خانه | خبر | اخبارایران

درخواست برای پايان دادن به اعتصاب غذای ۱۲ زندانی سياسی

دوشنبه, 1390-03-30 06:52
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ايران از ۱۲ زندانی سياسی خواسته تا به اعتصاب غذای خود پايان دهند.

 

به گزارش تارنمای کلمه، اين انجمن، تداوم اعتصاب غذای زندانيان سياسی را باعث شکل‌يافتن «احساس رنج» در مردم و افزوده‌شدن «محنت» آن‌ها توصیف کرده است.

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ايران خطاب به زندان‌هايی که اعتصاب غذا کرده‌اند، افزوده: «اراده شما برای اعتصاب غذای اعتراضی آن هم پس از آنچه بر سر دوست و هم‌بندی شهيدتان هدی صابر آمد، ستودنی است؛ با اين حال نمی‌توانيم نگرانی بی‌‌حد خود را از اينکه جان شما عزيزان در خطر است مکتوم نگاه داريم. ملت و خانواده‌های شما نيز نگرانند.»

اين بيانيه از اين زندانيان خواسته غروب روز دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ اعتصاب غذای خود را بشکنند تا در روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد «همه‌ با هم» روزه سياسی بگيرند.

۱۲ نفر از زندانيان سياسی اوين در اعتراض به جان‌باختن هدی صابر و هاله سحابی، دو تن از زندانيان سياسی ملی- مذهبی از شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند.

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران از زندانيان اعتصاب‌کننده خواسته تا غروب روز دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ اعتصاب غذای خود را بشکنند تا در روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد «همه‌ با هم» روزه سياسی بگيرند

بهمن احمدی امويی،حسن اسدی زيدآبادی، عمادالدين باقی، عماد بهاور، قربان بهزاديان‌نژاد، محمد داوری، اميرخسرو دليرثانی، فيض‌الله عرب‌سرخی، ابوالفضل قديانی، محمد جواد مظفر، محمدرضا مقيسه و عبدالله مومنی زندانيان سياسی هستند که دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

زندانی‌های اعتصاب‌کننده در بيانيه‌ای با اشاره به تمامی کشته‌شدگان اعتراضات دو سال گذشته در ايران، آورده است: «واپسين شهدا، دو نفر از از زندانيان ملی و مذهبی بودند. هاله سحابی که در مرخصی از زندان به سر می‌برد و در مراسم تشييع و تدفين پدرش، با هجوم نابخردانه مأموران به شهادت رسيد و هدی صابر هم بندی ما که در اعتراض به اين حادثه ناگوار دست به اعتصاب غذای تر و محدود زد اما دست اجل او را از ميان ما برد.»

امضاکنندگان اين بيانيه با بيان اينکه جان‌باختن هدی صابر، نظام جمهوری اسلامی را با «چالش مشروعيتی بزرگ» مواجه کرده است، «حبس او به مدت ۱۰ ماه بدون محکوميت و هر قرار قانونی و کاملاً خودسرانه و جبارانه» و «رفتار سهل‌انگارانه و مغرضانه در برابر آثار اعتصاب غذای او به همراه ضرب و شتم که منجر به شهادت مظلومانه اش شد» را از جمله دلائل اين چالش دانسته‌اند.

هدی‌صابر، از فعالان ملی- مذهبی و عضو هیأت تحريريه مجله توقيف‌شده‌ «ايران فردا» که از ١٢ مردادماه ١٣٨٩ در بازداشت بود، از تاريخ ١٢ خرداد سال جاری در اعتراض به «قتل هاله سحابی» دست به اعتصاب غذا زده بود. وی ۲۱ خرداد پس از ۱۰ روز اعتصاب غذا در بيمارستان مدرس تهران درگذشت.

پزشکان متخصص علت مرگ هدی صابر را ناشی از عوارض اعتصاب غذا اعلام کرده‌اند اما مخالفان حکومت ايران می‌گويند وی بر اثر «ضرب و شتم» و «تأخير» در انتقال به بيمارستان «کشته» شده است.

هاله سحابی، زندانی سياسی که به دليل وخامت حال پدرش، عزت‌الله سحابی ارئیس شورای فعالان ملی- مذهبی به مرخصی آمده بود، روز ۱۱ خرداد جاری در مراسم تشييع پيکر پدرش در پی درگيری با نيروهای «لباس شخصی» جان‌باخت.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما