خانه | خبر | اخبارافغانستان

واگذاری تاسیسات نظامی ناتو به دولت افغانستان

یکشنبه, 1391-05-08 18:38
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که قرار است ۱۳۰۰ مرکز مورد استفاده نظامیان ناتو درافغانستان، به دولت این کشور واگذار شود.
 
دولت وزیری، از سخنگویان وزارت دفاع افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که ناتو مصمم است این تاسیسات نظامی را بعد از تکمیل روند خروج نیرو‌هایش از افغانستان، به دولت این کشور تسلیم کند.
 
وی افزود که رئیس جمهور افغانستان به کمیسیونی تحت ریاست وزیر دارایی ماموریت سپرده است تا این تاسیسات را از نظامیان ناتو تحویل گیرد.
 
به گفته وزیری در حال حاضر "۳۵ مرکز نظامی استراتژیک"، "۲۳۰ مرکز عملیاتی" و "۱۰۳۵ واحد فنی و جنگی" در مناطق مختلف افغانستان وجود دارد که از سوی ناتو احداث شده است و از سوی سازمان استفاده می‌شود
به گفته وزیری در حال حاضر "۳۵ مرکز نظامی استراتژیک"، "۲۳۰ مرکز عملیاتی" و "۱۰۳۵ واحد فنی و جنگی" در مناطق مختلف افغانستان وجود دارد که از سوی ناتو احداث شده است و از سوی سازمان استفاده می‌شود.
 
هفته گذشته گزارشی در روزنامه واشنگتن پست به نشر رسید و در آن گفته شده بود که ناتو قرار دادی را با یک شرکت بین‌المللی به امضا رسانده است تا بخشی از تاسیسات ناتو را پس از خروج نیروهای این سازمان، تخریب کند.
 
واشنگتن پست دلیل این تصمیم را به نقل از یک مقام ناتو، عدم تمایل دولت افغانستان به تحویل گیری این تاسیسات اعلام کرده بود.
 
اما اعلام این خبر واکنش تند نمایندگان مجلس افغانستان را در پی داشت؛ شکریه بارکزی، نماینده کابل ضمن ابراز نگرانی از این تصمیم ناتو، گفت که با توجه به هزینه هنگفتی که برای ساخت آن به مصرف رسیده است، تخریب آن به ضرر افغانستان است.
 
به گفته شکریه بارکزی، نیروهای امنیتی افغانستان در حال در حال شکل گیری و نیازمند این تاسیسات است و کشورهای عضو ناتو باید از تصمیم خود برای تخریب این تاسیسات خودداری کند و همه را به دولت افغانستان تحویل دهد.
 

انتظار می‌رود مطابق با توافق ناتو با دولت افغانستان، مسئولیت تامین امنیت این کشور از نظامیان ناتو به نیروهای امنیتی افغانستان تا دو سال دیگر به پایان برسد و تا آن زمان حدود ۱۰۰ هزار نظامی ناتو به صورت تدریجی خاک افغانستان را ترک کنند. 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما