خانه | خبر | اخبارایران

قطع چهار چنار دیگر در خیابان ولیعصر تهران

شنبه, 1390-11-08 13:00
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

چهار درخت چنار  دیگر از چنارهای قدیمی خیابان ولیعصر تهران، هفته گذشته از سوی ماموران شهرداری قطع شد.  

 

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، شهرداری تهران در حالی اقدام به قطع این درختان در محوطه نزدیک به پارک ساعی کرده است که پرونده خیابان ولیعصر در نخستین روزهای دی ماه جاری با همکاری شورای اسلامی شهر و اداره میراث فرهنگی استان تهران تهیه و به ثبت ملی رسیده است.
 
شهرداری تهران در واکنش به قطع این درختان، از آنها به عنوان "درختان خشک شده" یاد کرده و وجودشان را برای رفت و آمد عابران پیاده‌رو "خطرناک" دانسته‌ است.
 
احمد محیط طباطبایی، رییس  کميته ملي موزه‌هاي ايران (ایکوم) کف‌سازی خیابان ۱۸ کیلومتری ولیعصر با سیمان و بدون مشورت با کار‌شناسان محیط زیست و میراث فرهنگی را عامل نرسیدن آب به ریشه و خشک شدن درختان چنار می‌داند.
 
شهرداری تهران در واکنش به قطع این درختان، از آنها به عنوان "درختان خشک شده" یاد کرده و وجودشان را برای رفت و آمد عابران پیاده‌رو "خطرناک" دانسته‌ است
به گفته وی شهرداری به خاطر کاهش موش‌های موجود در این خیابان اقدام به کف‌سازی می‌کند، اما با گذشت چند سال، این پروژه تاثیری در کم شدن موش‌ها نداشته است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، محمدحسین فرمهینی‌فراهانی نیز پس از ثبت خیابان ولیعصر در فهرست میراث ملی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته بود: "اگر ثبت محور خیابان ولی‌عصر انجام نمی‌شد، ‌امکان قطع درختان این خیابان وجود داشت اما اکنون انجام هر کاری در این محور توسط شهرداری تهران باید با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی باشد."
 
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی در حالی که با قطع درختان چنار این خیابان، قوانین و ضوابط میراث فرهنگی زیر پا گذاشته شده است شهرداری تهران خواهان ثبت جهانی این خیابان در فهرست میراث معنوی جهان است.
 
از  ۲۴هزار چناری که سال  ۱۳۱۸ در دو طرف خیابان ولی‌عصر کاشته شد، فقط نزدیک به ۱۱هزار اصله چنار باقی مانده است و در صورت ادامه این روند در ۶۰ سال آینده، تمامی چنارهای این خیابان از بین خواهند رفت.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

اجازه بدهید این یکی را به گردن کسی نیندازیم. درختان چنار در خیابان ولی عصر نزدیک به صدسال عمر دارند و گاه به دلایل گوناگون منچمله افات طبیعی میمیرند. مسلما انکس که دستور به بریدن درختان را داده به چایشان هم نهالهای نو خواهد کاشت. این است رمز صبیعت و به سیاست هم ربطی ندارد.

دوستان در حکومت فقیه و روحانیون و ولایت امر مومنین جهان و حکومت الله چهار دست و پای و دو چشم انسان را می برند و در می اورند. حالا این که درختانی ست که رضا شاه پهلوی کاشته.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما