خانه | خبر | اخبارافغانستان

تشديد تلاش آمريکا برای رديابی يک مسئول ارشد القاعده "در ايران"

چهارشنبه, 1391-03-24 10:31
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

آمريکا بر تلاش‌هايش برای بازداشت مردی که به گفته اين کشور از طريق ايران برای شبکه القاعده کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کند، افزوده است.

به‌تازگی بيلبوردهايی با تصويری بزرگ از عزالدين عبدالعزيز خليل، مشهور به ياسين السوری، در هرات، در غرب افغانستان که با ايران مرز مشترک دارد، نصب شده است.

دولت آمريکا گفته است برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به بازداشت اين عضو ارشد القاعده شود، ۱۰ ميليون دلار پاداش پرداخت می‌کند.

اين جايزه حدود پنج ماه پيش تعيين گرديد اما اين نخستين بار است که شبکه‌های اطلاعاتی آمريکا به‌طور علنی برای رديابی اين عضو القاعده در يک منطقه نزديک به مرز ايران دست به چنين کاری می‌زنند.

وزارت امور خارجه آمريکا در دی‌ماه سال ۱۳۹۰،‌ اعلام کرد: "ياسين السوری،‌ با موافقت ايران در اين کشور فعاليت می‌کند و از آن‌جا برای القاعده پول انتقال می‌دهد و به اين وسيله اين شبکه از طريق ايران با جذب نيرو از خاورميانه، فعاليت‌های خود در پاکستان و افغانستان را به پيش می‌برد."

وزارت امور خارجه آمريکا ايران را متهم کرده است که به اين عضو ارشد القاعده از سال ۱۳۸۷ خورشيدی (۲۰۰۵ ميلادی)،‌ اجازه داده است تا در مرزهای ايران فعاليت کند

وزارت امور خارجه آمريکا ايران را متهم کرده است که به اين عضو ارشد القاعده از سال ۱۳۸۷ خورشيدی (۲۰۰۵ ميلادی)،‌ اجازه داده است تا در مرزهای ايران فعاليت کند.

گفته می‌شود که ياسين السوری در سال ۱۳۶۱ خورشيدی (۱۹۸۲ ميلادی) در کشور سوريه به دنيا آمده است.
بر پايه اطلاعات وزارت امور خارجه آمريکا،‌ اين مقام ارشد القاعده مبالغ هنگفتی پول از کشورهای عرب حوزه خليج فارس جمع‌آوری کرده و از طريق ايران به رهبران القاعده از جمله در افغانستان انتقال داده است.
اين وزارت در ادامه گفته است که ياسين السوری با استفاده از ارتباطات خود با مقام‌های ايرانی، شماری از افراد القاعده را که در زندان‌های اين کشور در بند بودند، آزاد ساخته و آن‌ها سپس به پاکستان رفتند.
پيش از اين در ميانه سال ۱۳۹۰ خورشيدی، وزارت خزانه‌داری آمريکا از ياسين السوری به‌عنوان مسئول يک گروه شش نفری القاعده نام برده بود که در خاک ايران فعاليت می‌کند.
ايران اما تاکنون همواره با رد اتهامات آمريکا در اين زمينه، تأکيد کرده است که اين کشور خود از قربانيان تروريسم بوده است.
وزارت خزانه‌داری آمريکا از عطيه عبدالرحمن، اميد محمدی،‌ سليم حسن خليفه راشد کواری، عبدالله غانم محفوظ مسلم الخوار و علی حسن علی عجمی، به‌عنوان پنج عضو ديگر گروه ياسين السوری نام برده بود که در فهرست "تروريست‌های تحت تعقيب" قرار دارند.
منابع آمريکايی سپس در شهريورماه ۱۳۹۰،‌ اعلام کردند که عطيه عبدالرحمان،‌ بر اثر حمله يک هواپيمای بدون سرنشين در پاکستان کشته شده است.
آمريکا هم‌زمان بر تلاش‌های خود برای رديابی رابرت لوينسون، مأمور سابق اف‌بی‌آی که در اسفندماه ۱۳۸۵ در جزيره کيش ناپديد شد، افزوده است و چندين بيلبورد با تصاويری بزرگ از اين شهروند آمريکايی در شهر هرات نصب کرده است.
برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به رديابی و بازگشت سالم رابرت لوينسون شود، نيز پاداش يک ميليون دلاری تعيين شده است.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما