خانه | خبر | اخبارایران

وزير دفاع: استقرار سامانه دفاعی در ترکيه برای دفاع از اسرائيل است

پنجشنبه, 1390-06-31 13:27
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سردار احمد وحيدی گفت سيستم‌های رادار و دفاع ضد موشکی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، برای دفاع از اسرائيل در ترکيه مستقر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران امروز پنج‌شنبه ۳۱ شهريورماه گفت:‌ «برای استقرار سامانه دفاعی در ترکيه توجيهی وجود ندارد و ما اين را بيشتر برای دفاع از رژيم صهيونيستی (اسرائيل) از سوی آمريکا قلمداد می‌کنيم.»

به گفته وی اسرائيل را نمی‌توان با «استقرار يک رادار» از «فروپاشی» نجات داد.

وحيدی مشکل اسرائيل را « فقدان مشروعيت و فروپاشی داخلی آن»، «آزادی و بيداری ملت‌های منطقه» و «اشغال سفارتش توسط مردم مسلمان مصر» عنوان کرد.

وزير دفاع ايران افزود استقرار سپر دفاعی در ترکيه صرفأ در جهت «منافع غرب» صورت گرفته است.

وی گفت: «غربی‌ها می‌گويند اين سپر دفاعی برای دفاع از آن‌ها است اما سئوال همين است که اگر برای دفاع از آن‌ها است چرا اين موضوع در اروپا پی‌گيری نمی‌شود؟... اروپايی‌ها کی و در کدام سند رسمی اعلام کردند که از سوی منطقه در معرض تهديد هستند که آمريکايی‌ها به فکر دفاع از آن‌ها افتاده‌اند؟»

با استقرار سامانه دفاعی ناتو در ترکيه، مقامات ايرانی ترکيه را مورد انتقاد قرار دادند و اين کشور را متهم به «رفتار دوگانه» با اسرائيل کردند

سردار وحيدی افزود: «آن‌ها در کنار استقرار اين سامانه، به‌دنبال محدودسازی قدرت روسيه و ايران هستند اما ما اين تلاش‌ها را مذبوحانه می‌دانيم.»

ناتو در روزهای پايانی آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ در اجلاس لیسبون، پایتخت پرتغال، بر سر نصب و استفاده از سامانه دفاعی اروپا برای مقابله با موشک‌های بالیستیک ایران به توافق رسيد.

روز جمعه یازدهم شهریورماه جاری وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که با استقرار سپر دفاع موشکی سازمان ناتو در خاک خود موافقت کرده است.

رسانه‌های ترکيه روز دوشنبه ۱۴ شهريورماه گزارش‌هايی از استقرار موشک‌های پاترويت و رادارهای سامانه دفاع موشکی ناتو در ترکيه منتشر کردند.

آن‌ها ضمن تأکيد بر اين‌که استقرار اين سامانه به مصوبه اجلاس ليسبون مربوط می‌شود، اعلام کردند که اين موشک‌ها در استان کردنشين دياربکر در جنوب شرق و رادارهای اين سامانه نيز در پايگاه هوايی پرينچليک در نزديکی مرز سوريه نصب خواهند شد. پرينچليک نام روستايی از توابع استان کردنشين دياربکر ترکيه است.

با استقرار اين سامانه دفاعی، مقامات ايرانی ترکيه را مورد انتقاد قرار دادند و اين کشور را متهم به «رفتار دوگانه» با اسرائيل کردند.

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اين‌که سامانه موشکی ناتو هيچ کمکی به ثبات منطقه و امنيت ترکيه نمی‌کند، گفت: «سابقه موضوع نشان می‌دهد که سامانه سپر دفاع موشکی ناتو تداوم همان پروژه مشکوک آمريکايی است که مدت‌هاست در اروپای شرقی مورد پيگيری بوده و واشنگتن با عملياتی کردن آن در پوشش ناتو و دادن آدرس غلط برای توجيه استقرار آن در منطقه، همان سياستی را دنبال می‌کند که در طول جنگ سرد تعقيب می‌شد.»

احمد وحیدی، نيز ۱۵ شهریورماه گفت: «ما حضور آمريکايی‌ها و غربی‌ها در کشورهای اسلامی را همواره يک عنصر مزاحم، مخل امنيت و آسيب‌‌زا بر کشورهای اسلامی می‌دانيم.»

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ايران نيز با انتقاد از سامانه دفاعی در ترکیه گفت که این اقدام استانبول صحیح نبود.

در پی اين اظهارات سلچوک اونال، سخنگوی وزارت خارجه ترکيه درباره نگرانی ايران مبنی بر استقرار سامانه موشکی ناتو در خاک اين کشور گفت: «سيستم دفاعی ناتو برای مقابله با هيچ کشوری نيست.»

اونال افزود: «اين سيستم موشکی برای مقابله ناتو با مسايل امنيتی پيش روی قرن ۲۱ بوده و تصميم گرفته شده که اين سيستم در خاک کشور ترکيه مستقر شود.»

پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در چهارم آوريل ۱۹۴۹ ميلادی (۱۵ فروردين ۱۳۲۸) با هدف دفاع جمعی در برابر آن‌چه که کشورهای غربی تهديدات بلوک شرق عنوان می‌کردند، پايه‌گذاری شد. در اين پيمان کشورهای امضاکننده توافق کرده‌اند حمله نظامی عليه يک يا چند کشور عضو در اروپا يا آمريکای شمالی به‌عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی می‌شود و اعضای ناتو بايد به مقابله با آن برخيزند.

ترکيه در سال ۱۹۵۲ به ناتو پيوسته است.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

فرض کنیم گذاشتن سیستم موشکی برای دفاع از اسرائیل باشد، آخر مردک! شما با اسرائیل چکار دارید؟! مدعی خاک شما امارات و برخی از عربهای جنوب خلیج فارسند و از جمله پشتیبان های آنها دولت بعثی سوریه است. ولی شما با اینها و پشتیبانشان مانند سوریه برادری دارید و از کیسه ملت ایران به دشمنان ایران کمک میکند و با اسرائیل دشمنی دارید که کاری به شما ندارد و هم مرز شما نیست! آخر کدام کار شما مانند کار آدم است؟! تهران ـ بابک

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما