خانه | خبر | اخبارجهان

هلند: ليبرال‌ها از ائتلاف با حزب کار استقبال کردند

جمعه, 1391-06-24 19:49
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

حزب ليبرال هلند که در انتخابات مجلس عوام اين کشور به پيروزی دست يافت اعلام کرد که حاضر است با حزب کار، دومين حزب برتر در اين انتخابات، ائتلاف کند. ليبرال‌ها ائتلاف با سوسياليست‌ها را رد کردند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک روته، نخست‌وزير و رهبر حزب ليبرال هلند (VVD) امروز ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهريورماه) گفت: "امکان ندارد که حزب ليبرال در کابينه‌ای شرکت کند که هم حزب سوسياليست (SP) و هم حزب کار (PvdA) در آن باشند."

 

روته که از مدافعان سنتی سياست‌های جاری اتحاديه اروپاست افزود ترجيح می‌دهد در گام نخست به ائتلاف با حزب کار بينديشد.

 

نخست‌وزير هلند که در تلويزيون صحبت می‌کرد گفت: "نخستين دولتی که ما در پی تشکيل آن هستيم ائتلافی از ليبرال‌ها و حزب کار است."

 

ديدريک سامسوم، رهبر حزب کار نيز تمايل حزب خود به تشکيل دولت با ليبرال‌ها را اعلام کرده است اما در صورت حضور حزب سوم در کابينه، بر شرکت سوسياليست‌ها در اين ائتلاف پافشاری می‌کند

حزب ليبرال هلند موفق شد در انتخابات روز چهارشنبه ۴۱ کرسی از ۱۵۰ کرسی مجلس عوام هلند را به‌دست آورد و حزب کار به رهبری ديدريک سامسوم نيز موفق به کسب ۳۸ کرسی شد. اين نتيجه می‌بايست روز دوشنبه آينده به تأييد شورای انتخابات برسد.

 

در اين انتخابات حزب آزادی (PVV) به رهبری خيرت ويلدرز که يک حزب راست افراطی است، مواضعی ضد اروپايی اتخاذ کرد و بر خلاف دوره قبلی که توانست ۲۴ کرسی به‌دست آورد در اين دوره تنها به ۱۵کرسی قناعت کرد. اين در حالی است که حزب سوسياليست به رهبری اميل رومر، با مواضع چپ راديکال‌تر نسبت به حزب کار نيز توانست همين تعداد کرسی را تصاحب کند.

 

ليبرال‌های هلند به سياست رياضت اقتصادی آلمان در اروپا نزديک‌تر هستند اما حزب کار و سوسياليست بر طرح بهبود اقتصادی اروپا تأکيد دارند.

 

حضور دو حزب کار و سوسياليست در دولت هلند وزن موافقان طرح بهبود اقتصادی اروپا را در برابر طرح رياضت اقتصادی بيشتر می‌کند.

 

با اين حال اين دو حزب در مورد مسائل اروپا مواضع کاملأ متفاوتی دارند. حزب کار خواهان ادغام بيشتر در اروپاست اما حزب سوسياليست با هر گونه انتقال قدرت به سوی بروکسل مخالف است.

 

ديدريک سامسوم، رهبر حزب کار نيز تمايل حزب خود به تشکيل دولت با ليبرال‌ها را اعلام کرده است اما در صورت حضور حزب سوم در کابينه، بر شرکت سوسياليست‌ها در اين ائتلاف پافشاری می‌کند.

 

سامسوم گفت: "من ابتدا از حضور دست‌کم حزب ليبرال و کار پشتيبانی می‌کنم. اگر چنان‌چه شرکت يک حزب ديگر لازم شد فکر می‌کنم سوسياليست‌ها بايد در اين ائتلاف شرکت داشته باشند."

 

هر دو حزب ليبرال و کار در رقابت‌های انتخاباتی گفته بودند که هلند، به‌عنوان پنجمين اقتصاد برتر اروپا نمی‌تواند اروپا را ناديده بگيرد.

 

انتخابات مجلس عوام هلند به اين خاطر زودتر از موعد خود برگزار شد که کابينه دولت توافقی هلند که از سه حزب ليبرال، دموکرات مسيحی و حزب آزادی تشکيل شده بود، چهارم ارديبهشت (۲۳ آوريل) با کناره‌گيری حزب دست راستی آزادی سقوط کرد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما