خانه | خبر | اخبارایران

شيرين عبادی خواهان پی‌گيری سازمان ملل در مورد رويدادهای خوزستان شد

دوشنبه, 1390-01-29 12:26
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در نامه‌ای خطاب به ناوانتم پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از وی خواست که به رويدادهای اخير شهر اهواز رسيدگی کند.

در اين نامه شيرين عبادی نوشته است که تعدادی از ايرانيان عرب‌زبان و سنی مذهب استان خوزستان در شهر اهواز و در روز ۱۶ آوريل ۲۰۱۱ (۲۷ فروردين ۱۳۹۰) تظاهرات مسالمت‌آميزی در اعتراض به «وضعيت نامطلوب و تبعيض‌آميز» خود برگزار کردند که با خشونت نيروهای حکومت ايران روبه‌رو گرديد و در جريان رويدادهای آن «بيش از ۱۲ نفر کشته، حدود ۲۰ نفر زخمی و بيش از ده‌ها تن نيز دستگير شده‌اند.»

خانم عبادی نوشته است که تاکنون از وضعيت بازداشت‌شدگان هيچ اطلاعی در دست نيست و مأموران امنيتی خانواده و بستگان کشته‌شدگان را «با تهديد مجبور به سکوت کرده و چند نفر از آنان را که با رسانه‌های عرب‌زبان مصاحبه نموده‌اند، دستگير کرده‌اند.»

روز شنبه ۲۷ فروردين‌ماه جاری تارنمای شبکه العربيه از تظاهرات دو روزه مردم مناطق عرب‌نشين در خوزستان ايران خبر داده بود که طی آن چند نفر کشته و زخمی شدند.
 

شيرين عبادی از کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرده است که از کليه امکانات قانونی برای «آزادی بدون قيدوشرط» افرادی که در جريان رويدادهای اخير در خوزستان دستگير شده‌اند استفاده کند

اين گزارش به نقل از «منابع محلی» نوشت: «تعداد زيادی از مجروحان از بيم بازداشت به بيمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند و مأموران امنيتی به منازل ده‌ها تن از شهروندان يورش برده و تعداد زيادی از جوانان، زنان و کودکان را بازداشت کرده‌اند.»

اين تظاهرات به دعوت گروه‌های عرب مخالف جمهوری اسلامی ايران به‌مناسبت سالگرد تظاهرات ۱۵ آوريل ۲۰۰۵ و برای «اعلام خشم» خود نسبت به سياست‌های حکومتی صورت گرفته بود.

 

تظاهرات شش سال پيش پس از انتشار نامه منسوب به دفتر رياست جمهوری اسلامی ايران مبنی بر اجرای برنامه‌هايی برای «تغيير جمعيتی استان خوزستان به زيان مردم عرب بومی در مناطق عرب‌نشين استان» برگزار شده بود اما دولت ايران وجود چنين برنامه‌هايی را تکذيب نمود و نامه منتشر شده را جعلی خواند.

شبکه العربيه روز گذشته فيلمی را منتشر ساخت که در آن «يک دختر اهوازی فعال حقوق بشری» که صورت خود را پوشانده بود و نخواست نامش فاش شود؛ در گفت‌وگو با اين شبکه از «سرکوب شديد» تظاهرات مردم معترض سخن گفت.

اين دختر گفت: «تاکنون حدود ۱۵ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.»

برخی گزارش‌های غيررسمی نيز از قطع خطوط اينترنت، برق و آب در برخی از مناطق اهواز از جمله محله «ملاشيه» و اعلام وضعيت فوق‌العاده در آن خبر دادند.

مقامات حکومتی و خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی ايران هيچ خبر و واکنشی در باره اين رويدادها منتشر نکردند.

شيرين عبادی در نامه خود به خانم پيلای نوشته است: «نظر به اهميت جغرافيايی استان خوزستان و باعنايت به اينکه ايرانيان عرب‌زبان ساکن در آن منطقه ، طی ۳۲ سال حکومت جمهوری اسلامی ايران از تبعيض‌های ناروا رنج برده و در شرايط نامساعدی به‌سر می‌برند، لذا احتمال يک نا‌آرامی گسترده در اين قسمت از ايران وجود دارد.»

وی از کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرده است که از کليه امکانات قانونی برای «آزادی بدون قيدوشرط» افرادی که در جريان رويدادهای اخير در خوزستان دستگير شده‌اند استفاده کند تا از وقوع ناآرامی‌های بيشتر جلوگيری شود.

برنده جايزه صلح نوبل در پايان همچنين خواسته است تا اين گزارش در پرونده «نقض حقوق بشر دولت جمهوری اسلامی ايران» درج شود تا پس از تعيين گزارشگر ويژه به نظر ايشان برسد.
 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

من هم اتفاقا یک دختر را در خوزستان دیدم که می گفت هیچ خبری نیست. و حتی شانسی یک شماره را در خوزستان گرفتم و آن طرف خط گفت شهر در امن و امان است. گویا کانون نویسندگان و آقای بنی طرف ریش گرو گذاشته اند و خانم عبادی هم روی شان را زمین نینداخته است. عبادی خود را وارد بازی خطرناک و کثیفی می کند . هشدار می دهم. مراقب باشد. خانم عبادی شما در این میدان بازی می خورید. خودتان را بدنام نکنید.
شما هر کاری بکنید نیروهای قومی از شما حمایت نخواهند کرد. کاری نکنید ناسیونالیستهای ایران را هم در برابر خودتان قرار ندهید.

خوشحالم که در میان ایرانیان فارس زبان، هنوز شخصیت هایی همچون خانم عبادی و رسانەهایی مانند رادیو زمانه به رسالت خود عمل می کنند.
سکوت دیگران نارواست....

خانم عبادی عزیز دستگیر شدگان عرب زبان نیستند بلکه صد درصد عرب هستند. لطفا هویت سازی نکنید برای دیگران. مثل اصراری که برخی به ترکهای ایران بگویند آذری

ما ایرانی عرب زبان نداریم آقا، این قوم عرب ایرانی هستند هرگاه آذری ها و کردها، آذری زبان و کرد زبان شدند اعراب ایران هم عرب زبان میشوند

من بزرگ شده شهر آبادان هستم و کمی اطلاعات دارم از اهواز و شهر های دیگر مثل حمیدیه شادگان و غیره، اما تا کنون نشنیده بودم که اعراب این مناطق اهل تسنن باشند . یا این یک اشتباه چاپی میباشد، یا اینکه متاسفانه خانوم شیرین عبادی اشتباه کرده اند ، امید که شما بتوانید این مطلب را به ایشان برسانید .
اعراب ساکن در این مناطق و اکثر مناطق استان خوزستان همگی اهل شیعه میباشند،

خانم عبادی از الان باختی. این لکه ننگ در کارنامه شما باقی خواهد ماند. معلوم نیست که چه شده است که شما به این کارها روی آورده اید. ولی بوی واقعا فردی پوپولیست و فرصت طلب اید. فیلم سخنرانی کوتاه شما در مراسم تشییع جنازه شادروان پرویز ورجاوند یکی از بزرگ ترین ناسیونالیست های ایران موجود است و در یوتوب قابل دیدن. چه اتفاقی افتاده است که شما از مرتبه ارادتمندی ورجاوند به طرفداری از اخبار جعلی العربیه روی آورده اید. راه ورجاوند این بود خانم؟؟؟ ورجاوند کجا گفته بود بر اساس دروغ های العربیه نامه نگاری کنید. العربیه قبل از روز جمعه که ظاهرا روز برگزاری مراسم به اصطلاح عرب زبانها بوده است خبر کشته شدن افراد ر ا داد تا جو سازی کند. واقعا برای شما متاسفم. من اگر مقام مسئول بودم جایزه نوبل شما را پس می گرفتم. شما حتی لیاقت شهروندی کشور ایران را ندارید. با پروژه ای که به شما داده اند خوش باشید اما همین مردم خوزستان و میهن پرستان آن پاسخ شما را خواهند داد.
چرخش 180 درجه ای شما پس از خروج از کشور چیزی نیست که فراموشمان شود.

 

باید اضافه کنم که در خوزستان طبق آمار اقلیت 35 درصدی از عرب زبان ها زندگی می کنند که اکثرا شیعه هستند.

عجب. چه گونه است که هیچ مستندی ارائه نشده است؟ خانم عبادی یه تصویر نداشته که منتشر کند؟ اول ادعا ثابت شود بعد درخواست... به نظر میرسد خانم عبادی متوجه جریان های پان عربی منطقه نیست

ببخشید تحولات خوزستان تحولات بسیار کم رنگی هست که عده ای تجزیه طلب آن را به راه انداخته اند. از خانم شیرین عبادی بعید هست که در تمام تحولات اخیر واکنش خاصی انجام ندادند در مقابل این همه اعدام و زندانی سیاسی سکوت کردند حالا از تعدادی تجزیه طلب دفاع می کنند. واقعا بعید هست از ایشان....بنده دوستان بسیار در خوزستان و اهواز و آبادان دارم که شاید از اقوام نزدیک تر باشند ولی اصلا چنین اتفاقاتی با این برد در انجا اتفاق نیافتاده....واقعا نیافتاده این خلق عربی هستند که با صدام قبل از جنگ ایران و عراق همکاری می کردند و بعد از حمله عراق نیز به عراقی ها پیوستند... نمی دانم ولی خیلی ناراحت کننده است که این چنین از این خلقی ها تجزیه طلب حمایت می کنید

اعتراض به تغییر بافت جمعیتی یعنی چی؟ یعنی غیر از هم میهنان عرب کس دیگری حق زندگی در خوزستان نداشته باشد؟! این سخن و بهانه، گزافه ای خطرناک است. همه ایرانیان حق دارند که در هر گوشه این سرزمین سکنی گزینند. اما خانم عبادی که از تبعیض در خوزستان می گویند، آیا اطمینان دارند که این تبعیضها فقط نسبت به هم میهنان عرب اعمال می شود و دیگر هم میهنان خوزستانی در رفاه و آرامش به سر می برند؟! از شخصیتی مثل ایشان دور از انتظار است که اینقدر حساب نشده سخن بگویند. اعراب خوزستان چون برخلاف تصور اشتباه خانم عبادی شیعه مذهب هستند، همانند اکثریت هم میهنان پارسی زبان و آذری از ظلم و تبعیض مضاعف، بر خلاف هم میهنان کرد و بلوچ و ترکمن پارسی زبانان سنی مذهب خراسان شمالی و هرمزگان و بوشهر، از تبعیض مضاعف که همانا تبعیض مذهبی است در رنج نمی باشند. اما در کنارهم استانی های لر و پارسی زبان خوزستان، از سو مدیریت و فقدان برنامه توسعه در رنج هستند. نارضایتی در میان مردمان خوزستان فراوان است اما مبتنی بر ادعاهای پان عربیستی سازمانهای تجزیه طلب نیست. هرچند که آنها بخواهند از اوضاع نابه سامانی که حکومت جمهوری اسلامی پدید آورده و در زیر سایه رژیم مرتجع عربستان سعودی، سو استفاده کنند.

توی عراق در کمپ اشرف 34 نفر از بهترین فرزندان این ملت به دست این عراقیها کشته میشوند و این خانم صداش در نمیاد .معنی حقوق بشر هم فهمیدیم بقول باطبی حقوق بشر مگر شله زرده که گیر یکی بیاد گیر یکی نیاد.ضمنا من پرسیدم توی اهواز هیچ خبری نیود .

این یاوه های تلخک خانم تو مایع دمکراسی اسلامیش است که پیشتر بلغور کرده اند !!! به هر روی باور اسلام وی بر پایه دروغ و ریا و شایعه بنا گردیده است این هم یک نوع تفسیر دیگه از یک باورمند به اندیشه واپسگرایان تازی وش ایرانی ستیز است. به هر روی بجز رسانه های اصلاحات چی و خود تازیان بیرونی به مانند الجزیره و والعربیه که به نوعی مواجب بگیر خود اعزای تیم مافیای رژیم جمهوری اسلامی هستند هرگز چنین خبرهای از سوی مردم همشهری من تائید نگردیده است. این حربه جمهوری اسلامی است که بگونه ای مردم را بفریبند که مثلا نبود ما باعث تجزیه ایران خواهد شد!!! درست همان تقیه ای که در آذرپادگان ،کردستان و بلوچستان ایران همواره مورد استفاده این انیران قرار گرفته است اما ذهی خیال باطل چرا که اینان هم اکنون باید دکان خود را جمع کرده و از این سرزمین رخت بربندند و ما خود مردم ایران بخوبی خانه خود را به مانند همیشه پاس خواهیم داشت . ایران هرگز نخواهد مرد. ما ایرانیم

ما عرب زبان نيستيم بلكه عرب هستيم و وجود تاريخي ما در اهــــواز يا احــــواز به 5000 سال قبل مي با شد.

خانم عبادی هنوز نفهمیده است که سازمان ملل خود مرکز تبعیض نژادی و نغض حقوق بشر است.دوم اینکه عربهای مهاجر ساکن ایران فقط حق دارند در چهار چوب قوانین موجود در ایران خواسته هائی را که منطقی نه ایدآل باشند را از دولت درخواست نمایند.اگر خانم عبادی که هم وکیل و هم مدافع حقوق بشر است با این اصل دمکراسی بیگانه میباشد،علت همان مزدوری وی بوده و باید حسین شریعتمداری و سازمان امنیت کشور را در پرده برداشتن از اسرار پشت پرده خانم عبادی تحسین کرد.

ممنون ا ز خانم عبادي و تمام ملتهاي تحت ستم در ايران بايد در راه خود كرداني موطن اصليشان و دمكراسي در ايران تلاش بكنند.

والا بلا ما تو اهواز بودیم از این خبرا نبود به پیغمبر! ای خانم چی میگه برا خودش؟ سنی خوزستان کجا بود عمو ؟جمعه فقط کلی بسیجی ریخته بود تو خیابون ولی درگیری نبود اینا یه جور میگن انگاری جنگ شده بود.

خدا خانم عبادی شما را که دیگه همه دنیا میشناسند چرا از این جماعت طرفداری میکنید. اینها در خوزستان هم طرفدار ندارند چون اینجا همه شیعه متعصب هستند ولی این دار و دسته طرفدار وهابی های هستند. بعد از بمب گذاری ها هم مردم بیشتر ازشون متفر شدند چون خیلی از شهدا هم عرب بودند. رفیق دایی من هم تو کشته شده های بمبگذاری نادری بود مادرش از اینها متنفر هست. من خودم لیسانس دارم کتاب میخونم و لی خیلی از جوانها چون فقیر هستند و کم سواد از این حرفای تجزیه طلبها و وهابی ها خوششون میادی من مدانم بنی طرف و سواری از مردم عرب سواستفاده میکنند و خانم عبادی هم که در جریان نیست از اینا طرفداری میکند و اخبار دروغشون را باور میکند. آقایان صاحب این رادیو به خدا ما عرب ها ایران را دوست داریم ما این همه شهید دادیم در جنگ برای چی دادیم؟ اگر کشور و دین مون را نمیخواستیم میرفتیم با صدام. خداحافظ همه شما

درود بر شما
#نخست اینکه ما در خوزستان اعراب سنی نداریم یا اگر داریم بسیار بسیار اندک هستند. این سخن به اشتباه بیان شده یا قصدی پشت آن نهفته است چرا که امروز در خوزستان تحرکات ضد شیعی فراوانی برای رویگردانی نسل جوان از تشیع در حال انجام است و دلیل آن هم بردیدن نقطه پیوند مستحکم اعراب خوزستان با ایرانی هاست.

#این دختر را همین افراد جدایی طلب که چنین جو سازی هایی میکنند جلوی دوربین نشانده اند تا از کشته و زخمی ها سخن بگوید این نکته از پرچم جدایی طلبان در پشت دخترک کاملا آشکار است.

#روز خشم روز بی اعتنایی به اینان شد چرا که کسی برای مثال در ملاشیه که فقر بیداد میکند کسی کامپیوتر ندارد که در فیس بوک بیاید و از تظاهرات باخبر شود. قیاس حرکتهای مدنی و ملی در مصر با این رخدادهای ضد ملی شبیه طنز است.

# آن گونه که در خبر امده اين تظاهرات به دعوت گروه‌های عرب مخالف جمهوری اسلامی ايران نبوده است....گروه مخالف با گروه تجزیه طلب و خشونت خواه تفاوت دارد بساری از گروه های کنونی ایران با حاکمیت هم مشکل دارند ولی وطن پرست هم هستند.این دعوت از سوی گروه های تجزیه طلب بوده که برخی از انان در بمب گذاری ها سال 84 نقش داشته اند و با بیانیه های خود از این حرکت حمایت کرده اند.

# ادعا میشود شبکه العربيه روز گذشته فيلمی را منتشر ساخت!!! این فیلم و فیلمهای مربوط به درگیری های سال 84 در کوی علوی شلنگ آباد است. من دو قطعه از این فیلمها را دارم.

# خبر سایت فارسی العربیه درباره درگیری ها، روز 5 شنبه یعنی یک روز پیش از روز خشم روی سایت قرار گرفت هم اکنون هم میتوانید در تارنمای العربیه این مورد را ببینید. احتمالا این خبر مربوط به درگیری قاچاقچی ها با ماموران نیروی انتظامی است که به کشته شدن یکنفر انجامید. تیتر خبر از کشته شدن 4 نفر خبر میدهد اما اگر خبر را بخوانید 3 کشته در ان می یابید!

# ما نفهمیدیم این ناآرامی ها به گفته یوسف بنی طرف 4 کشته داده یا به گفته خانم عبادی 12 تا یا بنابر خبر رسانی این دختر خانم خلق عرب 15 نفر !!!

«نظر به اهميت جغرافيايی استان خوزستان و باعنايت به اينکه ايرانيان عرب‌زبان ساکن در آن منطقه ، طی ۳۲ سال حکومت جمهوری اسلامی ايران از تبعيض‌های ناروا رنج برده و در شرايط نامساعدی به‌سر می‌برند،....خانم عبادی ما نیز از این تبعیض ها در رنجیم اما چاره کار نفرت پراکنی قومی و ادعای تجزیه طلبی و بمب گذاری و غیره نیست اگر در راستای احقاق حقوق کلی ملت ایران گام برداریم حقوق خواهران و برادران عرب ما نیز رعایت می شود.
در پایان ناراحتی خود از این نامه ر ا اعلام کرده و تاکید میکنم از روی ناآگاهی خانم شیرین عبادی نسبت به وضعیت کنونی خوزستان بوده است.

سرکار خانم عبادی هنوز در چشم من عزیزند. هرچند در این وانفسای همه گیر راه را به نفع اعربیه و الاحواز رفته باشند. بانو عبادی عزیز ... اعراب ساکن خوزستان ایرانیند ... اگر خودشان بخواهند! خودتان را درگیر این جدایی طلبان اپورتونیست نکنید.

زنده باد خانم عبادی ، دولت هلند ، رادیو زمانه و همه تجزیه طلبان خانم عبادی قبلا هم در مورد سعید متین پور فعال استقلال طلب تورک سنگ تمام گذاشتند پیش به سوی تجزیه ایران

ایران کشوری از یکپارچه که از استمرار فرهنگی و سیاسی برخوردار بوده است. متاسفانه در دوران قاجار برخی از گروه های جمعیتی به صورت قبیله ای از بصره به جنوب ایران کوچ کردند و اخیرا نیز سعی کرده اند شهرنشین شوند. ما این اینان مانند مهمان برخورد می کنیم . آنها مهمان ما هستند و از کلیه حقوق اولیه یک مهمان برخورارند. هم میهن ما هستند و ما حتی به آنها شناسنامه ایرانی که موجب ایجاد حقوق شهروندی می شود داده ایم. اما اگر مهمان حد و اندازه خود را نگه ندارد حساب دیگری است. عرب زبان های شیعه نقش زیادی در جنگ ایران و عراق داشته اند و حتی شهید هم داده اند. آقای شمخانی وزیر دفاع ایران مگر عربزبان نبود؟؟؟؟
به بینید خیلی حرف است که ایران با یک کشور عربی بجنگد و در عین حال وزیر دفاعش عربزبان باشد. این عیعنی بیشتر عربها وفادار به کشورند. اقلیتی هستند که از زمان تصرف بصره به وسیله انگلستان تحریک می شوند. اگر در کشور ما کسی پا را از حد خود فراتر نهند حق برخورد داریم.
خانم عبادی! چطور می گویید حق اینها تضییع می شود در حالی که بیشتر این گروه ها مسلح هستند. بسیاری از عرب زبانهای خوزستان دارای اسلحه می باشند.در موارد عادی نیز منطق شان همان اسلحه است. بمب گذاری یا ترور می کنند و... شما از حق چه کسی دفاع می کنید؟؟
در ثانی خانم عبادی شما حقوق خوانده اید. می دانید ملک مشاع یعنی چه. مملکت ملک مشاع همه ما است. یعنی من آذربایجانی حق ندارم برم در اهواز زندگی کنم، چون ترکیب جمعیتی عوض می شود؟؟؟
یعنی بختیاری ها که هزاران سال است آنجا زندگی می کنندحق زندگی ندارند و اگر زندگی کنند شما باید اینگونه از اسکان آنها نام ببرید؟؟
عوض کردن ترکیب جمعیتی مانند اسکان یهودی ها در فلسطین می شود. مگر دولت ایران آمده و هزاران خانواده زا جمع کرده و به خوزستان برده است؟؟
عجب لکه ننگی برای خود به جا گذاشتید.
هر چنداین بیانیه ها چیزی از عوض نمی کند، اما بدانید که در ایران هنوز وطن پرستی نمره است که وطن فروشان بتوانند این گونه خاک مملکت را به توبره بکشند.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما