خانه | خبر | اخبارافغانستان

انتقاد از نام‌گذاری جاده‌ای در مزار شریف به نام"شهدای دیپلمات ایران"

یکشنبه, 1391-05-22 22:11
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
مجلس سنای افغانستان تغییر نام یک جاده در شهر مزار شریف در شمال این کشور به نام" شهدای دیپلمات ایران" به شدت انتقاد کرد و از مسئولین خواستار توضیح دراین مورد شد.
 
اعضای مجلس، تغییر نام این جاده را که تا پیش ازاین به نام" ابومسلم خراسانی" مسمی بود، را غیر قانونی خوانده و اعلام کردند که این کار به صورت خودسرانه صورت گرفته است و وزارت اطلاعات و فرهنگ از این موضوع اطلاع ندارد.
 
اما فضل الهادی مسلم یار، رئیس مجلس سنا به کمیته ای از نمایندگان مجلس دستور داد تا این موضوع را به طور جدی بررسی کنند و به مجلس گزارش دهند.
 
اعضای مجلس، تغییر نام این جاده را که تا پیش ازاین به نام" ابومسلم خراسانی" مسمی بود، را غیر قانونی خوانده و اعلام کردند که این کار به صورت خودسرانه صورت گرفته است و وزارت اطلاعات و فرهنگ از این موضوع اطلاع ندارد
روز گذشته خبرگزاری فارس ایران گزارش کرده بود که شورای اداری ولایت بلخ در نشستی با حضورعطا محمد نور، والی این ولایت، این جاده را به نام" شهدای دیپلمات ایران" نام گذاری کرد.
 
این خبرگزاری به نقل از صالح محمد خلیق، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ گفته است که این جاده به دلیل این که سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آن قرار دارد و مردم نیز آن را به نام" جاده کنسولگری ایران" می شناسند، به نام جدید مسمی شده است. رئیس اطلاعات وفرهنگ ولایت بلخ، گفته است که مردم نیز این نام گذاری را خواهند پذیرفت.
 
۹دیپلمات ایرانی از جمله محمود صارمی، مسئول دفتر ایرانا، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی در افغانستان در ۱۷ مرداد ماه ۱۳۷۷ خورشیدی هنگام ورود طالبان به مزار شریف، مرکز ولایت بلخ کشته شدند.
 
طالبان با تصرف مزار شریف، سرکنسولگری ایران را نیز که گفته می شود این نه شهروند ایرانی در پناه گرفته بودند، اشغال کردند. اما سرانجام بعد از دو روز بی خبری از سرنوشت این افراد، گروه طالبان تایید کرد که اجساد این افراد در نزدیک مزار شریف پیدا شده است.

  

Share this
Share/Save/Bookmark

جدا از اصل موضوع که به بنده ايراني مقيم فرانسه مربوط نمي شود، گمان مي کنم عنوان «شهداي ديپلمات ايران» نه فارسي ايراني است و نه فارسي افغاني، وعنوان درست بهتر است بگوئيم « ديپلمات هاي شهيد». به کلمه ايران هم نيازي نيست چون فقط دولت ايران است که به هر کشته شده اي عنوان شهيد ميدهد.

رزاق مامون نویسنده معروف افغانی در کتاب خود بنام رد پای فرعون (رابطه ایران در ترور احمد شاه مسعود ) با مستندات اثبات نموده که این جاسوسها مهره های سوخته ای بودند که توسط عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به قتل رسیده اند.
از دوستان تقاضا دارم کتاب فوق را مطالعه فرمایند . www.btp134@yahoo.com . سعید

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما