خانه | خبر | اخبارجهان

اپوزيسيون سوريه تشکيل دولت را باز هم به تعويق انداخت

دوشنبه, 1391-11-02 12:53
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ائتلاف ملی سوريه اعلام کرد رهبران اپوزيسيون اين کشور که در استانبول گرد آمدند بار ديگر تشکيل دولت موقت را به بعد موکول کردند.

 

رويترز امروز دوشنبه دوم بهمن‌ماه (۲۱ ژانويه) گزارش داد در حالی که شورش عليه بشار اسد در سوريه به سوی درگيری ميان جامعه سنی اين کشور که اکثريت مردم آن را تشکيل می‌دهد و علوی‌ها، شاخه‌ای از شيعيان که دستگاه دولتی را شامل می‌شود، گرايش دارد؛ بحث ائتلاف اپوزيسيون در مورد تشکيل دولت موقت، روز شنبه در نشست ائتلاف ملی سوريه در استانبول آغاز شد.

 

ائتلاف ملی سوريه که متشکل از ۷۰ عضو است و اسلامگرايان و متحدانشان در آن دست بالا را دارند، ۲۱ آبان‌ماه سال جاری خورشيدی (۱۱ نوامبر ۲۰۱۲) با حمايت کشورهای غربی و کشورهای حاشيه خليج فارس در دوحه پايتخت قطر شکل گرفت.

 

مبارزه اعضای اين ائتلاف برای قدرت تلاش برای دستيابی به يک دولت موقت را تضعيف می‌کند.

 

در بيانيه‌ای که امروز از سوی ائتلاف ملی سوريه منتشر شد آمده است که کميته‌ای متشکل از پنج عضو اين ائتلاف تشکيل شده است و وظيفه دارد تا ۱۰ روز ديگر پيشنهادات خود را در اين‌باره ارائه کند.

 

احمد معاذ الخطيب، رهبر ائتلاف ملی سوريه به قطر رفته است تا از مقامات اين کشور بخواهد به وعده‌های مالی خود برای تشکيل دولت در مناطق آزاد شده سوريه عمل کنند

اين بيانيه می‌افزايد کميته مزبور "با نيروهای اپوزيسيون، ارتش آزاد سوريه و همچنين کشورهای دوست مشورت خواهد کرد تا نظرات آنان را در مورد تشکيل دولت و اين‌که تا کجا می‌توان برای اجرای تعهدات لازم سياسی و مالی پيش رفت، جمع‌آوری کند."

 

منابع نزديک به نشست استانبول گفته‌اند احمد معاذ الخطيب، رهبر ائتلاف ملی سوريه به قطر رفته است تا از مقامات اين کشور بخواهد به وعده‌های مالی خود برای تشکيل دولت در مناطق آزاد شده سوريه توسط مخالفان، عمل کنند.

 

اين منابع گفته‌اند، معاذ الخطيب در حالی به قطر رفته است که نمايندگان مخالفان بر سر تشکيل دولت موقت نتوانسته‌اند به توافق برسند.

 

روز ۲۳ آذرماه سال جاری ۱۳۸ کشور و سازمان بين‌المللی در نشست "دوستان مردم سوريه" در مراکش اعلام کردند ائتلاف مخالفان دولت سوريه را به‌عنوان "تنها نماينده مشروع مردم" اين کشور به رسميت می‌شناسند.

 

آن‌ها در بيانيه‌ای از ائتلاف ملی سوريه خواسته بودند "دولت موقت انتقالی را سريع‌تر تشکيل دهد"، اما از آن زمان تاکنون اين ائتلاف موفق به اين کار نشده است.

 

خشونت‌ها در سوريه از ماه مارس ۲۰۱۱ (اسفندماه ۱۳۸۹) آغاز شده و با وجود تلاش‌ها برای آتش‌بس بين نيروهای درگير٬ همچنان ادامه دارد.

 

مخالفان حکومت سوريه می‌گويند شمار قربانيان خشونت‌ها در اين کشور از ۳۷ هزار نفر فراتر رفته است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

منابع مخالفان سوری و سفارتخانه‌های غربی در دمشق تایید می‌کنند که حزب‌الله در برخی از نبردها شرکت دارد و سربازان سوری را آموزش می‌دهد و شبه‌نظامیان "شبیهه" هوادار رژیم را تبدیل به یک نیروی موثر کرده‌اند.
شیخ حسن نصرالله رهبر حزب‌الله در ماه اکتبر تایید کرد که تعدادی از اعضای این گروه برای دفاع از چند روستای شیعه لبنانی‌نشین در خاک سوریه می‌جنگند.
در ماه اکتبر، ترابولسی، یک نویسنده و دانشمند سیاسی از حزب‌الله خواست تا نیروهایش را از سوریه خارج کند. وی در مقاله‌ای در روزنامه السفیرلبنان نوشت: "من از آن‌ها می‌خواهم به خاطر فلسطین، بخاطر حفظ اعتبار حزب
و نقش شاخه مقاومت اسلامی در کشمکش عرب‌ها و اسرائیل، بخاطر حفظ آبروی سلاح‌های مقاومت، که تنها باید جهاد علیه اسرائیل را ادامه دهند [ازسوریه خارج شوند]."
این ویدیو جنگجویان را در منطقه سیده زینب در شمال دمشق، که از جبهه‌های اصلی پایتخت سوری به شمار می‌آید، نشان می‌دهد. در گوشه تصویر این ویدیو یک لوگو با پرچم سبز وجود دارد که روی آن نوشته شده "ارتش ابوالفضل
العباس" که می‌تواند مربوط به شاخه تحت حمایت ایران باشد که بین سال‌های 2005 تا 2008 با تک‌تیراندازها و بمب‌های کنار جاده‌ای نیروهای آمریکا و ائتلاف را در عراق هدف قرار می‌دادند.
شیخ حسن نصرالله در سال 2007 در یک سخنرانی درباره ارتش ابوالفضل العباس گفت که این گروه "حضور وسیعی در مقاومت موثر نیروهای شیعه (در عراق) دارند."
نسخه‌ای از این ویدیو در 30 دسامبر 2012گذشته در سایت یوتیوب قرار گرفت.
این ویدیوی 4 دقیقه و پنج ثانیه‌ای جنگجویان با ظاهر شیعیان را با اسلحه
AK-47 و سلاح تک‌تیراندازی نشان می‌دهد.
در فیلم اشاره‌ای به نام حزب‌الله نمی‌شود و تایید اینکه این افراد اعضای
حزب‌الله هستند ممکن نیست. اما نشانه‌های در تایید این موضوع وجود دارد.
منبع: کریستین ساینس مانیتور، 18 ژانویه

بانک توسعه صادرات ایران در وب‌سایت خود از اختصاص خط اعتباری یک میلیارد دلاری این بانک به سوریه خبر داد!!.
بنا بر این گزارش و به گزارش خبرگزاری ایسنا، قرارداد این خط اعتباری روز ۲۷ دی سال‌جاری در حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور ایران، و وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه که به ایران سفر کرده‌بود امضا شده‌است!!.
پرداخت تسهیلات برای صادرات ایران به سوریه و مهندسی و تامین تجهیزات خطوط انتقالی برق سوریه از مفاد این قرارداد ذکر شده و به گزارش ایسنا «مدت این قرارداد ۲۰ ماهه و به ارزش حدود ۵۰ میلیون یورو است.»

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما