خانه | خبر | اخبارایران

استقبال اوباما از تحريم نفتی ايران توسط اتحاديه اروپا

سه شنبه, 1390-11-04 13:00
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

رئيس جمهور آمريکا تصميم تازه اتحاديه اروپا مبنی بر تحريم نفتی ايران را تحسين کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا با انتشار بيانيه‌ای در روز دوشنبه سوم بهمن‌ماه (۲۳ ژانويه) در مورد تحريم نفت و بانک مرکزی ايران از سوی اتحاديه اروپا گفت: "من اقدام هم‌پيمانان خود در اتحاديه اروپا برای اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران را تحسين می‌کنم."

اوباما افزود: "اين تحريم‌ها نشانگر واکنش متحد جامعه جهانی در برابر تهديدهای جدی ناشی از برنامه هسته‌ای ايران است."

رئيس جمهور آمريکا تأکيد کرد: "ايالات متحده به اعمال تحريم‌های تازه عليه ايران ادامه می‌دهد تا فشار بر اين کشور را افزايش دهد."

وی برای مثال به تحريم جديد آمريکا در مورد بانک تجارت ايران اشاره کرد که روز گذشته به فهرست تحريم شرکت‌ها و مؤسسه‌هايی که از برنامه هسته‌ای ايران پشتيبانی می‌کنند افزوده شد.

وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمريکا تحريم‌های تازه اتحاديه اروپا عليه ايران را "گامی مهم" در تلاش‌های جامعه بين‌المللی برای افزايش فشار بر ايران دانستند

وزارت خزانه‌داری آمريکا روز گذشته اعلام کرد با تحريم بانک تجارت ايران، شمار مؤسسات مالی، نهادها و شرکت‌های ايرانی که با برنامه اتمی ايران "مرتبط هستند" و تحريم شده‌اند به ۲۳ مورد افزايش يافت.

آمريکا می‌گويد بانک تجارت که سومين بانک بزرگ ايران است، در نقل و انتقال ميليون‌ها دلار برای سازمان انرژی اتمی ايران نقش داشته است.

بنا به تصميم وزارت خزانه‌داری آمريکا تمام دارايی‌ها و فعاليت‌های بانک تجارت در ايالات متحده مسدود می‌شود و افراد حقيقی يا حقوقی که با اين بانک معامله‌ای انجام دهند تحت پيگرد قانونی قرار می‌گيرند.

پيش از پشتيبانی باراک اوباما از تحريم‌های جديد اتحاديه اروپا عليه ايران، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمريکا نيز ضمن حمايت از اين تحريم‌ها، آن‌ها را نشانه "تعهد" آمريکا و هم‌پيمانانش برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای دانستند.

اين دو وزارتخانه در بيانيه خود نوشتند: "اين اقدامات نشان‌دهنده گام مهم ديگری در تلاش‌های جامعه بين‌المللی برای افزايش فشار بر ايران است."

تحريم‌‌های جديد اتحاديه اروپا عليه ايران در ادامه تدابيری است که دولت آمريکا عليه جمهوری اسلامی ايران در آخرين روز سال گذشته ميلادی اتخاذ کرد.

برپايه اين اقدامات، آمريکا بانک مرکزی ايران را تحريم نمود و تصميم گرفت در جهت کاهش درآمد ايران از فروش نفت تلاش کند.

وزيران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا روز گذشته در نشست خود در بروکسل تصميم گرفتند واردات نفت از ايران به کشورهای اروپايی را تحريم کنند. اين کشورها قرار است تا يکم ژوئيه سال ۲۰۱۲ واردات نفت خود از ايران را به‌طور کامل متوقف کنند.

افزون بر تحريم نفتی و اعمال تحريم‌های مالی عليه بانک مرکزی ايران ممنوعيت صادرات تجهيزات مهم برای صنعت نفت و انتقال فن‌آوری‌های مربوط به ايران نيز برقرار شده است.

مقام‌های ايران اين تصميم جديد اتحاديه اروپا را بی‌تأثير دانسته و گفته‌اند بازارهای بسياری برای جايگزينی فروش نفت ايران وجود دارد.

کشورهای غربی می‌گويند نگران وجود "ابعاد نظامی" در برنامه اتمی ايران هستند اما مقامات ايران می‌گويند در برنامه اتمی "اهداف صلح‌آميز" را دنبال می‌کنند.

اصرار ايران بر ادامه‌ فعاليت‌های هسته‌ای، باعث شده تا شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون چهار بار ايران را تحريم کند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما