خانه | جامعه | حقوق انساني ما

بازداشت استادان دانشگاه و دانشجویان معترض

سه شنبه, 1389-12-03 00:56
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
محمد صادقی

محمد صادقی- روز گذشته در اعتراض به کشته شدن دو دانشجو در روز ۲۵ بهمن و حصر چهره‌های برجسته‌ی جنبش سبز، گردهمایی‌هایی در شهرهای مختلف ایران، صورت گرفت و در پی آن چندتن از استادان و فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف کشور بازداشت شدند.

به گزارش «رادیو زمانه»، روز گذشته محمدرضا ملكیان از اعضای اتاق بازرگانی استان مازندران و ستاد میرحسین موسوی در این استان توسط نهادهای امنیتی شهر آمل بازداشت شد. هنوز از علت بازداشت، اتهام و مکان انتقال وی اطلاعی در دست نیست.

گزارش‌های دریافت شده حاکی از درگیری نیروهای امنیتی و نظامی با مردم معترض شهرستان آمل است. تجمع اعتراضی مردم آمل در خیابان امیرکبیر این شهر با حضور نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی به خشونت کشیده شد.

به گزارش منابع محلی و شاهدان عینی، در خلال این درگیری‌ها گارد ویژه اقدام به شلیک تیر هوایی به قصد پراکنده‌ کردن مردم معترض کرده است.

مامورین اداره‌ی اطلاعات شهرستان بابل به منزل دكتر علی‌اكبر سروش، عضو شورای مركزی جبهه‌ی مشاركت مازندران یورش برده‌اند و قصد دستگیری این فعال سیاسی را داشتند.

آقای سروش كه از حامیان مهندس میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بوده در هنگام یورش نیروهای امنیتی در منزل نبوده است.

رئیس سابق اداره‌ی آموزش و پرورش در اسفندسال گذشته نیز توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به مدت ۳۳ روز در زندان اداره‌ی اطلاعات ساری و متی‌كلا بابل تحت فشار و بازجویی قرار گرفته بود.

گزارش‌ها حاكی از شكنجه و تشدید فشار بر فعالان دانشجویی زندانی در استان مازندران است.
بعدازظهر روز گذشته، ایمان صدیقی، دبیر سیاسی سابق دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل پس از دستگیری برای گفتن مكان‌های سكونت چند تن از دانشجویان تحت فشار قرار گرفته است.

به گزارش منابع محلی، آقای صدیقی پس از دستگیری برای تماس تلفنی با چندتن از فعالین دانشجویی نیز تحت فشار قرار گرفته است.

او برخلاف خواست مقام‌های امنیتی، پس از تماس با چندتن از فعالان دانشجویی با صدای بغض‌آلود از آنها خواسته تا اطلاع ثانوی در معرض دید عموم قرار نگیرند.

او عضو شورای عمومی دفتر تحكیم وحدت و عضو فعال ستاد مهدی كروبی در انتخابات سال گذشته بوده است و برای سومین بار متوالی پس از انتخابات از سوی نهادهای امنیتی دستگیر شده است.

بر اساس این گزارش، رامتین مقدادی، جوان‌ترین زندانی عضو ستاد مهندس موسوی در مازندران در آستانه‌ی محرومیت از تحصیل قرار دارد.

مسئولین اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان بابل اقدام به تعلیق پرونده‌ی این نوجوان زندانی کرده‌اند که در حوادث ۲۵ بهمن در بابل دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

یک منبع مطلع به «رادیو زمانه» گزارش داده است که این فعال اجتماعی ۱۷ ساله، دانش‌آموز کلاس سوم دبیرستان و عضو ستاد جوانان ستاد مهندس موسوی در بابل بوده است.

طی چند روز اخیر مقامات دادستانی شهرستان بابل هیچگونه پاسخی مبنی بر نوع اتهام و مکان نگهداری این فعال نوجوان به خانواده اش نداده‌اند.

گفتنی است به دستور حراست آموزش و پرورش شهرستان بابل، پرونده‌ی تحصیلی رامتین مقدادی معلق شده است.

آقای مقدادی که پیش از این در حوادث عاشورای سال گذشته در بابل دستگیر شده بود از سوی نهادهای امنیتی و مقامات حراست آموزش و پرورش شهرستان بابل مورد تهدید قرار گرفته بود که در صورت ادامه‌ی فعالیت، از مدرسه اخراج خواهد شد.

از سویی دیگر مهندس عبدالله صدری، عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معدن و متالورژی دانشگاه امیرکبیر نیز یکی دیگر از استادان بازداشت شده‌ی گردهمایی‌های روز ۲۵ بهمن ماه است.

پس از چند روز بی‌خبری مطلق از وضعیت این استاد دانشگاه، مسئولان دانشگاه امیرکبیر اعلام کردند: «ایشان برای یک کنفرانس علمی به خارج از کشور سفر کرده است.» در نهایت با ادامه‌ی پی‌گیری‌های انجام شده توسط دانشجویان، روز گذشته خانواده و همکاران آقای صدری اعلام کردند که وی در روز ۲۵ بهمن‌ماه بازداشت و پس از آن به زندان اوین منتقل شده است.

دانشجویان دانشکده‌ی معدن و متالورژی دانشگاه امیرکبیر برای پس‌وجو از وضعیت استاد خود به ریاست دانشگاه امیرکبیر، علیرضا رهایی، مراجعه کردند. وی اما به دانشجویان گفته است: «استادی که مملکت را به آشوب می‌کشد باید سزای عملش را ببیند و دانشگاه نیز در این مورد هیچ مسئولیتی ندارد.»

در ادامه‌ی بازداشت‌های صورت گرفته، ظهر روز گذشته نیروهای وابسته به سپاه پاسداران با هجوم به دانشکده‌ی علوم دانشگاه خواجه نصیر، پنج تن از دانشجویان این دانشگاه را بازداشت کردند. بهنام مومنی، علی محبی، سینا جمولی، سعید ابریشمی و یکی از دانشجویان رشته‌ی فیزیک این دانشگاه که هویت وی هنوز معلوم نشده است، دانشجویانی هستند که پس از ضرب و شتم شدید توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند. از محل نگهداری این دانشجویان هنوز خبری در دست نیست.

گزارش های منتشر شده حاکی از بازداشت‌های گسترده در روزهای اخیر است. در روزهای اخیر شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه شریف با حمله‌ی‌ نیروهای امنیتی به این دانشگاه بازداشت شده بودند.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مقامات انتظامی جمهوری اسلامی روز گذشته از آرامش کامل در شهرهای مختلف خبر داده‌اند.

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما