خانه | فرهنگ،‌ هنر و ادبيات | پرده نقره‌ای

سینمای بی‌تماشاگر

سه شنبه, 1391-05-03 01:12
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت
مجتبا یوسفی‌پور

مجتبا یوسفی‌پور- با فرا رسیدن ماه رمضان بار دیگر سینما‌ها روزهای رکود و بی‌تماشاگری را تجربه می‌کنند. از سویی فعالیت‌های روزمره و تفریحات روزانه محدود‌تر می‌شوند و از سوی دیگر برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی دلیل دیگری می‌شوند که عمده خانواده‌ها ساعات اولیه شب را در خانه سپری کرده و کمتر بیرون بروند.

در گزارش این هفته علاوه بر خبرهای کوتاه تولید و اکران سینمای ایران نگاهی خواهیم داشت به آخرین خبر‌ها از طرح اکران ویژه رمضان، ادامه حاشیه‌های پروژه میلیاردی «لاله» و رابطه کارگردان آن با محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران، ماجرای کناره‌گیری پرویز پرستویی از دنیای بازیگری و بالاخره اعتراض صنف‌های تهیه‌کننده و کارگردانان سینما به پیش‌نویس اساسنامه پیشنهادی سازمان سینمایی.

 

اکران ویژه رمضان

حبیب کاوش: سینماهایی که در طرح اکران رمضان شرکت نکنند بعد از افطار اکران فیلم نخواهند داشت.

با آغاز ماه رمضان، حبیب کاووش، سخنگوی شورای صنفی نمایش از تازه‌ترین مصوبات این شورا در ارتباط با طرح اکران ویژه ماه رمضان یا‌‌ همان طرح «اذان تا اذان» خبر داد.

 

به گفته چاووش بر اساس توافقی که میان وزارت ارشاد اسلامی، انجمن سینماداران و کانون پخش‌‌ایران صورت گرفته است در این ماه تمامی سینما‌ها موظف هستند که بلیط‌هایشان را برای نمایش فیلم‌ها بعد از افطار به صورت نیم‌بها عرضه کنند. به گفته او فیلم‌های که در این روز‌ها نمایش داده می‌شوند از این امتیاز برخوردار هستند که این دوران نمایش به عنوان هفته‌های اکران آن‌ها محسوب نمی‌شود و فیلم‌ها بعد از پایان ماه رمضان نیز می‌توانند همچنان به اکران خود تا زمان پائین افتادن سقف فروششان ادامه دهند.

 

کاووش همچنین در گفت‌وگو با «سینماپرس» در ارتباط با عدم شرکت حوزه هنری در این طرح گفت: «پردیس‌های شهرداری برای حضور در این طرح ابراز آمادگی کرده اما تا امروز سینماهای حوزه هنری آمادگی خود را اعلام نکرده‌اند. سینماهایی که در این طرح شرکت نکنند بعد از افطار اکران فیلم نخواهند داشت.»

 

به گفته او نمایش دو فیلم «راه بهشت» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده و «تو و من» به کارگردانی محمد بانکی در این طرح قطعی شده است و به‌زودی فیلم‌های دیگری نیز به این فهرست افزوده خواهند شد.

فیلم «نامزد آمریکایی من» از فیلم‌های تازه اکران در طرح اذان تا اذان

اما با شروع ماه رمضان نه تنها خبری از اضافه شدن فیلم‌های تازه به فهرست فیلم‌های این طرح نشد، بلکه فیلم «تو و من» نیز از حضور در این طرح انصراف داد. تا امروز تنها سه فیلم «خوابم می‌آد»، «راه بهشت» و «نامزد آمریکایی من» ساخته داود توحیدپرست در این طرح حضور دارند و هر روز بعد از افطار، دو سانس ویژه با بلیط نیم‌ب‌ها به نمایش در خواهند آمد.

 

همچنین بنا به اعلام روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی هفت فیلم سینمایی خارجی در برنامه‌ای تحت عنوان «فستیوال فیلم‌های خارجی در ماه رمضان» از تاریخ ۲۸ تیرماه تا ۱۷ مردادماه در تعدادی از سینماهای تهران و اصفهان به نمایش درخواهند آمد. در تهران سینماهای فرهنگ، آزادی، برج میلاد، پردیس ملت و شکوفه و در اصفهان سینماهای سپاهان و ساحل در این برنامه شرکت می‌کنند. فیلم‌های‌ «درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک در روزهای ۲۸ تا ۳۱ تیر، «پسرکی با دوچرخه» ساخته جان پیر داردن و لوک داردن ۱ تا ۳ مرداد، «عقاب» ساخته کوین مک دونالد ۴ تا ۶ مرداد، «جرم هنری» ساخته مالکم ون وایلی ۷ تا ۸ مرداد، «ما یک پاپ داریم» ساخته نانی مورتی ۹ تا ۱۱ مرداد، «النا» ساخته آندری زویاگنیتسف ۱۲ تا ۱۴ مرداد و «اسب تورین» ساخته بلا تار ۱۵ تا ۱۷ مرداد ماه در سینماهای ذکر شده به نمایش درمی‌آیند.

 

آخرین حاشیه‌های «لاله»

 

اینگونه که پیداست حاشیه‌های پروژه میلیاردی «لاله» قرار نیست به این زودی تمام شود. هفته گذشته بار دیگر این حواشی ادامه پیدا کردند و تکاتی مطرح شدند که برخی از آن‌ها بسیار جای تأمل دارند.

شفیع آقامحمدیان: هزینه پنج میلیاردی در مقیاس با استانداردهای تولید در سینمای جهان رقم ناچیزی است و اگر بخواهیم فیلمی با شاخص‌های جهانی بسازیم این رقم هزینه ناچیزی است.

در اولین خبر، شفیع آقامحمدیان، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به پاسخگویی انتقادهای مطرح شده در هفته‌های قبل پرداخت. او در گفت‌وگو با «خبرگزاری مهر» در این‌باره گفت: «تولید فیلم سینمایی «لاله» تجربه جدیدی در عرصه سینمای ایران است و برای نزدیک شدن به سیاست‌های جدید مرکز مبنی‌ بر پررنگ کردن واژه «تجربی» شکل گرفته ‌است. مطمئن هستم ساخته شدن این فیلم پاسخی به همه شائبه‌های پیش‌آمده در چند وقت اخیر خواهد بود.» او همچنین در پاسخ به انتقاد عدم استفاده از عوامل ایرانی در تولید این پروژه تصریح کرد که که تاکنون با برخی از بازیگران، طراحان صحنه و فیلمبردارانی چون محمد آلادپوش، علیرضا زرین‌دست و تورج اصلانی برای کار در این پروژه صحبت شده است. او همچنین در ارتباط با هزینه پنج میلیاردی این پروژه که با انتقاد بسیاری از سینماگران و رسانه‌ها روبرو شده است افزود: «هزینه پنج میلیاردی در مقیاس با استانداردهای تولید در سینمای جهان رقم ناچیزی است و اگر بخواهیم فیلمی با شاخص‌های جهانی بسازیم این رقم هزینه ناچیزی است.»
 

بعد از این گفت‌وگو، در مصاحبه‌ای دیگر جمال شورجه از فیلمسازان نزدیک به دولت و عضو شورای عالی سینما نیز در دفاع از این پروژه به سخن درآمد و در ارتباط با هزینه بالای تولید این فیلم در اظهارنظری مشابه به «مهر» گفت: «فیلم سینمایی «لاله» تنها فیلمی نیست که با چنین هزینه‌ای می‌خواهد تولید شود. پیش از این فیلم سینمایی «ملک سلیمان»» به کارگردانی شهریار بحرانی معادل پنج میلیارد هزینه برد.»
 

اما از نکات جالبی که شورجه در سخنان خود به آن اشاره کرد ماجرای دیدار اسدالله نیک‌نژاد، کارگردان این فیلم با محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران در زمان سفر او به آمریکا است. به گفته شورجه در این سفر احمدی‌نژاد در جلسه‌ای از نخبگان ایرانی ساکن آمریکا دعوت کرده بوده و در همین جلسه برای نخستین‌بار نیک‌نژاد طرح اولیه فیلمنامه «لاله» را برای رئیس دولت خوانده است. همچنین در همین جلسه نیک‌نژاد گفته است که نخست قرار بوده تا این پروژه در آمریکا ساخته شود، اما شرط آن موافقت خانم لاله صدیق برای پناهندگی به آمریکا بوده و پروژه به دلیل عدم موافقت نیک‌نژاد با این پیشنهاد متوقف شده است. به گفته شورجه «در نتیجه این مذاکرات، نیک‌نژاد موافقت ضمنی رئیس‌جمهوری مبنی‌ بر ساخت این فیلم را کسب کرد.» بعد از این دیدار اولیه، نیک‌نژاد «علیرغم مشکلاتی که برای ایشان به عنوان شهروند آمریکایی پیش می‌آمد خودش را در خطر انداخت و در جلسات مختلفی که رئیس جمهوری حضور داشت، حاضر شد» و در ‌‌نهایت «نیک‌نژاد به نوعی در این سفر‌ها نقش مدیر هنری برنامه‌های رئیس‌جمهوری را ایفا می‌کرد و میزگردهایی که احمدی‌نژاد در آن حضور داشت به لحاظ دکور، نور‌پردازی و فیلمبرداری را مدیریت کرد و در ‌‌نهایت به یکی از اعضای اصلی تیم همراه احمدی‌نژاد تبدیل شد.»

جواد نوروزبیگی: به جای اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ۵ میلیارد تومان برای ساخت چنین فیلمی هزینه کند که معلوم نیست در ایران قابلیت پخش داشته باشد یا خیر، بهتر است چنین بودجه‌هایی را هزینه ۱۰ کارگردان جوان کند که آینده و سرمایه این کشور هستند تا فیلم‌های بهتر از «لاله» بسازند.

اما از سوی دیگر همچنان سینماگران ایرانی در مخالفت با این پروژه سخن می‌گویند. جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه این بودجه حق سینماگران ایرانی است و نباید در اختیار نیک‌نژاد قرار بگیرد، در این ارتباط به «خبرگزاری مهر» گفت: «به جای اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ۵ میلیارد تومان برای ساخت چنین فیلمی هزینه کند که معلوم نیست در ایران قابلیت پخش داشته باشد یاخیر، بهتر است چنین بودجه‌هایی را هزینه ۱۰ کارگردان جوان کند که آینده و سرمایه این کشور هستند تا فیلم‌های بهتر از «لاله» بسازند.» هر چند در ‌‌نهایت نوروزبیگی اعتقاد دارد که «متاسفانه این حرف‌های ما تاثیری ندارد. چون کسانی که تصمیم گیرنده هستند کاری به این اعتراضات ندارند. حتی اگر نیک‌نژاد سرمایه‌ای را قرار است برای ساخت این فیلم وارد کند، بهتر است برود همین فیلم را در جای دیگری بسازد.»

 

محمدحسین نیرومند، از مدیران سابق حوزه هنری نیز با انتشار یادداشتی در انتقاد به ساخت این فیلم نوشت: «در شرایطی که در دهه اخیر سالی نیست که هالیوود فیلمی علیه جمهوری اسلامی نسازد و در اوضاع و احوالی که گسترش اندیشه‌های اسلامی و انقلابی ملهم از انقلاب اسلامی ایران، بیداری اسلامی کشورهای مسلمان خواب را از چشم استکبار ربوده است. انتخاب چنین موضوعی از سوی این دوستان انقلابی بسیاری را شگفت‌زده کرده است! شاید دست اندرکاران تولید این فیلم پس از سی و چهار سال به دنبال قرائت جدیدی از شعر «از خون جوانان وطن لاله دمیده» باشند!»
 

در آخرین خبر نیز «بانی فیلم» از انجام مذاکراتی با جرج کلونی و رابرت دونیرو برای حضور در این فیلم خبر داده است، اتفاقی که اگر تحقق یابد اولین حضور ستاره‌های سر‌شناس سینمای آمریکا در یک فیلم ایرانی خواهد بود.

 

پرستویی از بازیگری کناره‌گیری نمی‌کند

پرویز پرستویی: چرا ما به اینجا رسیده‌ایم که برای جذب تماشاگر آش رشته بدهیم و بازیگر در گیشه سینما بلیت فروشی کند؟ چه زمانی سینمای ما اینگونه بوده است؟

هفته گذشته روزنامه «جوان» در مطلبی در ارتباط با پرویز پرستویی، بازیگر سینما نوشت که او «مدتی است از دنیای بازیگری کناره‌گیری کرده و این روز‌ها در روستای زادگاه خود مشغول به زندگی است. تاکنون کارگردان‌های زیادی تلاش کرده‌اند تا او را دوباره به دنیای بازیگری بازگردانند، اما پرستویی که گفته می‌شود از لحاظ روحی آمادگی حضور مجدد در سینما را ندارد به تمامی این پیشنهاد‌ها پاسخ منفی داده است.» بنا به خبر این روزنامه پرستویی حتی پیشنهاد ۶۰۰ میلیون تومانی ابراهیم حاتمی‌کیا برای بازی در فیلم «چ» را نیز رد کرده است.

 

اما چند روز بعد پرویز پرستویی در واکنش به این خبر در گفتگو با «ایسنا» آن را تکذیب کرد و با بیان اینکه «روی بازیگری تعصب دارم و هیچ وقت نمی‌توانم آن را کنار بگذارم اما با هر شرایطی هم مقابل دوربین نمی‌روم» در ارتباط با خبر منتشر شده گفت: «آن عزیزانی که از سر خیرخواهی یا کنجکاوی می‌خواهند درباره من بدانند، اگر حال سینما خوب است، حال من هم خوب است!» پرستویی که وضعیت فعلی سینما و عدم دریافت پیشنهاد خوب را دلیل کم‌کاری‌اش عنوان کرده است، در انتقاد به وضعیت فعلی سینمای ایران افزوده است: «چرا ما به اینجا رسیده‌ایم که برای جذب تماشاگر آش رشته بدهیم و بازیگر در گیشه سینما بلیت فروشی کند؟ چه زمانی سینمای ما اینگونه بوده است؟»
پرستویی در ارتباط با پیشنهاد بازی در فیلم «چ»، تازه‌ترین پروژه ابراهیم حاتمی‌کیا و عدم پذیرفتن آن نیز گفت: «از طرف حاتمی‌کیا پیشنهاد شد اما به دلیل نامساعد بودن شرایط، از ایشان عذرخواهی کردم که این به وضعیت کلی سینما مربوط می‌شود. اینکه گفته می‌شود برای این فیلم ۶۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شد، تاکنون در عمر بازیگری‌ام چنین مبلغی به من پیشنهاد نشده و برای فیلم «چمران» هم اصلاً کار به پیشنهاد مبلغ و خواندن سناریو نرسید.»

 

اعتراض به اساسنامه صنوف

حسین زندباف: برپايه مطالعه اساسنامه چندين صنف سينمايی و نيز اساسنامه‌ای که ارشاد در اختيارمان گذاشته بود، آنچه که احساس می‌شد برای صنوف ضروری است در اساسنامه تيپ گنجانده شده است.

با انتشار پیش‌نویس اساسنامه نوشته شده توسط مسئولان سیازمان سینمایی و هیأت ساماندهی صنوف سینمایی، شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران و کانون کارگردانان با انتشار بیانیه‌ای مشترک و «سند نابودی اصناف» خواندن این اساسنامه، به آن اعتراض کردند.

 

در این بیانیه آمده است که «ارائه اساسنامه نوشته شده توسط مسوولان سازمان سینمایی و همکارانشان در هیات موسوم به ساماندهی صنوف سینمایی باعث شد تا نیات واقعی مسئولان بر همه اهالی سینما روشن شود.» و «آنان که تا امروز با طرح مسأله ثبت قانونی صنوف از سر دلسوزی و احساس مسئولیت سعی در موجه جلوه دادن فعالیت‌های خود داشتند با ارایه این به اصطلاح اساسنامه به یکباره چهره دیگری را به نمایش گذاشتند.»

 

اعضای کانون کارگردانان و شورای عالی تهیه‌کنندگان با بیان اینکه «هیأت موسوم به ساماندهی صنوف، ابزاری در دست مسئولان سینمایی برای پیشبرد اهدافشان است، از این رو تصمیم‌گیری‌های آنان را به رسمیت نمی‌شناسیم و هیچ‌گونه همکاری با این هیات نداشته و نخواهیم داشت» در انتقاد به این اساسنامه که از آن به عنوان اساسنامه تیپ نام برده می‌شود نوشته‌اند: «تبدیل اصناف به انجمن‌های فرهنگی، اعطای حق انحلال انجمن‌ها به مسوولان سینمایی هرگونه که خود صلاح بدانند، الزام به حضور نماینده سازمان سینمایی در مجامع عمومی این انجمن‌ها و تایید کلیه تصمیم‌گیری‌ها توسط این نماینده (و یا استفاده از حق وتو) و موارد بسیار دیگر، نشانگر آن است که طراحان این متن هدفی جز خالی کردن اصناف سینمایی از هویت واقعی خود نداشته‌اند.»
 

بنا به گفته حسین زندباف، رئیس کمیته ساماندهی صنوف سینمایی «برپایه مطالعه اساسنامه چندین صنف سینمایی و نیز اساسنامه‌ای که ارشاد در اختیارمان گذاشته بود، آن‌چه که احساس می‌شد برای صنوف ضروری است در اساسنامه تیپ گنجانده شده است.»

 

خبرهای کوتاه

امیر نادری به عنوان داور بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز انتخاب شد.

شورای صدور پروانه ساخت برای سه فیلم سینمایی پروانه صادر کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی فیلم‌های «مثل قو» به تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان و کارگردانی مسعود نوابی، «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدهادی کریمی و «شنام» به تهیه‌کنندگی حسن کلامی و کارگردانی احمد مرادپور پروانه ساخت دریافت کردند. همچنین در جلسه شورای صدور پروانه نمایش قرارداد فیلم «نامزد آمریکایی من» ثبت شد و این فیلم بعد از فیلم «بدون اجازه» نمایش خود را آغاز خواهد کرد.
 

امیر نادری، فیلمساز شناخته‌شده ایرانی به عنوان یکی از داوران شصت‌ونهمین دوره جشنواره فیلم ونیز معرفی شد. نادری که در سال‌های گذشته با ساخته‌هایش در بخش مسابقه اصلی این جشنواره حضور داشته است، امسال در هیات داوری بخش جنبی «افق‌ها» در این جشنواره حضور خواهد داشت. داوران بخش‌» افق‌ها» فیلم‌های برگزیده جوایز اوریتزونتی، جایزه ویژه هیات داوران و بهترین فیلم کوتاه را انتخاب می‌کنند.
 

اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد قانونی جدید برای صدور پروانه ساخت تصویب کرد. بر اساس این قانون هر کارگردان و تهیه‌کننده‌ای که تقاضای پروانه ساخت می‌کند باید منبع مالی خود را نیز مشخص نماید.

 

خبرهای تولید

فیلمبرداری فیلم «از تهران تا بهشت» با بازی مهناز افشار و جعفر والی به پایان رسید

سرانجام با تکمیل فیلمنامه، مسعود کیمیایی برای تازه‌ترین ساخته‌اش «دست تنها» از اداره نظارت و ارزشیابی درخواست پروانه ساخت کرد. فیلمنامه اولیه فیلم توسط اکبر ثقفی نوشته شده و کیمیایی به همراه مصطفی خرقه‌پوش بازنویسی آن را انجام داده است. تاکنون حضور اکبر زنجانپور، سعید راد و گلچهره سجادیه در این فیلم قطعی شده است.
 

حجت‌الله سیفی از ساخت فیلمی بر اساس زندگی کاپیتان شهبازی خبر داد. به گفته او طرح اولیه فیلمنامه نوشته شده و اکنون در مرحله تحقیقات نهایی قرار دارد. برای بازی در نقش کاپیتان شهبازی با احمد نجفی و برای بازی در نقش کمک‌خلبان او با حمید فرخ‌نژاد صحبت شده است. این فیلم قرار است اوایل سال آینده جلوی دوربین برود. کاپیتان هوشنگ شهبازی در ۲۶ مهرماه ۹۰ در یک سانحه هوایی موفق شد هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ را بدون چرخ دماغه سالم در فرودگاه مهرآباد بر زمین بنشاند.
فیلمبرداری فیلم «از تهران تا بهشت» به کارگردانی ابوالفضل صفاری به پایان رسید. صفاری فیلمنامه این فیلم را با همکاری حسین مرتضائیان آبکنار نوشته است و بازیگرانی چون مهناز افشار، جعفر والی، مهران احمدی و فرزین صابونی در آن بازی کرده‌اند.
 

با فیلمبرداری آخرین سکانس از فیلم «رسوایی»، تازه‌ترین ساخته مسعود ه‌نمکی در امامزاده صالح، فیلمبرداری این فیلم چهارشنبه شب گذشته به پایان رسید. با انتخاب تدوینگر، به زودی این فیلم وارد مرحله تدوین شده و گفته می‌شود احتمال دارد پیش از نمایش در جشنواره فیلم فجر به اکران عمومی درآید، هرچند خود ده‌نمکی اعتقاد دارد «مردم عادت کرده‌اند فیلم‌های من را در زمان نوروز ببینند.»
محمدرضا فروتن، میترا حجار و شاهرخ فروتنیان برای بازی در فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه» به کارگردانی رضا اعظمیان قرارداد بستند. این فیلم که به تهیه‌کنندگی محمدرضا شرف‌الدین ساخته می‌شود در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و قرار است فیلمبرداری آن از اواخر مردادماه آغاز شود.

 

خبرهای اکران

 

در جدول اکران همچنان همه چیز همانند هفته‌های گذشته است و سینما‌ها همچنان سوت و کور هستند. با توجه به آغاز ماه رمضان و فرا رسیدن روزهای تعطیلی، نباید امیدی به بهتر شدن اوضاع داشت و باید تا پایان ماه رمضان و اکران برخی فیلم‌ها که امید به پرفروش‌ شدنشان می‌رود ماند و دید آیا تغییری در وضعیت فروش فیلم‌ها رخ می‌دهد یا خیر.
 

اما در جدول اکران «خوابم می‌آد» با فروش حدود یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان در تهران همچنان صدر نشین جدول فروش است و تنها فیلمی‌است که توانسته نه تنها هزینه‌های تولید خود را باز گرداند، بلکه به سودرسانی نیز برسد. «آزمایشگاه» ساخته حمید امجد همچنان با فروش حدود ۳۲۵ میلیون تومان دومین فیلم جدول اکران است. دیگر فیلم‌های جدول همچنان چون هفته گذشته فروششان زیر ۱۰۰ میلیون تومان است و به ترتیب عبارتند از: «همه چی آرومه» با فروش ۹۵ میلیون تومان، «شور شیرین» با فروش حدود ۷۰ میلیون تومان، «کیمیا و خاک» با فروش حدود ۶۰ میلیون تومان، «بدون اجازه» با فروش حدود ۳۵ میلیون تومان و بالاخره «راه بهشت» با فروش حدود ۱۸ میلیون تومان.

 

حاشیه هفته: از کرامات مدیر سینمایی

 

جواد شمقدری: برخی معتقدند سالن‌های سینما امروز مخاطب خود را از دست داده است، اما باید یادآور شد فناوری‌های جدید باعث شده به عنوان مثال شبکه نمایش خانگی رشد یابد که مخاطب از چهل میلیون به ۲۵۰ میلیون نفر ارتقا پیدا کند.

هفته گذشته جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی کشور در سخنرانی خود در همایش بین‌ رشته‌ای هنر، زبان و تکنولوژی به نکته‌ای اشاره کرد که بسیار جالب توجه است. او در ارتباط با نگرانی سینماگران از وضعیت فروش سینما‌ها و با اشاره به بحران افت مخاطب سینمای ایران گفت: «فن‌آوری‌های جدید شرایط را تغییر داده است. برخی معتقدند سالن‌های سینما امروز مخاطب خود را از دست داده است، اما باید یادآور شد فناوری‌های جدید باعث شده به عنوان مثال شبکه نمایش خانگی رشد یابد که مخاطب از ۴۰ میلیون به ۲۵۰ میلیون نفر ارتقا پیدا کند. این تغییر مخاطب ناشی از فرآیند تکنولوژیک است.»

 

به عبارت بهتر از نظر جناب رئیس سازمان سینمایی اگرچه فیلم‌های سینمایی عموماً در نمایش عمومی خود دچار شکست شده و از برگرداندن هزینه‌های تولید خود نیز عاجز هستند، اما در عوض در نمایش خانگی موفق به جذب مخاطب می‌شوند. اما جناب رئیس فراموش کرده‌اند که هزینه تولید بالای فیلم‌ها تنها با اتکا به عرضه در شبکه نمایش خانگی جبران نمی‌شوند و اگر قرار است فیلمی برای عرضه در شبکه نمایش خانگی ساخته شود، بهتر است به شیوه ویدئویی و با امکانات دیجیتال ساخته شود تا هزینه تولید پائین آمده و بیهوده صرف تهیه کپی‌های ۳۵ میلیمتری نشود. دست کم بد نیست جناب رئیس نگاهی به این آمار و ارقام بیاندازند و بعد در ارتباط با حال و احوال سینمای ایران اظهارنظر کنند:

 

فیلم «راه بهشت» از تولیدات دولتی که با سرمایه‌ای حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تولید شده است در دو هفته تنها توانسته حدود ۱۸ میلیون تومان فروش داشته باشد. «شور شیرین» دیگر فیلم دولتی که با سرمایه‌ای حدود یک میلیارد تومان ساخته شده بعد از حدود ۲۰ روز نمایش عمومی تنها حدود ۷۰ میلیون تومان فروش داشته است. این فهرست را می‌توان طولانی‌تر کرد و باز هم مثال آورد: «روزهای زندگی» با هزینه تولید حدود ۷۰۰ میلیون تومان و فروش حدود ۲۰۰ میلیون تومان، «کیمیا و خاک» با هزینه تولید حدود ۶۰۰ میلیون تومان و فروش حدود تنها ۶۰ میلیون تومان در ۳۰ روز و بسیاری دیگر.

 

آقای شمقدری فراموش کرده‌اند که این تغییرات تکنولوژی تنها شامل ایران نمی‌‌شود و اتفاقاً در کشورهای دیگر بسیار بیشتر و جلو‌تر هم هست، کما اینکه امروزه در غرب فیلم‌های شبکه ویدئویی با کیفیت‌های بالا و «بلو ری» عرضه می‌شوند و تماشاگران امکان تماشای فیلم‌های سه‌بعدی در خانه را نیز دارند، با این حال سینما و سینما رفتن همچنان جایگاه خود را دارد و به مانند ایران تماشاگران از سینما فاصله نگرفته‌اند. بهتر نیست مدیران محترم به جای توجیه کردن و بهانه تراشیدن، یک بار صادقانه در پی یافتن دلیل مشکل باشند شاید بتوان بدینگونه به مرور آن را برطرف کرد؟
 

در همین زمینه:
::مجتبا یوسفی‌پور در رادیو زمانه::
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما