خانه | خبر | اخبارافغانستان

هشدار تند ائتلاف تغییر و امید به حامد کرزی

پنجشنبه, 1390-02-15 20:33
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ائتلاف تغيير و اميد، بزرگ‌ترين ائتلاف سياسی مخالف در افغانستان، به حامد کرزی رئيس جمهور اين کشور در مورد چگونگی صلح با طالبان و «معامله» با پاکستان هشدار داد.

 

عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف تغيير واميد در «همايش بزرگ عدالت‌خواه» در کابل، با انتقاد صريح از کارکرد دولت افغانستان گفت که «حامد کرزی با کسانی صلح می‌کند که هر روز خون مردم را به دستور استخبارات (اطلاعات) خارجی می‌ريزند.»

 

وی صلح را آرزوی ديرينه مردم افغانستان خواند اما گفت که با صلحی که با خواهش و از روی ضعف صورت گيرد مخالف است.

 

حامد کرزی با ايجاد شورای عالی صلح تا کنون بارها از شورشيان به‌ويژه طالبان خواسته است تا صلح با دولت افغانستان را بپذيرند اما طالبان همواره با اين تقاضاها مخالفت کرده‌اند و هرگونه مذاکره برای صلح را به خروج نيروهای خارجی مشروط کرده‌اند.

 

امرالله صالح، رئيس پيشين اداره امنيت ملی افغانستان، «برادر» خطاب کردن طالبان را از سوی حامد کرزی اشتباه خواند و از آن به شدت انتقاد نمود

عبدلله همچنين در واکنش به اعلام خبر مرگ اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده گفت که بن‌لادن خائن و جنايتکار است.

 

او گفت که احمد شاه مسعود، فرمانده ارشد مجاهدين به دستور بن‌لادن در حمله تروريستی مهاجمان انتحاری القاعده (سپتامبر ۲۰۰۱) کشته شد.

 

عبدالله در ادامه افزود: «کرزی با حضور ۴۰ کشور جهان در افغانستان، با آبروی مردم کشور خود بازی می‌کند و حکومت وی پس از دور دوم انتخابات رياست جمهوری هيچ دستاوری نداشته است.»

 

رهبر ائتلاف تغيير و اميد گفت که اين ائتلاف فشارهايش را بر حکومت افغانستان به‌منظور «تأمين خواسته‌های مردم» و اصلاح حکومت ادامه خواهد داد.

 

همچنين، امرالله صالح، رئيس پيشين اداره امنيت ملی افغانستان نيز طی سخنانی در اين همايش، «برادر» خطاب کردن طالبان را از سوی حامد کرزی اشتباه خواند و از آن به شدت انتقاد نمود.

 

وی حامد کرزی را به معامله با پاکستان متهم کرد و گفت: «ما آمده‌ايم که به معامله‌گری با پاکستان نه بگوييم، ما نمی‌گذاريم اين معامله صورت گيرد.»

 

صالح افزود: «اگر کرزی ضعيف شده است ما ضعيف نشده‌ايم و اگر به صدای ما گوش نکنی و صدای بزرگ عدالت‌خواهی و ضد ترور را سرمشق قرار ندهی ما بسيج می‌شويم و به خيابان‌ها می‌ريزيم.»

 

ماه گذشته نخست وزير پاکستان در رأس هیأتی از مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی اين کشور در سفر به افغانستان با حامد کرزی ديدار و گفت‌وگو کرد.

 

پس از آن شماری از رسانه‌ها گزارش داددند که هیأت پاکستانی از حامد کرزی خواسته است تا در ازای کمک پاکستان برای مهار طالبان و کمک به صلح در افغانستان، دولت افغانستان باید خواسته‌های پاکستان را بپذیرد.

 

مخالفت دولت افغانستان با ایجاد پایگاه‌های دایمی نظامی آمریکا در این کشور و مشورت با پاکستان در انتصاب مقامات ارشد امنیتی افغانستان از خواسته‌های هیأت پاکستانی عنوان شده است.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما