خانه | فرهنگ،‌ هنر و ادبيات | پرده نقره‌ای

جانی دپ، الکل، زنان زیبا و سواحل پورتوریکو!

پنجشنبه, 1390-08-19 11:02
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
برنامه رادیویی "اکران" درباره فیلم "خاطرات روزانه رام" ساخته بروس رابینسون
مجتبا یوسفی‌پور

مجتبا یوسفی‌پور - از روز جمعه ۱۱ نوامبر ۲۰۱۱ (۲۰ آبان ۱۳۹۰) نمایش عمومی فیلم «خاطرات روزانه رام» به کارگردانی بروس رابینسون در سینماهای انگلستان آغاز خواهد شد. به همین مناسب در اکران این هفته می‌پردازیم به معرفی این فیلم.


"خاطرات روزانه رام" که در رسانه‌های فارسی‌زبان و به‌ویژه در رسانه‌های داخل کشور به نامهایی چون "خاطرات روزانه الکلی" و یا "خاطرات روزانه عجیب" نیز از آن نام برده می‌شود، نمایش عمومی خود را در سینماهای آمریکا از روز ۲۸ اکتبر (۶ آبان ۱۳۹۰) آغاز کرد و در هفته نخست نمایش خود توانست تا به فروشی حدود ۵ میلیون دلار دست یابد و در رتبه پنجم جدول فروش سینماهای آمریکا قرار گیرد.
 

داستان فیلم در اواخر دهه ۵۰ میلادی روی می‌دهد. پل کمپ که یک روزنامه‌نگار آزاد است، از زندگی در نیویورک و آمریکا خسته شده و برای زندگی و کار در یکی از روزنامه‌های بزرگ پورتوریکو، روزنامه دیلی‌نیوز، به آنجا می‌رود. در آنجا او به زندگی مهاجرانی که در آن شهر زندگی می کنند وارد می‌شود و تلاش می‌کند تا خود را با فرهنگ تازه‌ای که با آن روبرو شده است وفق دهد. در این زندگی تازه او به نوشیدن نوشیدنی الکلی رام روی می‌آورد و در همین زمان با زنی به نام چنالت آشنا می‌شود.
 

فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشته هانتر اس تامپسون نویسنده آمریکایی نوشته شده است. تامپسون خود پیش از نوشتن کتاب، تجربه‌ای مشابه را از سر گذرانده است. او هم مثل قهرمان کتابش در سال ۱۹۶۰ میلادی از نیویورک به پورتوریکو سفر کرد و در انجا در یک روزنامه ورزشی مشغول به کار شد، البته بر خلاف قهرمان کتابش، تقاضایش برای کار در روزنامه دیلی‌نیوز پذیرفته نشد. هانتر، کتابش را در اوایل دهه ۱۹۶۰ نوشت اما به گفته خودش، پس از عدم موافقت چندین ناشر با چاپ کتاب، آن را به کناری گذاشت و به دنیای روزنامه‌نگاری و سیاست بازگشت. بعد از گذشت حدود چهار دهه، او بار دیگر به سراغ کتابش رفت و تصمیم به انتشار آن گرفت و سرانجام کتاب در سال ۱۹۹۸ میلادی منتشر شد.
 

دو سال بعد از انتشار کتاب، کمپانی‌های فیلمسازی "شوتینگ گالری" و "اس‌پی‌آی فیلمز" با خریدن حقوق اقتباس سینمایی فیلم تصمیم به ساخت آن با حضور جانی دپ در نقش اصلی و نیک نولتی به عنوان بازیگر نقش مکمل در کنار او گرفتند، اما پروژه نتوانست تا مرحله پیش‌تولید جلوتر برود. دو سال بعد، در سال ۲۰۰۲، تهیه‌کننده دیگری سعی کرد تا با حضور بنسیو دل‌تورو در نقش اصلی فیلم، آن را به مرحله تولید برساند که این تلاش نیز ناکام ماند. سرانجام در سال ۲۰۰۷ گراهام کینگ، تهیه‌کننده‌ای که پیش‌تر فیلم‌هایی چون "ترافیک"، "علی" و "دار و دسته نیویورکی" را در مقام تهیه‌کننده روانه سینما‌ها کرده بود، تمامی حقوق اقتباس سینمایی کتاب را خریداری کرد و پروژه وارد مرحله تازه‌ای شد. بار دیگر جانی دپ به عنوان بازیگر نقش اصلی به پروژه پیوست و بروس رابینسون به عنوان نویسنده و کارگردان مسئولیت نوشتن فیلمنامه را بر عهده گرفت. در سال ۲۰۰۹ جانی دپ در مقام تهیه‌کننده با حمایت مالی کمپانی فیلمسازی گراهام کینگ، تولید فیلم را در کمپانی فیلمسازی خود بر عهده گرفت و فیلمبرداری فیلم با بودجه‌ای ۴۵ میلیون دلاری از ماه مارس ۲۰۰۹ در پورتوریکو آغاز شد.
 

"خاطرات روزانه رام" چهارمین فیلم بروس رابینسون در مقام کارگردان است. او در این فیلم بعد از ۱۷ سال بار دیگر بر روی صندلی کارگردانی نشست. گفته شده رابینسون که برای سال‌ها مصرف الکل را ترک کرده بود، در زمان نوشتن فیلمنامه فیلم، دوباره به الکل روی آورد و در دوران نوشتن فیلمنامه، چون قهرمان داستانش، روزانه یک بطری الکل مصرف می‌کرد و البته بعد از پایان یافتن نگارش فیلمنامه، او بار دیگر الکل را کنار گذاشت.
 

"خاطرات روزانه رام" فیلمی است که جانی دپ به عنوان تهیه‌کننده نقش مهمی در ساخته شدن آن دارد. او که رابطه دوستی درازمدتی با تامپسون، نویسنده کتاب دارد، نخستین‌بار نسخه دست‌نویس کتاب را در خانه تامپسون می‌بیند و او را ترغیب می‌کند تا کتاب را منتشر کند، در مقابل تامپسون نیز به دپ پیشنهاد می‌دهد فیلمی بر اساس رمان بسازد.

 

بروس رابینسون، نویسنده و کارگردان فیلم نیز توسط جانی دپ برای پیوستن به این پروژه انتخاب شد. دپ در ارتباط با انتخاب رابینسون می‌گوید: " بروس را من با زرنگی از بازنشستگی بیرون آوردم. فکر می‌کنم برای ۱۷ سال فیلمی نساخته بود و علاقه‌ای هم نداشت دوباره به هالیوود برگردد. من اصرار کردم که برگردد و این کار را انجام بدهد. او پذیرفت و فیلمنامه را به زیبایی نوشت و فیلم را مثل یک قهرمان کارگردانی کرد."

 

خود رابینسون نیز در این‌باره می‌گوید: " جانی با این رمان پیدایش شد و آن را برای من ارسال کرد و پرسید آیا فیلمنامه‌ای بر اساس آن می‌نویسی؟ نوشتنش ساده نبود، اما به هر حال فیلمنامه را نوشتم. آن زمان انتظار نداشتم کارگردان فیلم هم باشم، اما جانی گفت حالا باید کارگردانی‌اش هم بکنی! یک مقدار خنده‌دار است، این جانی‌دپ بود که این تقاضا را داشت، آن هم زمانی که من در یک مزرعه در انگلستان با مرغ‌ها سر و کله می‌زدم!"

 

نقش اصلی زن فیلم را امبر هرد بازی کرده است. پیش از او از کیرا نایتلی و اسکارلت جوهانسون به عنوان نامزدهای بازی در این نقش نام برده می‌شد. هرد در مورد پیوستنش به فیلم می‌گوید: "از خیلی وقت پیش از این از طرفداران هانتر بودم. کتاب را دوست داشتم و وقتی فهمیدم که قرار است تا فیلمی بر اساس آن تولید شود، فکر کردم که خیلی عالی خواهد بود، اما فکر نمی‌کردم امکانی برای حضور در این فیلم وجود داشته باشد. اما شش ماه بعد دیدم در حال بازی در این داستان عاشقانه عالی در پورتوریکوی دهه ۵۰ و به همراه جانی دپ هستم و با خودم گفتم، دیگر چه چیزی می‌خواهم؟"
 

از دیگر بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند، می‌توان به آرون اکهارت، مایکل ریسپولی و جیووانی ریبیسی اشاره کرد.
 

منتقدان در برخورد با فیلم نظرات متفاوتی داشته‌اند و در بسیاری از موارد فیلم تنها توانسته سه ستاره از پنج ستاره منتقدان را به دست بیاورد. آنتونی بنیگنو، منتقد وب‌سایت فیلم کریتیک، "خاطرات روزانه رام" را فیلمی بازیگرمحور معرفی می‌کند که در آن، کارگردان دست بازیگران را باز گذاشته تا خود را به خوبی نشان دهند. جیووانی ریبیسی یکی از بهترین بازی‌هایش را در این فیلم انجام داده و به قول این منتقد، در هر صحنه از حضورش نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند. راجر ایبرت، منتقد "شیکاگو سان تایمز" نیز در تأئید بازی‌های خوب این فیلم می‌افزاید که دپ به خوبی توانسته با تقلید نوع حرف زدن هانتر اس تامپسون و با نگاهی به شخصیت او، نقش قهرمان فیلم یعنی پل کمپ را خلق کند.
 

"خاطرات روزانه رام" با زمان ۱۲۰ دقیقه محصول سال ۲۰۱۱ آمریکا است.
 

مشخصات فیلم:
خاطرات روزانه رام
The Rum Diary
نویسنده: بروس رابینسون بر اساس کتابی به همین نام نوشته هانتر اس تامپسون
Bruce Robinson (screenplay), Hunter S. Thompson (Novel)
کارگردان: بروس رابینسون
بازیگران: جانی دپ، امبر هرد، آرون اکهارت، جیووانی ریبیسی، مایکل ریسپولی
Johhny Depp, Aaron Eckhart, Amber Heard, Michael Rispoli, Giovanni Ribisi
 

در همین زمینه:
::وب‌سایت فیلم "خاطرات روزانه رام"::
::برنامه رادیویی "اکران" در رادیو زمانه::
::مقالات مجتبا یوسفی‌پور در رادیو زمانه::

پیش‌پرده فیلم "خاطرات روزانه رام"
 

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما