خانه | خبر | اخبارجهان

وعده محمد مرسی: "دولت مدنی، قانون‌گرا و مدرن"

جمعه, 1391-04-09 23:31
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

رئيس جمهور جديد مصر در سخنان امروز خود در ميدان تحرير قاهره تلاش کرد تا اطمينان کسانی را که از روی کار آمدن نيروهای اسلام‌گرا نگران‌اند، جلب کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز جمعه نهم تيرماه محمد مرسی، رئيس جمهور جديد مصر در برابر ده‌ها هزار نفر در ميدان تحرير قاهره سخنرانی کرد.

وی به‌طور ضمنی به شورای نظاميان مصر اشاره کرد و گفت هيچ قدرتی بالاتر از قدرت خدا نيست.

مرسی گفت: "به خدا سوگند می‌خورم که از نظام جمهوری و منافع مردم حفاظت کنم، به قانون اساسی و قانون احترام بگذارم، و در راه حفظ استقلال و تماميت ارضی کشور تلاش کنم."

وی که قرار است فردا به‌طور رسمی در برابر دادگاه قانون اساسی زمام امور کشور را در دست گيرد، افزود: "شما منبع قدرت و مشروعيت هستيد که از هر چيز بالاتر است. در برابر اين اراده هيچ فرد و ارگانی جايی ندارد."

مرسی از احترام خود به "انسان‌های عرصه هنر، خلاقيت و فرهنگ؛ به کسانی که در رسانه‌های وفادار به مصر" و "کسانی که در عرصه توريسم فعاليت می‌کنند"، سخن گفت

محمد مرسی در حالی اين سخنان را بيان می‌کند که دادگاه قانون اساسی مصر پارلمان اين کشور را که بيشترين نمايندگان آن از اسلام‌گرايان بودند منحل اعلام کرد و ارتش برای قانونگذاری و حق کنترل بر تغيير قانون اساسی قدرت کافی دارد.

مرسی در ميان ابراز احساسات شرکت‌کنندگان در اين مراسم گفت: "من يکی از شما هستم و فقط از خدا می‌ترسم."

وی برای آن‌که به سکولارها و مسيحيان که از به قدرت رسيدن يک اسلام‌گرا و محدود شدن آزادی بيان نگران هستند اطمينان خاطر دهد، وعده دولتی "مدنی، وطن‌دوست، قانون‌گرا و مدرن" را داد.

مرسی همچنين از احترام خود به "انسان‌های عرصه هنر، خلاقيت و فرهنگ؛ به کسانی که در رسانه‌های وفادار به مصر" و "کسانی که در عرصه توريسم فعاليت می‌کنند"، سخن گفت.

وی در پايان وعده داد تا در راه آزادی شيخ عمر عبدالرحمن، روحانی نابينای مصری که به اتهام شرکت در عمليات تروريستی در نيويورک به حبس ابد محکوم شده است، تلاش کند.

بامداد امروز همچون جمعه‌های پيشين مردم قاهره به ميدان تحرير آمدند تا مخالفت خود را با احتمال قدرت‌گيری نظاميان در مصر اعلام کنند.

شورای نظاميان مصر که پس از سرنگونی حکومت حسنی مبارک زمام امور مصر را در دست گرفته‌ است قرار است فردا قدرت را به رئيس جمهور جديد واگذار کند.

از سوی ديگر سازمان عفو بين‌الملل محمد مرسی را فراخواند تا در طول ۱۰۰ روز نخست رياست جمهوری خود مصر را به‌شکلی پايدار و استوار در مسير حاکميت قانون و احترام به حقوق بشر قرار دهد.

محمد مرسی در انتخابات رياست جمهوری مصر با ۵۱ و ۷۳ صدم درصد آرا احمد شفيق، آخرين نخست‌وزير حسنی مبارک، کانديد ديگر مرحله دوم انتخابات را شکست داد و نخستين رئيس جمهور اسلام‌گرا و غيرنظامی مصر شد.

مرسی گفته است نخست‌وزير آينده خود را از ميان چهره‌های "مستقل" انتخاب خواهد کرد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما