خانه | خبر | اخبارایران

روسيه و هند: تحريم‌های يک‌جانبه عليه ايران سازنده نيست

دوشنبه, 1390-09-28 09:02
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

روسيه و هند در بيانيه مشترکی نسبت به تشديد تحريم‌ها عليه ايران ابراز نگرانی کردند و گفتند تحريم‌های يک‌جانبه "می‌تواند غيرسازنده باشد."

به گزارش خبرگزاری ريا نووستی، دميتری مدودف، رئيس‌جمهور روسيه و من موهان سينگ، نخست‌وزير هند در بيانيه‌ای مشترک، تهران را به رعايت قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد و همکاری با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی فرا خواندند.

اين بيانيه پس از مذاکرات مدودف و سينگ در کاخ کرملين مسکو منتشر شده است.

نخست وزير هند سفر کاری خود به روسيه را که از ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر ۱۳۹۰) آغاز کرده بود، ۱۷ دسامبر پايان داد.

در بيانيه رئيس‌جمهور روسيه و نخست‌وزير هند آمده است: "طرفين ضمن قبول حق ايران برای پيشبرد تحقيقات، توليد و استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای به شرط رعايت تعهدات بين‌المللی اين کشور، به‌طور همزمان تهران را به رعايت قطعنامه‌های مربوطه شورای امنيت سازمان ملل متحد فرا می‌خوانند."

با شکست گفت‌وگوهای هسته‌ای غرب با ايران و تصميم جمهوری اسلامی برای غنی‌سازی اورانيوم، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پرونده ايران را در سال ۱۳۸۶ به شورای امنيت سازمان ملل فرستاد.

رئيس‌جمهور روسيه و نخست‌وزير هند در بیانیه ای مشترک ضمن قبول حق ايران برای پيشبرد تحقيقات، توليد و استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای به شرط رعايت تعهدات بين‌المللی اين کشور، به‌طور همزمان تهران را به رعايت قطعنامه‌های مربوطه شورای امنيت سازمان ملل متحد فرا خواندند

شورای امنيت سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ تاکنون چهار بار ايران را تحريم کرده است. شورای امنيت در دسامبر ۲۰۰۶ قطعنامه ۱۷۳۷، مارس ۲۰۰۷ قطعنامه ۱۷۴۷، مارس ۲۰۰۸ قطعنامه ۱۸۰۳ و ژوئن ۲۰۱۰ قطعنامه ۱۹۲۹ را عليه ايران تصويب کرد.

در اين قطعنامه‌ها "جلوگيری از انتقال فناوری موشکی به ايران، ممنوعيت فروش تکنولوژی اتمی به ايران، ممنوعيت خريد تسليحات از ايران، قطع همکاری با چند بانک ايرانی و تحريم سپاه پاسداران و کشتيرانی" از موارد عمده‌ای است که به تصويب رسيده است.

آمريکا و اتحاديه اروپا نيز در اين سال‌ها تحريم‌های يک‌جانبه‌ای عليه ايران اعمال کرده‌اند. در تازه‌ترين دور تحريم‌ها عليه ايران، بريتانيا چند هفته پيش بانک مرکزی ايران را هدف تحريم قرار داد. مجلس نمایندگان و مجس سنای امريکا نيز هفته گذشته به تحريم بانک مرکزی ايران رأی مثبت دادند.

همچنین دولت ژاپن با افزودن ۱۱۶ شرکت، فرد و سه بانک ايرانی به فهرست تحريم‌های خود، شمار شرکت‌های تحريم‌شده ايران را به ۲۷۶ شرکت، افراد تحريم‌ شده را به ۶۶ نفر و بانک‌های تحريم‌ شده ايران را به ۲۰ بانک افزايش داد.

ژاپن همچنين سرمايه‌گذاری‌های تازه در صنعت نفت و گاز ايران را به‌حال تعليق درخواهد آمد.

با اين حال ايران می‌گويد با وجود اين تحريم‌ها از برنامه اتمی خود عقب‌نشينی نمی‌کند.

تحريم‌های تازه عليه ايران پس از انتشار گزارش یک ماه پیش يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که ايران را به "وجود ابعاد نظامی" در برنامه اتمی‌اش متهم کرده بود، برقرار شده است.

کشورهای غربی می‌گويند نگران هستند که ايران در برنامه اتمی خود "اهداف نظامی" داشته باشد اما ايران همواره اين اتهام را رد می‌کند و می‌گويد برنامه اتمی‌اش اهداف "صلح‌آميز" دارد.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

باشه بمب اتمی صلح آميزی ميسازيم و قول ميدهيم به گروههای تروريستی مثل حزب الله ندهيم !
نفت ارزان هم برای شما ادامه خواهد داشت .....

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما