خانه | فرهنگ،‌ هنر و ادبيات | پرده نقره‌ای

گلدن‌گلوب برگزیدگانش را اعلام کرد

دوشنبه, 1391-10-25 07:29
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
هفتادمین دوره جوایز گلدن گلوب
مجتبا یوسفی‌پور

مجتبا یوسفی‌پور - شامگاه یکشنبه ۱۳ ژانویه ۲۰۱۳، اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) برگزیدگان هفتادمین دوره جوایز گلدن گلوب را معرفی کرد.

 

در این دوره فیلم‌های «آرگو» ساخته بن افلک و «بینوایان» ساخته تام هوپر به عنوان بهترین فیلم‌های درام و کمدی یا موزیکال سال معرفی شدند. پیش‌بینی برگزیدگان نهایی امسال کار چندان سختی نبود و در بیشتر موارد اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود مطابق با پیش‌بینی‌ها برگزیدگانشان را انتخاب کردند، هرچند برخلاف انتظار بسیاری فیلم «لینکلن»، پیشتاز نامزدی جوایز امسال تنها در بخش بهترین بازیگری مرد یک جایزه را به دست آورد.

 

در سال ۲۰۱۳ نیز مثل سال گذشته مراسم گلدن گلوب در هتل هیلتون بورلی در بورلی‌هیلز کالیفرنیا برگزار شد. بر خلاف دو سال گذشته که اجرای مراسم را ریکی جروایز، کمدین بریتانیایی بر عهده داشت، امسال تینا فی، نویسنده، بازیگر و کمدین آمریکایی که پیش از این یک‌بار برنده جایزه گلدن گلوب شده

 ●کریستوف والتز برای بازی در فیلم «جانگوی رهاشده» دومین جایزه گلدن گلوب را از آن خود کرد.

است و چندین بار هم نامزد جوایز گلدن گلوب بوده، همراه با امی پولر، دیگر بازیگر و کمدین آمریکایی که امسال نامزد جایزه بهترین بازیگر زن مجموعه تلویزیونی کمدی در گلدن گلوب بود اجرای مراسم را بر عهده داشتند و با شوخی‌هایشان بار‌ها شرکت‌کنندگان در مراسم را به خنده و تشویق واداشتند. شاید بتوان شوخی امی پولر با کا‌ترین بیگلو، کارگردان فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب»  (با موضوع شکنجه در جریان شکار بن‌لادن) را یکی از بهترین و البته تند‌ترین شوخی‌های این شب دانست. پولر با اشاره به این فیلم گفت: «وقتی صحبت درباره ساختن فیلمی با موضوع شکنجه است، من به زنی که سه سال با جیمز کامرون زندگی کرده است اعتماد می‌کنم!»

 

از دیگر نکات جالب مراسم امسال دعوت از بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده برای معرفی فیلم «لینکلن»، تازه‌ترین ساخته استیون اسپیلبرگ بود. کلینتون با اشاره به تلاش لینکلن برای لغو قانون برده‌داری در آمریکا در معرفی این فیلم گفت: «اگر همه ما امشب اینجا هستیم به خاطر کاری است که او کرد.»

 

فیلم «آرگو» ساخته بن افلک که به موضوع خارج کردن پنج مأمور سفارت آمریکا از ایران در ماجذای گروگانگیری «دانشجویان پیرو خط امام» می‌پردازد، توسط تونی مندز، مأمور سابق سیا و کسی که فیلم بر اساس داستان واقعی مأموریت او ساخته شده است معرفی شد.
مراسم گلدن گلوب هر سال در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا به‌طور زنده پخش می‌‌شود و بعد از مراسم اسکار و امی، سومین مراسم پربیننده اهدای جوایز هنری به‌شمار می‌آید.  

 

تونی مندز، مأمور سابق سازمان سیا که فیلم «آرگو» بر اساس ماجرای واقعی مأموریت او در ایران ساخته شده، برای معرفی این فیلم روی صحنه رفت.

در بخش سینمایی امسال فیلم «لینکلن» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ با نامزدی در هفت رشته پیشتاز بود. دو فیلم «آرگو» ساخته بن افلک و «جانگوی‌‌ رها شده»، تازه‌ترین ساخته کوئنتین تارانتینو با نامزدی در پنج رشته و «بینوایان» ساخته تام هوپر و «کتاب بارقه امید» ساخته دیوید اُ راسل با نامزدی در چهار رشته از دیگر مدعیان اصلی جوایز گلدن گلوب بودند. «زندگی پای»، «صید ماهی آزاد در یمن» و «مرشد» نیز در سه رشته و «زنگار و استخوان»، «جلسات» و «بهترین هتل عجیب مریگولد» در دو رشته نامزد دریافت گلدن گلوب در سال ۲۰۱۳ بودند.

 

اما برگزیدگان امسال گلدن گلوب:

 

بهترین فیلم

 

در بخش فیلم‌های درام، پنج فیلم «لینکلن»، «آرگو»، «جانگو رهاشده»، «زندگی پی» و «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» نامزدهای بخش بهترین فیلم درام سال بودند که در ‌‌نهایت فیلم «آرگو» ساخته بن افلک به عنوان بهترین فیلم درام سال معرفی شد.

 

در بخش فیلم‌های کمدی یا موزیکال فیلم «بینوایان» ساخته تام هوپر نیز با پشت سر گذاشتن چهار فیلم «صید ماهی آزاد در یمن»، «کتاب بارقه امید»، «قلمرو طلوع ماه» و «بهترین هتل عجیب در مریگولد» جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی یا موزیکال سال را به دست آورد.

 

کارگردانی

 

استیون اسپیلبرگ (لینکلن)، آنگ لی (زندگی پیی)، کا‌ترین بیگلو (سی دقیقه پس از نیمه‌شب)، کوئنتین تارانتینو (جانگوی رهاشده) و بن افلک (آرگو)، نامزد بخش بهترین فیلم درام، نامزدهای بخش بهترین کارگردانی امسال بودند. با آنکه امید می‌رفت اسپیلبرگ جایزه بخهترین کارگردانی گلدن گلوب را به‌دست آورد، اما در کمال ناباوری بن افلک برای فیلم «آرگو» گلدن گلوب بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

 

فیلمنامه

بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا روی صحنه رفت که فیلم «لینکلن» را معرفی کند. 

در این بخش مارک بول برای «سی دقیقه پس از نیمه‌شب»، تونی کوشنر برای «لینکلن»، دیوید اُ راسل برای «کتاب بارقه امید»، کوئنتین تارانتینو برای «جانگوی رهاشده» و کریس تریو برای «آرگو» نامزد بودند. مثل بخش کارگردانی در اینجا هم رقابت سختی وجود داشت و در ‌‌نهایت کوئنتین تارانتینو برای «جانگوی رهاشده» گلدن‌ گلوب بهترین فیلمنامه سال را از آن خود کرد.

 

بازیگری

 

بازیگر نقش اول مرد- فیلم‌های درام:

 

همانطور که انتظار می‌رفت دنیل دی‌لوئیس، بازیگر فیلم «لینکلن» در هفتمین نامزدی‌اش برای گلدن گلوب، برای دومین بار این جایزه را به دست آورد. ریچارد گیر (آربیتاژ)، یواکین فونیکس (مرشد)، دنزل واشنگتن (پرواز) و جان هاوکز (جلسات) دیگر نامزدهای این بخش بودند.

 

بازیگر نقش اول مرد- فیلم‌های کمدی یا موزیکال:

 

در این بخش رقابت اصلی بین برادلی کوپر برای فیلم «کتاب بارقه امید» و هیو جکمن برای فیلم «بینوایان» بود که در ‌‌نهایت هیو جکمن گلدن گلوب امسال را از آن خود کرد. جک بلک برای فیلم «برنی»، اوان مک‌گره‌گور برای فیلم «صید ماهی آزاد در یمن» و بیل موری برای فیلم «هایدپارک در هادسون» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

 

بهترین بازیگر نقش اول زن- فیلم‌های درام:

 

همانگونه که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند جسیکا چستین برای فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» موفق شد از رقبای قدرتمندی چون ماریون کوتیار با فیلم «زنگار و استخوان»، ناومی واتز با فیلم «غیرممکن»، ریچل وایز با فیلم «دریای آبی عمیق» و هلن میرن با فیلم «هیچکاک» بگذرد و گلدن گلوب بهترین بازیگری نقش اول زن فیلم‌های درام را به دست آورد.

جنیفر لارنس، بازیگر فیلم «کتاب بارقه امید» جایزه بهترین بازیگر زن فیلم‌های کمدی یا موزیکال را به‌دست آورد.

بهترین بازیگر نقش اول زن- فیلم‌های کمدی یا موزیکال:

 

در این بخش نیز همه چیز مطابق پیش‌بینی‌ها پیش رفت و جنیفر لارنس جایزه گلدن گلوب این بخش را برای بازی در فیلم «کتاب بارقه امید» به دست آورد. این بازیگر جوان در این بخش رقبای کارکشته‌ای چون مریل استریپ (چشمه‌های امید)، جودی دنچ (بهترین هتل مریگولد)، مگی اسمیت (کوارتت) و امیلی بلانت (صید ماهی آزاد در یمن) را در کنار خود داشت و نخستین واکنش‌اش بعد از حضور بر صحنه و دریافت جایزه‌اش، اشاره به همین نکته بود: «در رقابت با مریل استریپ جایزه را بردم!»

 

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

 

لئوناردو دی‌کاپریو و کریستوف والتز برای بازی در فیلم «جانگوی رها شده»، آلن آرکین برای فیلم «آرگو»، فیلیپ سیمور هافمن برای فیلم «مرشد» و تامی لی‌جونز برای فیلم «لینکلن» پنج نامزد این بخش بودند که در ‌‌نهایت کریستوف والتز موفق شد رقبایش را کنار بزند و دومین جایزه گلدن گلوب خود را بار دیگر برای بازی در فیلمی از کوئنتین تارانتینو به دست آورد. او در سال ۲۰۱۰ برای بازی در فیلم «حرام‌زاده‌های لعنتی» موفق شده بود جوایز بفتا، گلدن گلوب و اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را از آن خود کند.

 

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

 

آن هاتاوی که پیش‌تر بازی‌اش در نقش فانتین در فیلم «بینوایان» نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرده بود در اینجا نیز گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست آورد. در کنار او نیکول کیدمن برای فیلم «پسر روزنامه‌فروش»، امی آدامز برای فیلم «مرشد»، سالی فیلد برای فیلم «لینکلن» و هلن هانت بری فیلم «جلسات» دیگر نامزدهای این جایزه بودند.

 

بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان

کوئنتین تارانتینو جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم «جانگوی رهاشده» از آن خود کرد.

اگرچه در این بخش رقابت اصلی میان دو فیلم «زنگار و استخوان» ساخته ژاک اودیار از فرانسه و «عشق» ساخته میشائیل هانکه از اتریش بود، اما با توجه به موفقیت‌های فیلم «عشق» و نامزدی‌اش برای اسکار بهترین فیلم سال می‌شد حدس زد که برنده نهایی این بخش این فیلم خواهد بود. فیلم‌های «دست‌نیافتنی‌ها» از کشور فرانسه، «یک رابطه سلطنتی» از کشور دانمارک و «کن‌توکی» از کشورهای نروژ، فرانسه و انگلستان دیگر نامزدهای این بخش بودند که دو فیلم آخر امسال رقبای فیلم «عشق» در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان جوایز اسکار نیز هستند. آرنولد شوارتزنگر و سیلوستر استالونه، دو بازیگر معروف فیلم‌های حادثه‌ای نامزدهای این بخش را معرفی کرده و جایزه این بخش را به میشائل هانکه اهدا کردند.

 

بهترین فیلم انیمیشن

 

«خرابش کن رالف» محصول کمپانی «والت‌دیزنی»، «شجاع» محصول مشترک «والت‌دیزنی» و «پیکسار»، «هتل ترانسیلوانیا» محصول کمپانی‌های «سونی» و «کلمبیا»، انیمیشن «ظهور نگهبانان» محصول کمپانی «دریم‌وورکز» و «فرانکن‌وینی» ساخته تیم برتون نامزدهای گلدن گلوب بهترین انیمیشن سال بودند. شاید بتوان این بخش را یکی از شگفتی‌های امسال دانست، با آنکه گمان می‌رفت جایزه این بخش به یکی از دو فیلم «فرانکن وینی» و یا «خرابش کن رالف» تعلق گیرد، اما در ‌‌نهایت انیمیشن «شجاع» گلدن گلوب بهترین انیمیشن را از آن خود کرد.

 

بهترین موسیقی

 

فیلم «زندگی پی» ساخته آنگ لی نیز بالاخره با بردن جایزه این بخش یک گلدن گلوب را از آن خود کرد و در این زمینه از رقبای خود پیشی گرفت. «آرگو»، «اطلس ابر»، «لینکلن» و «آناکارنینا» دیگر نامزدهای این بخش بودند. مایکل دانا، آهنگساز فیلم «زندگی پی» در  اولین نامزدی خود در گلدن گلوب، جایزه بهترین موسیقی را از آن خود کرد.

 

بهترین آواز

 

در این بخش نیز همانگونه که انتظار می‌رفت ادل، خواننده بریتانیایی برای فیلم «اسکای فال»، آخرین فیلم از سری فیلم‌های جیمزباند، موفق شد گلدن گلوب بهترین آواز سال را به دست آورد. «بازی‌های گرسنگی»، «بینوایان»، «بلند شید بچه‌ها» و «عمل شجاعانه» دیگر فیلم‌هایی بودند که نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین آواز سال شده بودند.

 

ویدئو: بیل کلینتون در مراسم گلدن گلوب روی صحنه می‌رود

 

جایزه سیسیل ب. دومیل

 

همچنین مثل هر سال جایزه سیسیل ب. دومیل به عنوان «تقدیر برای تلاش چشمگیر در صنعت سرگرمی‌سازی» به جودی فاستر، بازیگر آمریکایی اهدا شد. این جایزه نخستین‌بار در سال ۱۹۵۲ میلادی با اهدا به سیسیل ب. دومیل پایه‌گذاری شد و در سال‌های گذشته به هنرمندان سر‌شناسی چون استیون اسپیلبرگ، آل پاچینو، مارتین اسکورسیزی، رابرت دونیرو و مورگان فریمن داده شده است. جودی فاستر تاکنون دو جایزه اسکار و سه جایزه بفتا و پیش از این هم هفت بار نامزد جایزه گلدن گلوب شده و دو بار آن را به دست آورده است. رابرت داونی جونیور، بازیگر آمریکایی جایزه جودی فاستر را به او اهدا کرد.

 

بخش تلویزیونی

 

در بخش تلویزیونی نیز برگزیدگان امسال به این ترتیب معرفی شدند:
بهترین بازیگر مرد – مجموعه تلویزیونی درام: دامین لوئیس برای «سرزمین مادری»
بهترین بازیگر زن – مجموعه تلویزیونی درام: گلن دینز برای «سرزمین مادری»
بهترین بازیگر مرد- مجموعه تلویزیونی کمدی: دون چیدل برای «خانه دروغ‌ها»
بهترین بازیگر زن- مجموعه تلویزیونی کمدی: لنا دونهام برای «دختران»
بهترین بازیگر مرد (مینی‌سری یا فیلم تلویزیونی): کوین کاستنر برای «هاتفیلدز و مک‌کویز»
بهترین بازیگر زن (مینی‌سری یا فیلم تلویزیونی): جولیان مور برای «تغییر بازی»
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (مجموعه تلویزیونی، می‌نی‌سری یا فیلم تلویزیونی): اد هریس برای «تغییر بازی»
بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مجموعه تلویزیونی، می‌نی‌سری یا فیلم تلویزیونی): مگی اسمیت برای «داون‌تاون ابی»
بهترین مینی‌سری یا فیلم تلویزیونی: «تغییر بازی»
بهترین مجموعه تلویزیونی درام: «سرزمین مادری»
بهترین مجموعه تلویزیونی کمدی یا موزیکال: «دختران»

 

در همین زمینه:
برنامه رادیویی «اکران» از مجتبا یوسفی‌‌پور

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما