خانه | خبر | اخبارایران

مجلس ايران در غياب وزير راه وی را برکنار کرد

سه شنبه, 1389-11-12 11:36
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

نمايندگان مجلس ايران با ۱۴۷ رأی موافق ۷۸ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ رأی، حميد بهبهانی، وزير راه و ترابری را برکنار کردند.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران امروز سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه جلسه علنی استيضاح حميد بهبهانی، وزير راه و ترابری جمهوری اسلامی ايران برگزار شد.

اين جلسه بدون حضور حميد بهبهانی تشکيل شد. محسن نريمان، نماينده مجلس در اعتراض به اين اقدام گفت ماده ۲۲۲ آيين‌نامه مجلس، حضور وزير يا هيأت وزيران در زمان استيضاح را الزامی می‌داند و علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران با تأييد اين اظهار نظر گفت: «حضور وزير در جلسه استيضاح الزامی است و نيامدن او تخلف محسوب می‌شود.»

در نامه استيضاح وزير راه و ترابری که به علی لاريجانی ارائه شده بود «وقوع سوانح پی در پی هوايی و اعلام نظر غيرکارشناسانه در خصوص نرمال بودن سوانح هوايی در کشور مانند سانحه قزوين و سانحه اروميه، استفاده غيرموجه و غيراقتصادی از ناوگان هوايی مستهلک و غيرقابل اعتماد و در نتيجه وجود ترديد در مردم به توانايی‌های تخصصی کشور در زمينه حمل و نقل و عدم اجرای قانون برنامه چهارم توسعه در خصوص نوسازی ناوگان هوايی» از جمله محورهای اصلی اين استيضاح اعلام گرديد.

همچنين محورهای ديگر استيضاح وزير راه «عدم توجه و تبعيت از قوانين بودجه سنواتی سه سال اخير در موارد مربوط به اقدامات و مسئوليت‌های وزارت راه، دادن قول‌های فراوان غيرعملياتی توسط وزير، عدم وجود جديت در اصلاح مسيرها و معابر حادثه‌خيز کشور، عزل و نصب‌های پی در پی، مکرر، غيرمسئولانه و عجولانه در وزارت راه به ويژه در سازمان حساس هواپيمايی و کم‌توجهی به مسيرهای ريلی کشور» بودند.
 

نمايندگان استيضاح‌کننده همچنين ورشکستگی و فروپاشی شرکت‌های عمرانی و راه‌سازی را از ناتوانی وزير راه در حل مشکلات پيمان‌کاران طرف قرارداد با اين وزارت‌خانه دانسته‌اند.

در آخرين نسخه طرح استيضاح وزير راه که روز گذشته آماده شد چهره‌های جديدی از اصول‌گرايان مجلس از جمله الياس نادران، پرويز سروری، علی مطهری، علی‌رضا زاکانی و حميدرضا کاتوزيان به فهرست استيضاح‌کنندگان افزوده شدند.

طرح استيضاح وزير راه هفته گذشته با ۲۲ امضا تقديم هيأت رئيسه مجلس شد که پس از آن تعداد امضاها به ۲۹ امضا رسيد اما در مدت چند روز گذشته تعدادی از نمايندگان انصراف دادند.
 

در جمع‌آوری مجدد امضا، طرح استيضاح به ۲۴ امضا رسيد.

روز گذشته محمدرضا ميرتاج‌الدينی، معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، طی نامه‌ای به علی لاريجانی، رئيس مجلس، با اشاره به انصراف ۱۳ نفر از نمايندگان مجلس از استيضاح وزير راه و ترابری، فاقد حد نصاب بودن استيضاح بهبهانی را اعلام كرد.

وی نوشت: «با توجه به ماده ۲۱۹ و۲۲۰ آئين‌نامه داخلی مجلس كه مقرر می‌دارد: استيضاح وقتی قابل طرح در مجلس است كه به امضاء حداقل ۱۰ نفر از نمايندگان برسد و همچنين تقاضای استيضاح نمايندگان از وزير يا وزيران بايد كتبأ در جلسه علنی به رئيس مجلس داده شود.»

احمد توکلی نماينده تهران و از موافقان طرح استيضاح وزير راه در جلسه علنی امروز به نامه ميرتاج‌الدينی خطاب به لاريجانی اشاره کرد و گفت: «تشخيص‌دهنده قانونی بودن رفتار نمايندگان با هيأت رئيسه و رئيس مجلس است يا با رئيس جمهور؟»

توکلی گفت: «اين‌که امروز آقای رئيس جمهور به وزيرش دستور می‌دهد که در جلسه مجلس شرکت نکند بدترين بی‌احترامی به مجلس است. مجلس طبق آيين‌نامه داخلی خود بدون حضور وزير نيز می‌تواند کارش را انجام دهد.»

حميد بهبهانی از ابتدای فعاليت دولت نهم مشاور محمود احمدی‌نژاد در امور حمل و نقل ايران بود و در اين زمينه فعاليت می‌کرد.

وی همچنين مشاور مالی مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن، معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداری تهران، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک تهران، دو دوره رياست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را دارد و مدت بيست سال از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۷ رئيس دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت بوده است.

حميد بهبهانی از سوی محمود احمدی‌نژاد به عضويت در شورای عالی تدوين برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منصوب شده است.

وی در ۱۵ مرداد ۱۳۸۷، با ۱۸۱ رأی موافق، ۵۱ رأی مخالف و ۳۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۱ رأی نمايندگان مجلس وزير وزارت راه و ترابری ايران شد.

حميد بهبهانی از زمره وزيران احمدی‌نژاد بود که مخالفان وی را متهم به تقلب در مدرک تحصيلی خود کرده بودند.
 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما