خانه | خبر | اخبارجهان

پيروزی ليبرال‌ها در انتخابات مجلس هلند

پنجشنبه, 1391-06-23 13:53
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

مارک روته، نخست‌وزير هلند و رهبر حزب ليبرال اين کشور در انتخابات زودهنگام مجلس دوم (عوام) که روز گذشته برگزار شد به پيروزی رسيد اما ممکن است برای تشکيل دولت مجبور شود با رقيب خود، حزب کار ائتلاف کند.

 

به گزارش رويترز در انتخابات مجلس دوم (عوام) هلند احزاب مدافع سياست رياضت اقتصادی در اروپا موفق شدند هر کدام ۱۰ کرسی به مجموعه کرسی‌های خود بيفزايند.

 

بنا به اين گزارش، امروز پنج‌شنبه ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهريورماه) پس از شمردن ۹۸درصد از آرای ريخته‌شده به صندوق‌ها، حزب ليبرال هلند (VVD) با ۴۱ کرسی، يعنی دو کرسی بيشتر از حزب کار، پيروز اين انتخابات شد. مجلس عوام هلند ۱۵۰ کرسی دارد.

 

مارک روته شب گذشته بدون آن‌که به جزئيات تشکيل دولت اشاره‌ای کند، در يک گفت‌وگوی تلويزيونی گفت: "ما خانه به خانه، خيابان به خيابان و شهر به شهر جنگيديم و امروز من به اين نتيجه افتخار می‌کنم. من نخستين گام‌ها را برای تشکيل دولت برمی‌دارم."

 

حتی اگر ائتلاف دو حزب ليبرال و کار شکل نگيرد باز هم نتيجه انتخابات مجلس عوام هلند نشان می‌دهد که مردم اين کشور از سياست‌های رياضت اقتصادی در اروپا پشتيبانی می‌کنند

ديدريک سامسوم، رهبر حزب ميانه‌رو کار (PvdA) نيز در سخنانی پيروزی ليبرال‌ها را به‌‌رسميت شناخت و گفت: "همين حالا با مارک روته تماس گرفتم و پيروزی حزب ليبرال را به او تبريک گفتم چرا که بار ديگر به‌عنوان مهم‌ترين حزب کشور برگزيده شد."

 

حزب سوسياليست هلند (SP) به رهبری اميل رومر که مخالف سياست رياضت اقتصادی اروپا و برنامه‌های کمک به کشورهای دچار بحران اروپا است، اگر چه در مبارزات انتخاباتی موفق ظاهر شد اما هيچ تغييری در ميزان آرای آن نسبت به دور قبل داده نشد.

 

اين حزب با فاصله‌ای نسبتأ زياد در مکان سوم قرار گرفت و پس از آن حزب دست راستی آزادی (PVV) به رهبری خيرت ويلدرز که سياستی ضدخارجی و مخالف اتحاديه اروپا دارد، قرار گرفت. اين دو حزب هر کدام ۱۵ کرسی به‌دست آوردند.

 

حزب آزادی در انتخابات سال ۲۰۱۰، موفق شده بود ۲۴ کرسی را از آن خود کند.

 

شب گذشته ديدريک سامسوم ضمن اعلام اينکه حاضر است در دولت جديد شرکت کند گفت هلند به اتحاد نيازمند است و نه انشقاق.

 

در دولت ائتلافی پيشين، حزب‌های ليبرال و دموکرات مسيحی (CDA) با حزب آزادی نتوانستند بر سر سياست‌های مربوط به کاهش کسری بودجه و رياضت‌های اقتصادی منطقه يورو به نتيجه برسند و همين مسئله باعث انحلال دولت پس از دو سال حکومت شد.

 

حتی اگر ائتلاف دو حزب ليبرال و کار شکل نگيرد باز هم نتيجه انتخابات مجلس عوام هلند نشان می‌دهد که مردم اين کشور از سياست‌های رياضت اقتصادی در اروپا پشتيبانی می‌کنند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما