خانه | خبر | اخبارجهان

"ارتش سوريه در نزديکی مرز ترکيه مستقر شد"

جمعه, 1391-04-09 12:14
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

پس از آن‌که روز گذشته نيروهای ارتش ترکيه در مرز با سوريه مستقر شدند، ارتش آزاد سوريه از استقرار تانک‌های حکومت بشار اسد در نزديکی مرز با ترکيه خبر داد.

به گزارش رويترز، مصطفی الشيخ، ژنرال عضو شورای عالی نظامی ارتش آزاد سوريه امروز جمعه نهم تيرماه (۲۹ ژوئن) اعلام کرد ارتش سوريه ۱۷۰ تانک خود را در شمال شهر حلب که از مرز با ترکيه دور نيست، مستقر کرد.

به گفته اين ژنرال مخالف حکومت بشار اسد، اين تعداد تانک در يک مدرسه نظامی در منطقه مسلميه در شمال حلب در حدود ۳۰ کيلومتری مرز ترکيه مستقر شده‌اند.

مصطفی الشيخ در تماس تلفنی با رويترز گفت: "تانک‌ها در حال حاضر در اين مدرسه نظامی هستند که يا برای رفتن به مرز با ترکيه برای مقابله احتمالی با ارتش اين کشور فرستاده خواهند شد و يا آن‌که برای حمله به شهرهای مخالفان در منطقه شمال حلب آماده می‌شوند."

اظهارات اين ژنرال ارتش آزاد سوريه هنوز توسط منابع خبری مستقل تأييد نشده است.

اين گزارش‌ها کمتر از يک هفته پس از آن منتشر می‌شوند که سوريه يک جت شناسايی ارتش ترکيه را که بر فراز مديترانه پرواز می‌کرد، سرنگون ساخت

روز گذشته ارتش ترکيه واحدهای ضدهوايی خود را در مرزهای ترکيه مستقر کرد. همچنين تعدادی خودرو نظامی زرهی نيز به يک پايگاه نظامی در سانيلورفا در نزديکی مرز سوريه با استان هاتای و در پادگان شهرک مرزی ريحانلی منتقل شدند.

اين گزارش‌ها کمتر از يک هفته پس از آن منتشر می‌شوند که سوريه يک جت شناسايی ارتش ترکيه را که بر فراز مديترانه پرواز می‌کرد، سرنگون ساخت.

اين اقدام واکنش شديد آنکارا را در پی داشت که اعلام کرد کار سوريه بدون مجازات نخواهد ماند.

روابط دو کشور همسايه ترکيه و سوريه از آغاز قيام مردم سوريه عليه حکومت بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور تيره شده ‌است.

ترکيه منتقد سياست‌های سرکوبگرانه حکومت سوريه است و از مخالفان آن حمايت می‌کند.

اين امر موجب شده‌ است که دمشق حتا سفير ترکيه را "عنصر نامطلوب" بخواند و از سوريه اخراج کند در حالی که اين دو کشور پيش از اين، متحد يکديگر محسوب می‌شدند.

روز گذشته کوفی عنان، سفير ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه در طرح جديد خود برای پايان دادن به بحران سياسی در اين کشور پيشنهاد تشکيل يک دولت موقت با حضور همه طرف‌های درگير را داد.

در طرح جديد کوفی عنان قيد شده‌ است مقاماتی که حضورشان در دولت موقت می‌تواند روند انتقال قدرت را به مخاطره اندازد و يا تلاش‌ها را برای برقراری صلح و آشتی ضايع کند، از حضور در آن منع خواهند شد.

اين طرح قرار است فردا در نشست بين‌المللی "گروه فعال سوريه" در ژنو با حضور پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل،‌ اتحاديه اروپا،‌ چهار کشور عربی، ترکيه و دبيرکل سازمان ملل مورد بحث قرار گيرد.

در اين نشست جمهوری اسلامی ايران و عربستان سعودی، به‌عنوان حاميان رژيم سوريه و اپوزيسيون اين کشور به اين نشست اضطراری دعوت نشده‌اند.

در جريان قيام ۱۶ ماهه مردم سوريه دست‌کم ۱۴ هزار تن کشته شده‌اند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما