ویدیوهای دیگر شهرفرنگ

خانه | نفت و گاز ایران

غرق شدن سکوی نفتی پارس جنوبی

دوشنبه, 1391-11-16 13:54
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
See video

چهارشنبه یازدهم بهمن ماه خبر کوتاهی از غرق شدن سکوی نفتی پارس جنوبی در آب‌های خلیج فارس در برخی رسانه‌ها منتشر شد، اما تصاویری از این واقعه در دست نبود. اکنون ویدیویی از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

در این ویدیو مهندسان و کارگران زحمتکش ایرانی را می‌بینید که بدون برخورداری از امکانات مناسب ایمنی هنگام غرق شدن سکوی نفتی پارس جنوبی خود را به آب‌های خروشان خلیج فارس می‌سپرند.

 

سکوی غرق‌شده بیش از ۱۸۵ هزار تن وزن داشت و ارزش آن بالغ بر بیش از ۴۰ میلیون دلار بود. مهندسان و کارگران ایرانی بیش از ۳۰ ماه برای طراحی و ساخت آن زحمت کشیده بودند. حاصل تلاش آنان در کمتر از ۳۰ ثانیه زیر آب رفت و نابود شد.

 

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های دولتی در ایران هیچیک از کارگران و مهندسان ایرانی در این سانحه آسیب ندیدند.

 

سکوی نفتی پارس جنوبی به سپاه پاسداران ایران تعلق داشت و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، پیمانکاری، اجرای پروژه، طراحی، ساخت و نصب این سازه دریایی را به عهده داشت.

 

گفتنی‌ست که صادرات گاز ایران در اثر تحریم‌های بین‌المللی کاهش پیدا کرده و در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس چندین برابر ایران از منابع گازی و نفتیشان بهره می‌گیرند.

 

میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان، بین ایران و قطر مشترک است. ایران و قطر از ابتدای برداشت از این میدان همواره در رقابت برای برتری در بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی این میدان بودند. میزان برداشت قطر از این میدان در حال حاضر سیزده برابر ایران است.

 

 

 

Share/Save/Bookmark

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما