«لاله» در مجلس شورای اسلامی
مجتبا یوسفیپور - ماجرای کشیده شدن جنجالهای پروژه میلیاردی «لاله» به مجلس شورای اسلامی و مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با ساخت این پروژه جدید سازمان سینمایی، اعلام و جابجایی مدیران در سازمان سینمایی، مخالفت و موافقت سینماگران با طرح خرید فیلمهای توقیفی توسط دولت و بالاخره شرط جدید بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت از فیلمها و واکنش سینماگران به آن بخشهای اصلی گزارش سینمایی این هفته هستند.
در کنار آنها در بخشهای خبرهای کوتاه و تولید و اکران مروری داریم بر آخرین خبرها از سینمای ایران و در حاشیه هفته نیز به ماجرای ادعای دزدی بودن طرح فیلمنامه فیلم ۲۰۰ میلیارد تومانی «محمد» میپردازیم.
«لاله» به مجلس رفت
حاشیههای پروژه هفت میلیارد تومانی «لاله» چنان بالا گرفته است که سرانجام کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز درگیر آن شد و محمد حسینی، وزیر ارشاد و جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی مجبور شدند برای توضیح درباره این پروژه به مجلس بروند. البته در رسانهها پیرامون آنچه که در این جلسه میان نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس و وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی گذشت، خبری منتشر نشد. جواد شمقدری تنها به گفتن این نکته بسنده کرده است که وقت برای ارائه توضیحات او کافی نبوده و او تقاضای وقت بیشتر برای ارائه توضیحات کرده است. اما در نهایت به نظر میرسد توضیحات شمقدری برای اعضای کمیسیون فرهنگی قانعکننده نبوده و این پروژه همچنان دچار مشکل است.
پروژه سینمایی «لاله» قرار است با دستمایه قرار دادن زندگی «لاله صدیق» نخستین زن قهرمان اتوموبیلرانی ایران ساخته شود.
لاله افتخاری، از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و از نمایندگان اصولگرای مجلس اسلامی در گفتوگو با رسانهها با انتقاد به اسدالله نیکنژاد، کارگردان انتخابی برای این پروژه با اشاره به کارنامه فیلمسازی او گفته است: «ما نمیتوانیم دختر ایرانی را توسط کسی که نگاه آلودهای به زن دارد به دنیا نشان دهیم. لذا نمیتوان امیدی به نتیجه چنین فیلمهایی داشت.» احمد سالک، دیگر نماینده اصولگرای عضو این کمیسیون نیز در ارتباط با این پروژه به «خبرگزاری مهر» گفته است: «گزارش و عکسهای به دست آمده از مراحل پیشتولید این فیلم حاکی از آن است که این فیلم از اساس با ارزشهای دینی و فرهنگ اسلامی ایرانیان در تضاد است.» نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه «نمیتوان سهلانگارانه عناوینی چون تعاریف جدید و یا جلوه دیگر از زن ایرانی را به این پروژه نسبت داد و باید نگاه عمیقتری داشت» در ارتباط با ایرادهای وارد به این پروژه از دید کمیسیون فرهنگی مجلس افزوده است: «از سوی دیگر سوژه فیلم لاله قابل تأمل است. سوژهای که بسیاری از سینماگران و مسئولان سینمایی نسبت به آن انتقادهای بسیاری داشتهاند و به نوعی ساخت این فیلم را مردود اعلام کردند. نکته دیگر اینکه هزینهای که برای ساخت این فیلم پیشبینی شده معادل ۵ تا ۷ میلیارد تومان است که این رقم به معنای واقعی هزینه بیسابقهای در پروسه تولیدات سینمایی محسوب میشود و از این جهت چنین بودجهای قابل تأمل است.» او همچنین تأکید کرده است: «تحقیقات کمیسیون فرهنگی مجلس کامل شده و تأکید بر ساخته نشدن این فیلم سینمایی دارد. تا پایان هم ایستادهایم و اگر لازم باشد مسائل پشت پرده را هم با بررسی دقیق بازگو خواهیم کرد.»
اما خبر جالب دیگر تلاش مسعود اطیابی، کارگردان سینما برای ساخت فیلمی با موضوع و نامی مشابه است. گفته شده است بر خلاف پروژه نیکنژاد، اطیابی قصد دارد فیلم «لاله» خود را با بودجه بخش خصوصی جلوی دوربین ببرد و قرار است به زودی درباره این موضوع جلسهای با مسئولان سازمان سینمایی داشته باشد. اما جلیل عرفانمنش، مشاور سازمان سینمایی که به تازگی به سمت معاون امور آثار سینمایی نیز برگزیده شده و از طرف سازمان سینمایی مسئولیت بازنویسی فیلمنامه فیلم «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد را بر عهده داشته، با اظهار بیاطلاعی از این «لاله» دوم و «فرامتنی» خواندن انتقادها به ساخت این فیلم گفته است: «از مدعی تازه برای ساخت این پروژه سینمایی خبر ندارم و به دلیل حاشیههای ایجاد شده ترجیح میدهم درباره این فیلم اصلاً صحبت نکنم.»
حال سخن از حضور دوباره وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در مجلس برای توضیح بیشتر درباره این پروژه است، پروژهای که به گفته برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی ممکن است در نهایت منجر به استیضاح وزیر ارشاد شود. به گفته علی طاهری، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی «جلسه اعلام تحقیقات کار گروه هنر و رسانه این هفته با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و نیز جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی برگزار میشود و رأی نهایی اعضاء با در نظر گرفتن توضیحات شمقدری و نتیجه تحقیقات کار گروه هنر و رسانه اعلام میشود.»
اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی میتوانند موافقت اعضای کمیسیون فرهنگی برای ساخت این پروژه را جلب کنند یا نه؟
تغییرات مدیریتی سینما
سرانجام پس از هفت ماه از آغاز به کار سازمان سینمایی کشور سمت تازه مدیران این سازمان مشخص شدند. همانطور که پیشتر برخی گمانهزنیها در رسانهها منتشر شده بودند عمده تغییرات جدید شامل جابجایی مدیران در سمتهای خود شده است. در این تغییرات تازه طی احکام جداگانهای از سوی جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی، علیرضا سجادپور بهعنوان معاون امور فعالیتهای سینمایی و سمعی و بصری، جلیل عرفانمنش بهعنوان معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری و سعید رجبی فروتن بهعنوان مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بینالملل منصوب شدند.
علیرضا سجادپور: دلیلی ندارد اصرار کنیم همه به عنوان یک واحد درسی چارت و تشکیلات سازمان سینمایی را بشناسند. چیز پنهانی هم نیست. دلیلی ندارد برای همه سینماگران آموزش درسی بگذاریم!
با این حال همچنان شبهههایی در ارتباط با مدیریت بنیاد سینمایی فارابی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وجود دارد. پیش از این خبرهایی از جابجایی در مدیریت این دو مرکز سینمایی منتشر شده بود و برخی از رسانهها از اختلاف میان جواد شمقدری با احمد میرعلایی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی سخن گفته بودند.
همچنین هفته گذشته مانند هر سال میهمانی افطار سازمان سینمایی با حضور جمعی از سینماگران برگزار شد. در این مراسم جواد شمقدری در سخنان خود با اشاره به راهاندازی سازمان سینمایی و معرفی مدیران جدید گفت: «امیدوارم سازمان سینمایی در ساختار جدید خود بتواند برای آینده سینمای ایران تلاش و آیندهای روشن و امیدوارکننده را ترسیم کند.»
در هفتههای گذشته بارها جواد شمقدری خبر از اعلام اسامی مدیران جدید سازمان سینمایی داده بود که هربار این اعلام اسامی به دلایلی به تعویق افتاد و هنوز نام تمامی مدیران سازمان سینمایی و سمت آنها اعلام نشده است. با توجه به کنجکاوی رسانهها و علاقمندی سینماگران برای آشنایی با ساز و کار مدیریتی جدید سینمای ایران گفته شده است در هفتههای آینده دیگر مدیران این سازمان نیز معرفی خواهند شد، هرچند بنا به گفته علیرضا سجادپور در گفتوگو با «ایسنا» ظاهراً «دلیلی ندارد اصرار کنیم همه به عنوان یک واحد درسی چارت و تشکیلات سازمان سینمایی را بشناسند. چیز پنهانی هم نیست. دلیلی ندارد برای همه سینماگران آموزش درسی بگذاریم.»
سازمان سینمایی و خرید فیلمها
همانطور که در گزارش هفته گذشته اشاره کردیم، سازمان سینمایی بهتازگی اقدام به خرید برخی از فیلمهایی که با مشکل سانسور و توقیف روبرو شدهاند کرده و قرار است که این فیلمها را در زمان و شرایط مناسب اکران نماید. این روند که نخستینبار با فیلم «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمیکیا آغاز شد امسال با خرید «گزارش یک جشن» دیگر ساخته این فیلمساز ادامه پیدا کرده است و آنگونه که گفته میشود قرار است آثار دیگری نیز به این فهرست افزوده شوند.
ابراهیم حاتمیکیا: نمیدانم رسانهای شدن این کار خیر، چه سودی دارد که برادر خیرخواهم آقای شمقدری اقدام به آن کرد. امیدوارم ایشان روزی خبر اکران «گزارش یک جشن» را رسانهای کند تا اصحاب فرهنگ از شنیدنش کام شیرین کنند.
ابراهیم حاتمیکیا در واکنش به انتشار خبر خرید فیلمش توسط سازمان سینمایی یادداشتی منتشر کرد و در آن نوشت: «نمیدانم رسانهای شدن این کار خیر، چه سودی دارد که برادر خیرخواهم آقای شمقدری اقدام به آن کرد. امیدوارم ایشان روزی خبر اکران «گزارش یک جشن» را رسانهای کند تا اصحاب فرهنگ از شنیدنش کام شیرین کنند.»
اما این روش برخورد با آثار سینمایی توقیفی در میان سینماگران مخالفان و موافقانی پیدا کرده است. ابوالفضل جلیلی، فیلمسازی که بیشتر ساختههایش تاکنون با مشکل سانسور روبرو شده و امکان نمایش در ایران را نیافتهاند، در ارتباط با آخرین ساختهاش فیلم «حافظ» و امکان خرید آن توسط سازمان سینمایی با بیان اینکه «من از زمان مدیریت جعفریجلوه در معاونت سینمایی خرید فیلم "حافظ" را پیشنهاد دادم زیرا بدهی داشتم و میخواستم از این طریق آن را پرداخت کنم» گفته است: «آن زمان عنوان کردند که شمقدری با این موضوع مخالف است. من هم صبر کردم تا اینکه وی در معاونت سینمایی مستقر شد. دوباره پیشنهادم را مطرح کردم و این بار سجادپور وعده داد تا دو روز دیگر فیلم "حافظ" را میخریم. اما چهار سال از آن زمان گذشته و بدهیهای من دو برابر شده است و هنوز هیچ اقدامی از طرف آنها برای خرید فیلم نشده است (...) گویا آنها فقط فیلمهای خودی را میخرند.»
جمال ساداتیان، تهیهکننده سینما که پیش از این حقوق فیلم «به رنگ ارغوان» را به سازمان سینمایی (معاونت سینمایی سابق) واگذار کرده بود از موافقان این طرح است و در این ارتباط میگوید: «هر فیلمی یک حقوی مادی و یک حقوق معنوی دارد. این حقوق معنوی متعلق به همه عوامل فیلم است. از این رو همه آنها تلاش میکنند فیلمی بسازند که توسط مخاطب دیده شود و این حق طبیعی آنها است.» با این حال او اعتقاد دارد خرید این دسته از فیلمها توسط دولت راه حل بهتری نسبت به توقیف ماندن همیشگی آنها است و میافزاید: «در ابتدا باید تهیهکننده تلاش کند فیلمش اکران شود. اما اگر این شرایط مهیا نشد بهترین راه خرید فیلم توسط دولت است. در این شرایط حداقل حقوق مادی فیلم تأمین میشود.»
سامان سالور، کارگردان سینما از مخالفان این طرح است. به گفته او «تا جایی که ما اطلاع داریم تا به امروز ادعای دوستان مبنی بر بر این بوده است که در کشور ما هیچ فیلم توقیفی وجود ندارد! به نظر من واگذاری فیلم به دولت تنها به معنای پاک کردن صورت مسئله است.»
اما رهبر قنبری، فیلمساز، نظر متفاوتی در این مورد دارد. شاید بتوان نظر او را درستتر دانست که «خریداری فیلمهای توقیفی توسط سازمان سینمایی شیوه قدرتمندانهای است که نوعی سانسور مدرن به شمار میآید. اکران نکردن فیلمها بعد از ندیده شدن فیلمهای توقیفی توسط سازمان سینمایی از نگاه قدرتمندانه آنها برای به تملک گرفتن آثار فرهنگی نشان دارد.»
شرط جدید فارابی برای فیلمسازان
احمد میرعلایی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی داشتن کارگردان و تهیهکننده مستقل در هنگام دریافت پروانه ساخت را شرط لازم برای حمایت از آثار سینمایی اعلام کرد. بر اساس آنچه در اطلاعیه بنیاد سینمایی فارابی در وبسایت آن آمده است، این تصمیم به این علت اتخاذ شده که «طی سالهای گذشته به دلیل تهیهکنندگی و کارگردانی مشترک برخی از افراد برای یک پروژه، ناهماهنگیهایی شکل گرفته و روند اغلب آثاری که این رویکرد را پیش گرفته بودند با مشکلات و موانعی همراه شده و در نهایت این موانع و مشکلات لطمات جبرانناپذیری به کیفیت فیلم تولیدی وارد کرده است.»
پوران درخشنده: به نظر من كسی كه بيشتر بايد از آن حمايت شود، فيلمسازان مستقل هستند. بايد به اين افراد كه با عشق وارد كار میشوند و خودشان را به سختی ميكشند كمك كرد نه اين كه بخواهيم آنها دو آدم جدا باشند.
اما این تصمیم با اعتراض تعدادی از اعضای شورای مرکزی مجمع فیلمسازان ایران روبرو شده است. فیلمسازانی چون علیرضا داودنژاد، کیومرث پوراحمد، مهدی فخیمزاده، مجید قاریزاده، محسن امیریوسفی و مهرداد فرید با انتشار متنی با عنوان «دفاع از حریم سینمای مستقل» در اعتراض به رویکرد جدید بنیاد سینمایی فارابی با نام بردن از فیلمسازان شناختهشدهای چون بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، اصغر فرهادی، ناصر تقوایی، کیومرث پوراحمد، کیانوش عیاری، رخشان بنیاعتماد و چند تن دیگر که اغلب خود سمت تهیهکنندگی و کارگردانی آثارشان را بر عهده داشتهاند، از مدیرعامل فارابی پرسیدهاند: «اگر آن بنیاد نمیخواهد از این فیلمسازان حمایت کند، پس قرار است حمایت آنها از کدام دسته از فیلمسازان باشد؟ آیا ایشان میخواهند تجربه حمایتهای بیدریغ آن بنیاد از تهیهکنندگان خلقالساعه، بیگذشته و بدون شناسنامه را که همگی بودجههای چندین میلیاردی داشتهاند اما در مرحله اکران شکست خوردهاند، ادامه دهند؟ آیا ایشان در خصوص "لطمات جبرانناپذیری" که این گروه از "تهیهکنندگان دولتپسند" در این سالها به سینمای ایران زدهاند هیچ برآوردی ندارند؟»
در بخش دیگری از این متن با اشاره به اینکه «اصولاً دلیل پیدایش و تأسیس بنیاد سینمایی فارابی در دهه شصت حمایت از سیستم کارگردان محوری در مقابل سیستم فیلمسازی بازاری، بیهویت و شکستخورده پیش از انقلاب بود» در نقد این تصمیم رئیس بنیاد سینمایی فارابی آمده است: «انصراف بنیاد فارابی از این نوع حمایتها، به معنای نفی علت شکلگیری خود است. اگر این بنیاد دلیل تأسیس خود را نفی کند، خودبهخود علت بقای خود را نیز نفی کرده است و دیگر حضورش در سینمای ایران جز تحمیل هزینه به دوش دولت و تاراج بیتالمال به دست گروهی خاص، معنای دیگری ندارد.»
در بخش پایانی این نامه نیز عامل وضعیت فعلی سینمای ایران مدیریت نادرست آن عنوان شده و آمده است: «و آخر اینکه اگر مدیر محترم آن بنیاد در در دوران مدیریتی خود متوجه مشکلاتی از این ناحیه شده، پیشنهاد میکنیم آن را از زاویه نوع مدیریت خود، علتیابی کنند. چرا که در سالهای دورتر که گروههای دیگری از مدیران، هدایت امور سینما را به عهده داشتند هیچگاه با چنین مشکلاتی مواجه نبودهاند و حتی موفقیتهای سینمای ایران را مرهون تلاشهای همین گروه از فیلمسازان میدانستهاند.»
پوران درخشنده، کارگردان سینما با عامل بیانگیزه شدن فیلمسازان خواندن این تصمیم و ابراز مخالفت با آن به «ایسنا» گفته است: «به نظر من کسی که بیشتر باید از آن حمایت شود، فیلمسازان مستقل هستند. باید به این افراد که با عشق وارد کار میشوند و خودشان را به سختی میکشند کمک کرد نه اینکه بخواهیم آنها دو آدم جدا باشند.»
با این حال برخی از سینماگران چون جمال ساداتیان، تهیهکننده سینما از این تصمیم مدیرعامل بنیاد فارابی استقبال کرده و با اشاره به اینکه «باید توجه داشته باشیم که از لحاظ تخصصی حیطه تهیهکنندگی و کارگردانی دو حیطه کاملا مجزا هستند» در تائید آن گفته است: «اشتغال یک نفر در هر دو جایگاه در یک پروژه سینمایی به صورت همزمان به فیلم لطمه میزند. شاید فارابی از طریق تفکیک این موضوع قصد دارد کاری کند که چنین همزمانی تخصصی در سینمای ایران کمتر شود.»
بعد از انتشار این بیانیه، روزنامه سینمایی «بانی فیلم» از تکذیب امضای محسن امیریوسفی و محمد احمدی در بیانیه مجمع فیلمسازان خبر داد. این دو فیلمساز با ارسال نامهای به این روزنامه اعلام کردهاند «نامه مذکور بدون اطلاع ما به نگارش درآمده است» و «تصور ما بر این است که گفتگوی حضوری بین شورای مرکزی محمع فیلمسازان و فارابی راهگشاترین اقدام در حل این مشکل خواهد بود.»
خبرهای کوتاه
لیلا حاتمی، بازیگر ایرانی موفق به دریافت نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه شد.
لیلا حاتمی، بازیگر ایرانی موفق به دریافت نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه شد. این نشان هر ساله به دلیل خلاقیتهای هنری و ادبی و یا مشارکت در بازنمایی هنر و ادب در فرانسه و جهان به هنرمندان اهدا میشود. این نشان از سوی وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه و از طریق سفیر این کشور در تهران به لیلا حاتمی اهدا شد.
مصطفی کیایی، کارگردان فیلم «ضد گلوله» از دریافت مجوز نمایش این فیلم خبر داد. «ضد گلوله» پیش از این برای دریافت مجوز اکران با مشکل روبرو شده بود و ممیزی اداره ارشاد خواستار اصلاح سکانس پایانی این فیلم شده بود. به گفته کیایی «خوشبختانه با تعامل توانستیم با حداقل تغییرات در این صحنه پروانه نمایش را دریافت کنیم.»
شورای صدور پروانه نمایش برای فیلم «بازنشستهها» به کارگردانی محسن ربیعی و تهیهکنندگی مهدی احمدی پروانه نمایش صادر کرد. همچنین نیکی کریمی برای تازهترین پروژه سینمایی خود به نام «بلور» در سمت تهیهکننده و کارگردان موفق به دریافت پروانه ساخت شد.
نسخه قاچاق فیلم «قلادههای طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی وارد بازار شد. به گفته تهیهکننده و کارگردان این فیلم، این نسخه در جریان یک نمایش خصوصی در یکی از دانشگاهها کپی و به بازار عرضه شده است.
خبرهای تولید
بعد از مدتها، پرویز کیمیاوی مستند بلند «پیر لوتی بین دو دریا» را جلوی دوربین خواهد برد.
پس از مدتها سرانجام پرویز کیمیاوی، فیلمساز و مستندساز برجسته ایرانی مستند تازهای را جلوی دوربین خواهد برد. این مستند ۱۲۰ دقیقهای با عنوان «پیر لوتی بین دو دریا» سفر یک نویسنده فرانسوی به ایران را دستمایه خود قرار داده است و قرار است فیلمبرداری آن پائیز امسال آغاز شود.
فیلمبرداری فیلم «آقای الف» که از آن به عنوان اولین فیلم سهبُعدی سینمای ایران نام برده میشود به کارگردانی علی عطشانی آغاز شد. به تازگی پوریا پورسرخ به جمع بازیگران این فیلم پیوسته است و در کنار بازیگرانی چون لیلا اوتادی، مهران رجبی و خشایار راد یکی از نقشهای اصلی فیلم را بازی خواهد کرد.
بهزاد عبدی به عنوان آهنگساز فیلم «چ» تازهترین ساخته ابراهیم حاتمیکیا کار خود را آغاز کرد. او هفته گذشته برای آشنایی بیشتر با فضای فیلم در سر صحنه فیلمبرداری در شهر پاوه حاضر شد. هم اکنون گروه تولید این فیلم مشغول فیلمبرداری صحنههای شب آن در شهر پاوه هستند.
فیلمبرداری فیلم «دلتنگی عاشقانه» به کارگردانی رضا اعظمیان از این هفته آغاز میشود. این فیلم داستانی عاشقانه را در حاشیه جنگ روایت میکند و بازیگرانی چون محمدرضا فروتن، میترا حجار، شاهرخ اعظمیان و مریم کاویانی در آن بازی میکنند.
خبرهای اکران
اما در جدول اکران همه چیز چون هفتههای قبل است و تغییر چندانی در رتبهبندی فیلمها صورت نگرفته است. قبل از پرداختن به فروش فیلمها بد نیست نگاهی به آمار منتشر شده در وبسایت «خبر آنلاین» در ارتباط با وضعیت فیلمهای روی پرده سینماهای تهران داشته باشیم. بنا به این آمار هفت فیلم در ۹۶ سالن سینمای تهران در مجموع در ۲۱۸ روز اکران خود تنها توانستهاند حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشند. این در حالی است که هزینه تولید این فیلمها در مجموع حدود ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان بوده است!
اما در جدول اکران «خوابم میآد» با فروش حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان همچنان پرفروشترین فیلم این روزهای سینماهای ایران است. با اختلاف بسیار بعد از آن «آزمایشگاه» با فروش حدود ۳۵۰ میلیون تومان چون هفتههای قبل دومین فیلم جدول است. «همهچی آرومه» با فروش حدود ۱۹۰ میلیون تومان و «شور شیرین» با فروش حدود ۱۲۰ میلیون تومان سومین و چهارمین فیلمهای این جدول هستند. «بدون اجازه» با فروش حدود ۶۰ میلیون تومان، «راه بهشت» با فروش ۳۵ میلیون تومان و بالاخره «نامزد آمریکایی من» با فروش حدود ۲۰ میلیون تومان به ترتیب دیگر فیلمهای جدول اکران این هفته سینمای ایران هستند.
حاشیه هفته: آیا طرح فیلم ۲۰۰ میلیاردی «محمد» دزدی است؟
به تازگی جهانگیر الماسی، بازیگر سینما در گفتوگویی با «فارس» مدعی شده است که طرح فیلمنامه فیلم «محمد»، پروژه ۲۰۰ میلیارد تومانی مجید مجیدی که آن را با همکاری جمعی از سینماگران برجسته دنیا میسازد متعلق به او بوده و بدون اجازه مورد استفاده قرار گرفته است. الماسی در گفتوگو با فارس ادعا کرده است که تاکنون شش طرح از او به همین شکل دزدیده شدهاند و «این سرنوشت محتوم ماست. ما باید فقط طرح اعلام کنیم و بقیه دوستان، عدهای دیگری که ارتباطات قوی دارند، فیلم بسازند.»
هنوز مجیدی نسبت به ادعای الماسی واکنشی نشان نداده است.
در همین زمینه:
مجتبا یوسفیپور در رادیو زمانه
روي هرچيزي که دست گذاشتند بوي گندش بلند شد...از فوتبال و سينما و..ارز وبانک خصوصي .....
ارسال کردن دیدگاه جدید