خانه | خبر | اخبارایران

۱۶ آذر؛ پيام‌‌های مسئولان وزارت علوم و دانشجويان معترض و زندانی

سه شنبه, 1390-09-15 21:44
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

با فرارسيدن روز دانشجو در ايران مقام‌های وزارت علوم ايران ضمن پشتيبانی از دانشجويان مدافع حکومت از برگزاری مراسم اين روز با "رويکرد عاشورايی" خبر دادند در حالی که دانشجويان زندانی همچنان با ارسال پيام‌هايی بر خواسته‌های دانشجويی تأکيد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کامران دانشجو، وزير علوم ايران به‌مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو در ايران پيامی منتشر کرد.

در روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نزديک به چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال، در جریان اعتراض‌های دانشجويان دانشکده فنی دانشگاه تهران به سفر ريچارد نيکسون، معاون رئیس ‌جمهور وقت آمریکا و حمله مأموران حکومتی به آنان، مهدی شریعت‌رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا، سه دانشجو با گرايش‌های چپ و ملی کشته شدند.

از آن زمان تاکنون اين روز در ميان دانشجويان فعال به‌عنوان روز دانشجو گرامی داشته شده و اين مراسم تقريبأ به رسم هر ساله تبديل گشته است.

کامران دانشجو، وزيرعلوم، در پيام خود به اين مناسبت وظيفه کنونی "جنبش دانشجويی" ايران را "فعاليت جدی و جهادی در عرصه دانش و پژوهش" عنوان کرد.

وزير علوم: [دانشجويان حق‌طلب] عليه نقش‌آفرينی استعمار پير در تصميم‌سازی جهانی به‌منظور انصراف ايران از حقوق حقه خويش حضور فعال و مؤثر داشته‌اند

وی با بيان‌ اين‌که دانشجويان مسلمان "هماهنگ با اهداف نظام جمهوری اسلامی" هستند، گفت: "[دانشجويان حق‌طلب] عليه نقش‌آفرينی استعمار پير در تصميم‌سازی جهانی به‌منظور انصراف ايران از حقوق حقه خويش حضور فعال و مؤثر داشته‌اند."

وزير علوم با اشاره به دوره‌های مختلف فعاليت‌های دانشجويی اظهار داشت که اگر در دوران حکومت پيشين مبارزه عليه آن مهم‌ترين "رسالت جنبش دانشجويی" بود امروز "مقابله با جنگ نرم" وظيفه اين جنبش است.

همچنين مقام‌های ايرانی از آن‌جا که روز دانشجو، امسال با عاشورا، روزی که حسین بن علی، امام سوم مسلمانان شيعه در کربلا کشته شد، هم‌زمان شده است، سعی کرده‌اند تا به آن جلوه‌ای مذهبی ببخشند.

غلام‌رضا خواجه‌سروی، معاون فرهنگی وزارت علوم به ايسنا گفت مراسم ۱۶ آذر با "رويکرد عاشورايی" در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

وی در توضيح چگونگی اين مراسم از "نشست‌های تخصصی با موضوعات نقش فرهنگ عاشورايی با تحولات اخير جامعه اسلامی و بيداری اسلامی در دانشگاه‌ها"، "برگزاری همايش‌های بررسی نقش دانشگاه‌ها و دانشجويان در تحولات علمی، فرهنگی" و "برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری" خبر داد.

معاون فرهنگی وزير علوم افزود: "اساتيد، دانشگاهيان و مسئولان وزارت علوم در روز ۱۶ آذر بر مزار دانشجويان شهيد در امام‌زاده عبدالله شهرری حضور می‌يابند."

از سوی ديگر دانشجويان مخالف نيز به‌مناسبت روز دانشجو بيانيه‌هايی منتشر کردند.

شورای دفاع از حق تحصيل در بيانيه خود از فرارسيدن اين روز در شرايطی نوشته است که به گفته اين نهاد دانشجويی "همچنان گروه بزرگی از بهترين دانشجويان ايران امکان پاسداشت روز دانشجو را در دانشگاه‌های خود ندارند چرا که يا در گوشه يک زندان هستند يا بار ستاره‌های محروميت از تحصيل را بر دوش دارند."

مجيد دری، دانشجوی زندانی: شرايط نامناسب است، درست. هزينه‌ها بالارفته، درست. فشارها دو چندان شده، درست... کسی هم نمی‌گويد حرکت‌های آن‌چنانی انجام دهيد. اما آيا اعتراض‌های صنفی به تحميل‌های چپ و راست هم جزو برنامه کاری‌تان نيست؟

اين شورا محروميت از تحصيل را "آپارتايد آموزشی" عنوان کرده و آورده است: "در حالی که بر اساس بند سوم از اصل سه قانون اساسی، دولت جمهوری اسلامی ايران موظف به تسهيل و تعميم آموزش عالی است."

شورای دفاع از حق تحصيل در بيانيه خود از "دستکاری کارنامه دانشجويان" توسط حکومت و "دخالت غير قانونی نيروهای امنيتی در اعلام نتايج آزمون کارشناسی ارشد" نيز نوشته‌ است.

اين نهاد دانشجويی ضمن اشاره به دانشجويان زندانی آورده است: "در اين شرايط تأسف‌بار که دانشجويان به زندان می‌روند يا از تحصيل محروم می‌شوند، افراد وابسته به حاکميت، هم‌آنان که به جای نردبان علم از ديوار سفارتخانه‌ها بالا می‌روند، به سادگی وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، استادان مستقل خانه‌نشين می‌شوند و کلاس‌های درس تفکيک جنسيتی می‌شود و عده‌ای با منطق زور حرف از اسلامی کردن علوم می‌زنند."

اين شورا از مقام‌های مسئول خواسته است تا دانشجويان زندانی آزاد شوند، به محروميت از تحصيل پايان داده شود و علم و نهاد آموزش از دولت، دين، سياست و نهادهای آن‌ها مستقل شده و به آزادی‌های آکادميک و استقلال دانشگاه احترام گذاشته شود.

همچنين پنج دانشجوی زندانی به‌نام‌های جواد علی‌خانی، آرش صادقی، مصطفی نيلی، مهدی خدايی و پيمان عارف به مناسبت ۱۶ آذر بيانيه‌ای منتشر کردند.

آن‌ها وضعيت دانشگاه‌های ايران در سال‌های اخير را نشان از "رويکرد سرکوبگرانه و مهندسی شده حکومت در قبال دانشگاه" دانسته‌ و به نمونه‌هايی در اين زمينه، از جمله "اخراج و بازنشسته کردن پيش از موعد استادان مستقل و دگرانديش"، "فراخوان دانشجويان به کميته‌های انضباطی" و "اخراج و زندانی کردن فعالان دانشجويی" اشاره کرده‌اند.

اين پنج دانشجوی زندانی از انتخابات مجلس نهم به عنوان "مهم‌ترين انتخابات مجلس تاريخ جمهوری اسلامی" ياد کرده و شرط‌های نخستين برای شرکت در آن را از جمله آزادی زندانيان سياسی، لغو نظارت "غير دمکراتيک" بر نامزدهای انتخاباتی، آزادی مطبوعات، رسانه‌ها و احزاب و عذرخواهی و جبران خسارت وارده به آسيب‌ديدگان حوادث پس از انتخابات ۸۸ دانسته‌اند.

آن‌ها همچنين نسبت به سياست‌های "ماجراجويانه" دولت نهم و خطر بروز جنگ هشدار داده‌اند.

مجيد دری، دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه که در زندان بهبهان در تبعيد به‌سر می‌برد نيز پيامی به‌مناسبت ۱۶ آذر منتشر کرده است.

وی در اين پيام از دانشجويان دعوت کرد که به اعتراضات خود به‌ويژه در رابطه با مسائل دانشگاهی ادامه دهند.

وی نوشته است: "شرايط نامناسب است، درست. هزينه‌ها بالارفته، درست. فشارها دو چندان شده، درست... کسی هم نمی‌گويد حرکت‌های آن‌چنانی انجام دهيد. اما آيا اعتراض‌های صنفی به تحميل‌های چپ و راست هم جزو برنامه کاری‌تان نيست؟"

اين دانشجوی زندانی پيش از اين نيز يک بار ديگر دانشجويان را به دفاع از حقوق خود فراخوانده بود.

همچنين بهاره هدايت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت که هم‌اکنون دوران ١٠ سال زندان خود را سپری می‌کند پيامی را به‌مناسبت ۱۶ آذر در قالب يک شعر به بيرون از زندان فرستاد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما