریافت اطلاعات "به جای تماس با مسئولان ایرانی با عناصر ضدانقلاب" تماس می‌گیرد و در نحوه تنطیم گزارش نیز با آمریکایی‌ها هماهنگ است.
 
رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه گزارش‌های احمد شهید "فاقد ارزش‌ قانونی و حقوقی" است، دلیل این ادعا را  "تکرار اظهارات عناصر ضدانقلاب" در گزارش‌های احمد شهید دانست.
 
علاءالدین بروجردی: از اولین روزی که آقای احمد شهید به عنوان گزارش‌گر سازمان ملل معرفی شد حدس می‌زدیم که ایشان مامور آمریکایی‌ها باشد اما بعد از ارائه چند گزارش از وی، به ماموریت او از سوی آمریکا اطمینان پیدا کردیم

احمد شهید برای تهیه این گزارش  از سوم تا هفتم اکتبر ۲۰۱۱  برای ملاقات با چندین سازمان غیردولتی به ژنو سفر کرده بود و از ۳۰ نوامبر تا هشتم دسامبر ۲۰۱۱ نیز در سفر به فرانسه، آلمان و بلژیک  با سازمان‌های غیردولتی، برخی از ایرانیان خارج از کشور، دیپلمات‌ها و سازمان‌های بین دولتی ملاقات کرده بود.

 
وی همچنین از ده‌ها گزارش در مورد نقض حقوق بشر که توسط سازمان‌های غیردولتی مطرح شده و نیز اسناد و مدارک به‌دست آمده در جریان مأموریت خود در اين گزارش استفاده کرده است.در بخش ضمیمه این گزارش نیز شهادت برخی از زندانیان پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ آمده است.
 
طی شش ماه گذشته مقام‌های مسئول در ایران از پاسخ‌گویی به هرگونه سئوال گزارشگر ویژه خودداری کرده‌اند. کمپین بین‌المللی حقوق بشر برای ایران در بیانیه‌ای  از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از حکومت جمهوری اسلامی ایران بخواهند که با گزارشگر ویژه حقوق بشر همکاری کند.
 
احمد شهيد  نیز در  نخستین گزارش خود ابراز اميدواری کرده بود که مقامات ايران اجازه دهند وی به اين کشور سفر کند تا درستی يا نادرستی مواردی را که در نخستين گزارش خود اعلام کرده، مورد ارزيابی قرار دهد.
نخستين گزارش احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعيت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران  بیست و چهارم مهر ماه سال جاری منتشر شده بود.
 
در همین زمینه:
 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

نا بخشودنی یعنی به فتوای من او را بکشید. این فتوای قتل را مجید مجیدی سینماچی مزدور ولایت در موردسروش داد.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما