خانه | گوی‌سياست

سارکوزی و مشکلات انتخاب دوباره

یکشنبه, 1390-11-30 04:07
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
گفت‌وگو با عباس رستما، دکترای جامعه شناسی در فرانسه
ایرج ادیب زاده
نیکلای سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، می‏خواهد برای پنج سال دیگر سمت ریاست جمهوری خود را حفظ کند. سیاست‏مدار ۵۷ ساله‏، چهارشنبه‏ شب (۱۵ فوریه) در گفت‏وگویی زنده با شبکه‏ی "تی‏اف‏۱" فرانسه، نامزدی‏اش را اعلام کرد؛ همان‏طور که پیش‏بینی می‏شد. وی گفت: "پیشنهادهایی برای فرانسویان دارد که موضوع اصلی تغییراتی است برای فرانسه‏ی قدرت‏مند که حافظ شهروندان خواهد بود."
در نظرسنجی‏ها، نیکلای سارکوزی نسبت به کاندیدای حزب سوسیالیست فرانسه، فرانسوا اولاند بخت کم‏تری برای پیروزی دارد.
 
در نیم‏قرن گذشته هیچ رییس جمهوری در فرانسه، در میان رأی‏دهندگان برای انتخاب دوباره، وضعی وخیم‏تر از سارکوزی نداشته است.
 
مشکلات اقتصادی، بدهی‏های ملی و آمار بالای بیکاری از بزرگ‏ترین مشکلات کنونی رییس جمهور در کارزار انتخاباتی دوباره‏اش هستند که از همین امروز با شعار "فرانسه‏ی قدرت‏مند" آغاز شده است.
دور نخست این انتخابات روز بیست و دوم آوریل آغاز می‏شود و دور بعدی آن، ششم ماه می جاری خواهد بود.
 
 
از آقای عباس رستما، دکترا در جامعه‏شناسی شهری که ۴۰ سال است در فرانسه فعال هستند، می‏پرسم: به نظر می‏رسد نیکلای سارکوزی رییس جمهوری بحران باشد. وی اعلام نامزدی خود را نیز پیش انداخت تا در کارزار دوماهه‏ای که در پیش دارد، بتواند چهره‏ خود را بازسازی کند. به نظر شما، سارکوزی می‏تواند موفق باشد؟
 
عباس رستما: همان‏طوری که شما گفتید، رییس جمهوری بحران، آقای سارکوزی، این بحران را خودش از روز اولی که انتخاب شد ؛ به‏وجود آورد. وی به جای رفتن در بین مردم برای جشن گرفتن، پیروزی‏اش را در یکی از گران‏ترین و لوکس‏ترین کافه‏های خیابان شانزلیزه جشن گرفت و از همان روز برای خودش، به عنوان رییس جمهور منتخب تمام مردم فرانسه، بحران به‏وجود آورد.
بله؛ ایشان مسائل بسیاری دارند و تصویری که مردم فرانسه از آقای سارکوزی دارند، خیلی خیلی پایین و بحران‏زده است.
 
به نظر شما، ایشان می‏تواند این چهره را بازسازی کند؟
 
احتمال آن کم است. برای این‏که از یک طرف، بحرانی که هست، بحران اقتصادی‏ای است که  تمام اروپا را گرفته و بیلان ایشان به عنوان رییس جمهوری که پنج سال کار کرده، اصلاً مثبت نیست.
 
علاوه بر تصمیم‏های غلطی که آقای سارکوزی طی این پنج سال، برای شخص خودش به عنوان یک رییس جمهور گرفته،درد سر ساز شده ؛ مسائل اقتصادی اروپا هم بیش از آن هستند که با بیلانی که ایشان دارد، امیدوار باشیم که امروز،  یعنی تقریباً ۶۵ روز مانده به انتخابات، ایشان شانس پیروزی در انتخابات را داشته باشد.
 

در مورد تمام رویداد های خارجی‏ای که می‏شود راجع به آن تصمیم گرفت، سیاست خارجی فرانسه همیشه مستقل بوده است. اما در ارتباط با مسائل خاورمیانه و امنیت کشور اسراییل نمی‏تواند مستقل باشد 

 
 
لیکن تقریباً می‏شود گفت که هفته به هفته باید این مسئله را آنالیز کرد. چون هر هفته‏ اتفاقات تازه‏ای پیش می‏آید. مسئله‏ یونان نقش زیادی بازی می‏کند و هم‏چنین در سیاست‏های خارجی، مسائل افغانستان و سوریه هم از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
 
از طرف دیگر، مسئله‏ بدهکاری بانکی خود فرانسه و از دست دادن یک امتیاز (ِA) از سه امتیازی (AAA) که معمولاً کشورهای پیشرفته در مسائل اقتصادی دارند ؛ هم جزو مسائلی است که آینده‏ خیلی روشنی را برای انتخاب آقای سارکوزی نشان نمی‏دهد.
 
ولی می‏توانم به‏طور مثال بگویم که اگر هفته‏ آینده خانم ماری لوپن بگوید که نتوانسته ۵۰۰ امضای لازم برای کاندیدا شدن را به‏دست بیاورد و مانند خانم کریستن بوتن و آقای اروه موران  که گفتند خود را کنار می‏کشند، از انتخابات کنار برود، ممکن است همه چیز عوض بشود.
 
شما به سیاست خارجی هم اشاره کردید که می‏تواند در انتخاب دوباره‏ آقای سارکوزی نقش داشته باشد. سارکوزی در سیاست خارجی خود، به ویژه در ارتباط با ایران، همیشه با سیاست امریکا همراه بوده و به ویژه در تحریم‏های جدید امریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی شرکت فعال داشته است. در مورد موضع‏گیری سارکوزی در برابر جمهوری اسلامی ارزیابی شما چیست؟
 
سیاست خارجی فرانسه از زمان ژنرال دوگل، به طور کلی، دارای یک سیستم تصمیم‏گیری مستقل نسبت به امریکا و سایر کشورهای دنیا بوده است.
 
در مورد تمام رویداد های خارجی‏ای که می‏شود راجع به آن تصمیم گرفت، سیاست خارجی فرانسه همیشه مستقل بوده است. مثل حمله‏ی امریکا به عراق که فرانسه نشان داد دارای استقلال کامل است. اما در ارتباط با یک موضوع به‏خصوص، سیاست خارجی فرانسه نمی‏تواند مستقل باشد. آن هم مسائل خاورمیانه و امنیت کشور اسراییل است.
 
به خاطر این موضوع می‏توانیم بگوییم که سیاست خارجی فرانسه نه تنها شبیه سیاست خارجی امریکا است، بلکه سیاست امریکا و فرانسه هم تحت فشار لابی‏های بسیار قدرت‏مند در امریکا و فرانسه است و آن‏ها هستند که تصمیم می‏گیرند.
 
 
هم آقای سارکوزی و هم حزب سوسیالیست فرانسه نگفته‏اند که اگر به ایران حمله‏ نظامی بشود، از آن پشتیبانی خواهند کرد. تاکیدشان بیشتر روی فشارهای اقتصادی و بایکوت کردن نفت  و سایر مسائلی است
 
این است که اصلاً نمی‏شود از استقلال سیاست خارجی فرانسه در مسائل خاورمیانه صحبت کرد و نباید منتظر بود که چه آقای سارکوزی سر کار بماند و چه آقای اولاند و یا  فرد دیگری رییس جمهور فرانسه بشود، در این سیاست تغییری داده شود. چون در این مورد به‏ویژه، راجع به مسائل ایران، لابی‏های قدرت هستند که تصمیم می‏‏گیرند.
 
آیا  تا به‏حال رقبای آقای سارکوزی، از جمله آقای اولاند، در مورد جمهوری اسلامی و ایران موضع‏گیری‏ای کرده‏اند؟
 
آقای اولاند شخصاً تصمیم‏گیری نکرده‏اند، ولی حزب سوسیالیست فرانسه حدود یک ماه قبل اعلام کرد که سیاست خارجی فعلی را ادامه می‏دهد و فشارهایی را که تا الان روی ایران آمده قبول دارند و اگر تصمیم دیگری در ارتباط با فشارهایی که باید روی ایران بیاید، گرفته شود، باز هم از آن پشتیبانی می‏کند.
 
ولی هم آقای سارکوزی و هم حزب سوسیالیست فرانسه نگفته‏اند که اگر به ایران حمله‏ نظامی بشود، از آن پشتیبانی خواهند کرد. تاکیدشان بیشتر روی فشارهای اقتصادی و بایکوت کردن نفت  و سایر مسائلی است که بتوانند از طریق فشارهای غیرنظامی ایران را مجبور کنند که بیاید پای میز مذاکره بنشیند.
 
به‏ویژه برخی از مقام‏های رسمی در امریکا، پیش‏بینی کرده‏اند که اسراییل در بهار آینده  به ایران حمله می‏کند. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
 
به‏‏طور کلی در ۴۰-۵۰ سال اخیر دیده‏ایم هربار که اسراییل می‏خواهد به کشوری در بین همسایه‏های‏اش حمله کند، هیچ‏وقت از قبل اعلام نمی‏کند.  مخصوصاً در زمانی که این اطمینان را به همه می‏دهد که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، این کار را می‏کند.
 
این مسئله را دو، سه سال پیش در حمله به سوریه دیده‏ایم، هم‏چنین در حمله به مراکز اتمی عراق و حمله به مصر. اگر اسراییل قرار باشد به ایران حمله کند، مطمئن باشید که از شش ماه قبل‏اش چنان سکوتی برقرار خواهد کرد که همه فکر کنند صلح و امان در تمام منطقه برقرار است.
 
پرسش پایانی‏ام باز هم مربوط به انتخابات و آقای سارکوزی است. به نظر می‏رسد که بزرگ‏ترین مشکل کنونی فرانسه و نیکلای سارکوزی، مشکل اقتصادی، به‏ویژه یورو (پول واحد اتحادیه‏ی اروپا) است. چند تن از نامزدهای انتخابات فرانسه هم خواستار خروج از منطقه‏ یورو هستند. فکر می‏کنید آقای سارکوزی قربانی یورو خواهد شد؟
 
آقای سارکوزی قربانی تصمیم‏گیری‏های دو رییس جمهور قبلی فرانسه، یعنی آقای شیراک و میتران خواهد شد که متأسفانه تصمیم‏گیری سیاست‏های اقتصادی فرانسه را به دست پارلمان اروپا در بروکسل و به دست بانک مرکزی اروپا دادند که باعث شده چه یک سوسیالیست، چه آقای سارکوزی و یا هرکس دیگری رییس جمهور فرانسه بشود، در شرایط فعلی هیچ قدرت مانوری نداشته باشد و این بروکسل است که راجع به اقتصاد آینده‏ی فرانسه تصمیم خواهد گرفت.
 

کسانی هم که فکر می‏کنند می‏توانند بیایند رییس جمهور بشوند و فرانسه را یا از اتحادیه‏ اروپا و یا از یورو بیرون بیاورند، افرادی هستند که بیش از سه چهار درصد شانس رأی آوردن ندارند و ما بیشتر باید به این فکر کنیم که چه آقای سارکوزی و چه آقای اولاند در انتخابات آینده پیروز و رییس جمهور بشوند، سیاست خارجی فرانسه، سیاست‏اش راجع به یورو و راجع به بودن و نبودن فرانسه در اتحادیه‏ی اروپا تغییری نخواهد کرد. 

Share this
Share/Save/Bookmark

بازداشت 120 نیروی نظامی فرانسوی در یك محل در زبدانی بوده است كه این امر ضربه سهمگینی به 'نیكلا ساركوزی' رییس جمهوری فرانسه وارد كرده است و وی نمی تواند تا مدت ها به خاطر این ضربه و شوك وارده به خود بیاید.

این پایگاه به نقل از نیروهای امنیتی سوری نیز نوشت كه نیروهای فرانسوی دستگیر شده در زبدانی از افراد زبده در امر اطلاعات ، ارتباطات و مخابرات بوده اند و درستی این خبر از آنجا ناشی می شود كه در روزهای اخیر 'آلن ژوپه ' وزیر خارجه فرانسه در ارتباط با سوریه با لحنی ملایم تر سخن می گوید.

شام لایف خاطر نشان كرد كه بر اساس اعلام مدیر تبلیغاتی ساركوزی در صورت انتشار چنین خبری در جهان موضوع برای وی سنگین تمام شده و به سقوط حتمی ساركوزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی منجر می شود و هیچ نیروی تبلیغاتی نمی تواند روند چنین سقوطی را تغییر دهد.

در همین حال گفته می شود كه ساركوزی از ژوپه وزیر خارجه خود درخواست كرده است تا ضمن رایزنی با 'سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه موضوع بازداشت نیروهای نظامی فرانسوی را به صورتی كه مشكلی در ارتباط با آن بروز نكند ، حل و فصل كند.

بر اساس اعلام شام لایف اكنون دستگیری این نظامیان فرانسوی در سوریه به موضوعی پیچیده و در هم تنیده بین دو طرف تبدیل شده است . http://www.irna.ir/News/80000027/%D8%B4%D9%83%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B2%D...

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما