خانه | گوی‌سياست

رد اسراییل در ترور دانشمندان اتمی ایران

سه شنبه, 1390-10-27 05:51
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
گفت‌وگو با مهران مصطفوی استاد دانشگاه و عضومرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه
ایرج ادیب زاده
چهارمین ترور دانشمندان هسته‏ای ایران طی دو سال اخیر، بامداد روز چهارشنبه، بیست و یکم دی‏ماه (۱۱ ژانویه)، در دومین سال‏گرد ترور مسعود علی‏محمدی اتفاق افتاد؛ این‏بار نیز با اقدامی مشابه، اتصال بمب‏ دست‏ساز به بدنه‏ی اتومبیل مصطفی احمدی روشن و همراهش که او نیز از مسئولان هسته‏ای کشور بود.
 
 
احمدی روشن فارغ‏التحصیل مهندسی شیمی دانشگاه شریف، معاون بازرگانی سایت هسته‏ای نطنز معرفی شده است.
 
تهران؛ امریکا و اسراییل را به این ترورها متهم کرد. یک مسئول امنیتی، درز اطلاعات توسط نهادهای بین‏المللی را در این انفجارها دخالت داده است. به نوشته‏ی رسانه‏های ایران، نام دانشمندان اتمی‏ای که در ماه‏های گذشته ترور شده‏اند، در لیست تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار داشته است.
امریکا ارتباط با ترور دانشمند هسته‏ای ایران را تکذیب کرد.
 
برای بررسی این موضوع، با آقای مهران مصطفوی، استاد فیزیک- شیمی در دانشگاه جنوب پاریس، رییس لابراتور شیمی- فیزیک همین دانشگاه و عضو مرکز ملی پژوهش‏های علمی فرانسه CNRS تماس گرفتم.
 
آقای مصطفوی، نظر شما در باره‏ی این ترور چیست؟
 
به نظر من این ترور مثل ترورهای قبلی، نشان از دخالت اسراییل در این ماجرا دارد. می‏دانیم که اسراییلی‏ها ؛ از این ترورها سر باز نمی‏زنند و در رابطه با گروه‏های فلسطینی نیز، قبلاً ترورهایی در خارج از مرزها انجام داده‏اند، بدون این‏که مسئولیت آن را بر عهده بگیرند.
 
از آن‏‏جایی که اکنون غرب، خصوصاً اروپا و حتی امریکا حاضر نیستند برای به عقب انداختن برنامه‏ی هسته‏ای ایران، یک حمله‏ی نظامی انجام بدهند، این‏طور به‏نظر می‏رسد که سازمان‏های جاسوسی موساد، شاید هم با همکاری اینتلیجنس سرویس و سازمان‏های فرانسه و آلمان و سی‏آی‏ای و همین‏طور برخی از کشورهای عربی منطقه، با هم همکاری‏هایی دارند که بتوانند از طریق‏های دیگر برنامه‏ی اتمی ایران را عقب بیاندازند.
 
آقای احمدی روشن، دانشمند هسته‏ای نبودند. ایشان در در قسمت شیمی فعالیت‏های نطنز، و هم‏چنین در بخش تجاری و در خرید برخی از وسایلی که در غنی‏سازی به‏کار برده می‏شود، دخیل بودند
 
هم‏چنین این‏که این کار در همان سال‏گرد قتل آقای علی‏محمدی و با همان روش صورت گرفته، بیان‏گر یک روش سیستماتیک علیه فعالیت‏های هسته‏ای ایران است.
 
البته آقای احمدی روشن ؛ دانشمند هسته‏ای نبودند؛ در اصل نه دانشمند بودند و نه هسته‏ای. به‏خاطر این‏که ایشان در شیمی مهندسی تخصص داشتند ، ولی در فعالیت‏های نطنز، در قسمت شیمی آن، در جداسازی گازها و هم‏چنین در بخش تجاری و در خرید برخی از وسایلی که در غنی‏سازی به‏کار برده می‏شود، دخیل بودند.
 
جمهوری اسلامی بیشتر امریکا را متهم اصلی این ترور معرفی کرده است. آیا قصد خاصی از طرح چنین اتهامی وجود دارد؟ با توجه به این‏که شما دست اسراییل را در این کار می‏بینید؟
 
البته سخن‏گوی شورای امنیت امریکا، امروز دخالت دولت امریکا در این کار را کاملاً تکذیب کرد. از دید من، اگر کشور خارجی‏ای در این ترور دخیل باشد، در خط اول کشور اسراییل است. برای این‏که به‏طور سیستماتیک، قبلاً این روش‏ها را به‏کار گرفته است.
 
اسراییلی‏ها برای انجام این‏کار نیازی هم به دخالت امریکا ندارند. طبق نوشته‏ی روزنامه‏ی "فیگارو"ی فرانسه، اسراییل کسانی را در کردستان عراق تربیت می‏کند و آن‏ها را برای این‏گونه فعالیت‏ها در ایران تمرین می‏دهد.
 
طبق نوشته‏ی روزنامه‏ی "فیگارو"ی فرانسه، اسراییل کسانی را در کردستان عراق تربیت می‏کند و آن‏ها را برای این‏گونه فعالیت‏ها (ترور) در ایران تمرین می‏دهد
 
از سوی دیگر، صحبت‏های آقای بنی‏گانتس، یکی از مقامات اسراییلی، که ۲۴ ساعت قبل از ترور آقای احمدی‏روشن بیان داشتند نیز؛ قابل توجه است. ایشان در صحبت‏های خود گفتند: "در سال ۲۰۱۲ اتفاقات مهمی در ایران پیش خواهد آمد؛ از جمله اتفاقات غیرطبیعی به‏وقوع خواهد پیوست."
 
همه‏ی این مسائل بیشتر دخیل بودن اسراییل را مطرح می‏کند تا مستقیماً پای امریکا را به میان بکشد.. ولی این‏که امریکایی‏ها بتوانند از نظر اطلاعاتی به اسراییل کمک کنند، این‏هم امکان دارد.
 
آیا این ترورها با ازسرگیری فعالیت سایت هسته‏ای "فُردو" و گسترش فعالیت‏های غنی‏سازی جمهوری اسلامی، می‏تواند ارتباطی داشته باشد؟
 
سایت فُردو سایتی است که در نزدیکی قم، در زیر کوه‏ها ساخته شده، برای این‏که امکان حمله‏ نظامی را کم کند. دولت ایران اعلام کرده که هم‏اکنون در این سایت، غنی‏سازی تا ۲۰ درصد انجام می‏دهد.
 
می‏دانیم که برای نیروگاه‏های اتمی‏ای مانند نیروگاه بوشهر، غنی‏سازی تا سه‏درصد کافی است و غنی‏سازی تا ۲۰درصد را ایران به بهانه‏ این‏که برای نیروگاه کوچک دانشگاه تهران، احتیاج به اورانیوم غنی‏شده‏ی ۲۰درصد دارند، انجام می‏دهند.
 
اما میزان اورانیومی که تا به‏حال تولید کرده‏اند، کافی به‏نظر می‏رسد و احتیاج نیست که این غنی‏سازی را تا حد ۲۰درصد ادامه بدهند.
هم‏چنان که‏ می‏دانید، برای ساخت یک بمب، باید غنی‏سازی تا بیش از ۹۰درصد ادامه پیدا کند و کشوری که بتواند غنی‏سازی ۲۰درصد انجام بدهد،  مسلماً می‏تواند غنی‏سازی ۹۰درصد را هم در درازمدت انجام بدهد.
 
بالاخره، این‏که تعداد سانتی‏‏فیوژهایی که در فردو وجود دارد –یعنی حدود کم‏تر از سه‏هزار سانتی‏فیوژ‏ی که در فردو وجود دارد- نشان می‏دهد که غنی‏سازی در چنین مرکزی، نمی‏تواند برای یک نیروگاه اتمی باشد. برای این‏که برای یک نیروگاه اتمی، حداقل بیش از شش‏هزار تا ۱۰هزار سانتی‏فیوژ احتیاج هست.
 
برای ساخت یک بمب، باید غنی‏سازی تا بیش از ۹۰درصد ادامه پیدا کند و کشوری که بتواند غنی‏سازی ۲۰درصد انجام بدهد،  مسلماً می‏تواند غنی‏سازی ۹۰درصد را هم در درازمدت انجام بدهد
 
این نشان می‏دهد که از این مرکز بیشتر برای غنی‏سازی میزان کمی اورانیوم، ولی با درصد بالای غنی بودن استفاده می‏شود و این چیزی است که نشان می‏دهد دولت ایران هم‏چنان به دنبال آن است که توانایی‏های ساخت بمب اتمی را داشته باشد و این سیاستی است که دولت ایران از روز اول ادامه داده و قصدش از این سیاست، استفاده از برنامه‏ی اتمی برای تثبیت خود در چانه‏زدن‏ها در صحنه‏ بین‏المللی است.
اسراییلی‏ها هم می‏خواهند این حرکت را کند کنند. البته اسراییلی‏ها واقف هستند که در کوتاه‏مدت و حتی در دو سه سال آینده، ایران قادر نخواهد بود که به بمب اتمی دست پیدا کند و موشکی را داشته باشد که بتواند اسراییل را با بمب اتمی تهدید کند.
 
اما این را باید در نظر داشته باشیم که از این وضعیت، هم اسراییل استفاده می‏کند و هم رژیم ایران. یعنی رژیم ایران از کشته شدن شخصی مانند احمدی‏روشن ضربه‏ی بسیار زیادی نمی‏خورد. برای این‏که آقای احمدی‏روشن یک دانشمند هسته‏ای نبود که ترور او بتواند جریان سیاست‏های اتمی ایران را به عقب بیاندازد.
 
اسراییلی‏ها واقف هستند که در کوتاه‏مدت و حتی در دو سه سال آینده، ایران قادر نخواهد بود که به بمب اتمی دست پیدا کند و موشکی را داشته باشد که بتواند اسراییل را با بمب اتمی تهدید کند
 
بلکه رژیم ایران از این بحران‏ها و از این ترورها برای توجیه خود بهره می‏برد و از حس ناسیونالیستی و وطن‏دوستی ایرانی‏ها سوءاستفاده می‏کند و به‌ویژه قبل از انتخابات مجلس، می‏تواند از این‏گونه ترورها بهره‏برداری سیاسی کند.
 
البته فراموش نکنیم که این‏گونه ترورها ؛ وحشت بسیار زیادی در میان دست‏اندرکاران سیاست‏های اتمی ایران می‏اندازد و باعث می‏شود کسانی که دست‏اندرکار هستند و در این زمینه‏ فعالیت‏های علمی دارند، به شکلی این فعالیت‏ها را رها کنند و این نقشه‏ای است که اسراییلی‏ها دارند.
 
ایران هم نشان داده که توانایی حفاظت از استادهای دانشگاه و مسئولین اتمی خودش را ندارد. چنان‏چه توانایی حفاظت از محلی که موشک‏ها را در آن‏جا می‏سازند، نداشت و توانایی حفاظت از آقای داریوش رضایی‏نژاد – حسن تهرانی مقدم- ، به‏قول خودشان، "پدر موشکی ایران" را هم که در آن‏جا ترور کردند، نداشت. این‏ها همه بیان‏گر ناتوانی رژیم ایران و درهم‏ریختگی سیستم امنیتی او است.
 
همین مسائلی که به آن اشاره کردید؛ حمله به مرکز موشکی و این ترورهای مشابه، مسئله‏ی قدرت امنیتی جمهوری اسلامی را زیر سئوال نمی‏برد؟
 
کاملا! نشان می‏دهد که جمهوری اسلامی که مسئولین‏اش عادت دارند شعارهای توخالی بزرگی، مانند بستن تنگه‏‏ی هرمز، یا پاسخ موشکی به امریکا بدهند، حتی قادر نیست در پایتخت‏ و مراکز مهم‏اش، امنیت ماموران خود  یا افرادی که برای برنامه‏های اتمی ایران فعالیت می‏کنند را حفظ کند.
 

این رژیم از همه نظر، بی‏لیاقتی خود را نشان می‏دهد و ثابت کرده که دیگر کفایت و لیاقت، حتی در سطح حفظ و نگهداری از افراد خودش را هم ندارد. 

Share this
Share/Save/Bookmark

با این فارسی تایپ کردنتون... خوبه یه وقتهایی باید فاصله هم بدید که به جای "هستهای!" بشه "هسته ای"
اصلا نمیشه خوندش.حوصله آدم سرمیره و همش باید غلط گیری کرد.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما