ویدیوهای دیگر شهرفرنگ

خانه | ورزنه

شورش کشاورزان اصفهان

پنجشنبه, 1391-12-10 17:55
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
See video

مردم ورزنه اصفهان، روز گذشته، ۹ اسفند ۱۳۹۱ در اعتراض به کمبود آب و انتقال حق‌آبه‌شان به استان یزد با نیروهای ویژه درگیر شدند. معترضان سه دستگاه اتوبوس حامل نیروی ویژه را به آتش کشیدند.

 

در فیلمی که می‌بینید، اتوبوس‌های سوخته نیروهای یگان ویژه کاملاً مشخص است. 

 

کشاورزان ورزنه و توابع در اعتراض به انتقال حق‌آبه‌شان به استان یزد روز جمعه هفته گذشته ابتدا لوله انتقال آب یزد را شکسته بودند. نیروهای یگان ویژه امروز با سه دستگاه اتوبوس برای تعمیر و وصل کردن آب یزد آمده بودند.

 

بنا به گزارش‌های تأیید نشده، طی درگیری کشاورزان با نیروهای یگان ویژه چندین نفر از مردم زخمی شدند. یگان ویژه از گاز اشک‌آور و فشنگ‌های ساچمه‌ای استفاده می‌کرد. با این‌حال سرانجام در این درگیری نیروهای یگان ویژه گریختند.

 

مردم ورزنه و توابع دوباره دستگاه پمپاژ آب را با لودر از بین بردند. این لوله به قطر یک و نیم متر است و به یک رودخانه زیرزمینی شباهت دارد که آب زاینده‌رود را به یزد انتقال می‌دهد.

 

مشکل بی‌آبی از مشکلات زیست‌محیطی در این نواحی به شمار می‌آید. به همین لحاظ از دیرباز حق‌آبه‌های کشاورزان به صورت رسمی در قباله‌های ازدواج ثبت شده است.

 

 کشاورزان حق‌آبه‌دار زاینده‌رود شامل شهرستان‌های لنجان، مبارکه، فلاورجان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و شهرستان اصفهان است. آن‌ها می‌گویند که چون حق‌آبه زاینده‌رود را دارند، آب زاینده‌رود «ملی» نیست و لذا نباید به یزد انتقال پیدا کند. از سوی دیگر در یزد هم آب جیره‌بندی شده است. 

 

Share/Save/Bookmark

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما