خانه | گوی‌سياست

انتخابات هلند: بلاتکلیفی یا گردش به چپ؟

سه شنبه, 1391-06-21 10:40
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
لیدا حسینی‌نژاد

لیدا حسینی نژاد − امروز، چهارشنبه ۱۲ سپتامبر یا ۲۲ شهریور، انتخابات زودهنگام مجلس دوم (عوام) هلند برگزار می‌شود. این انتخابات به دلیل سقوط کابینه هلند در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۱۲ صورت می‌گیرد. در آن تاریخ نخست وزیر هلند مارک روته استعفای دولت خود را به ملکه بئاتریکس ارائه کرد.

 

در دولت ائتلافی پیشین، حزب‌های لیبرال VVD و دموکرات مسیحی CDA با حزب راست‌گرای افراطی آزادی یا PVV به رهبری خیرت ویلدرز (Geert Wilders)، نتوانستند بر سر سیاست‌های مربوط به کاهش کسری بودجه و ریاضت‌های اقتصادی منطقه یورو به نتیجه برسند و همین مسئله باعث انحلال دولت پس از دو سال حکومت شد.

 

از امروز ساعت هفت‌ و‌‌‌ نیم صبح درهای ده هزار محل رای‌گیری برای انتخابات مجلس در سراسر هلند باز شدند. هرکس که حق رای دارد، دایره کنار اسم یک نفر را روی برگه رای با یک مداد قرمز پر می‌کند و به این ترتیب رای خود را داخل صندوق بزرگی می‌اندازد.

 

مدارس، کلیسا‌ها، ایستگاه‌های قطار، فرودگاه آمستردام و حتی برخی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای از محل‌هایی هستند که مردم امروز می‌توانند رای خود را به فرد مورد نظر از حزب مورد علاقه‌شان به صندوق بیاندازند.

 

مشکل بودن پیش‌بینی

 

در انتخابات پیش رو،  ۲۱ حزب مختلف با هم رقابت می‌کنند. هنوز پیش‌بینی ائتلاف تشکیل دهنده دولت آینده مشکل است. اما در حال حاضر دو حزب لیبرال VVD به رهبری مارک روته (‌‌Mark Rutte) و حزب میانه‌روی کار  PvdA به رهبری دیدریک سامسوم (Diederik Samsom) با هم رقابت شانه‌به‌شانه دارند.

 

یک پرسش این انتخابات این است که حزب چپ سوسیالیست (SP) که در ماه‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته تا چه حد در مجلس آینده هلند سهم خواهد داشت.

 

در سال‌های گذشته، بارها دولت‌‌های بی‌ثبات در هلند بر سر کار بودند. حالا سوال این است که انتخابات پیش رو چقدر می‌تواند به تشکیل یک دولت با ثبات بیانجامد.

 

البته از آنجایی‌ که در آخرین پیش‌بینی‌ها حزب لیبرال و حزب سوسیال-دموکرات رقابت شانه‌به‌شانه دارند، بسیاری به رای‌ دادن استراتژیک روی آورده‌اند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها دو حزب «لیبرال» و «کار» هر کدام ۳۶ کرسی، «حزب آزادی» ۱۸ کرسی، «حزب سوسیالیست» ۲۰ و «حزب دموکرات‌های مسیحی» و ۱۲ کرسی از ۱۵۰ کرسی مجلس هلند را به خود اختصاص خواهند داد. پیش‌بینی فعلی این نظرسنجی‌ها به این معناست که دولت آینده هلند با ائتلاف حداقل سه حزب، کشور را اداره خواهد کرد. 

 

گفت‌وگو با پیمان جعفری و تعدادی از شهروندان ایرانی-هلندی 

 

برای بررسی وضعیت و فضای انتخابات مجلس هلند با پیمان جعفری، پژوهشگر علوم سیاسی در دانشگاه آمستردام به گفت‌وگو نشستم و از او در مورد مواضع احزاب اصلی و بزرگ شرکت‌کننده در این انتخابات پرسیدم:

 

 

 

 

 

محل‌های رای‌گیری امشب ساعت نه شب به وقت آمستردام بسته خواهند شد. برای اینکه کمی از حال و هوای انتخاباتی با خبر شویم، لیدا حسینی‌نژا‌‌د با تعدادی از ایرانی‌های ساکن هلند گفت‌و‌گویی انجام داده است:

 

 

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما