خانه | خبر | اخبارجهان

سازمان ملل متحد: کشتار حوله می‌تواند کار حکومت سوريه باشد

چهارشنبه, 1391-04-07 17:36
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد خشونت‌ها در سوريه از زمان اجرای معاهده آتش‌بس در ماه آوريل تاکنون افزايش پيدا کرده ‌است و خون‌ريزی‌ها شکل فرقه‌ای خطرناکی به خود می‌گيرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، بازرسان سازمان ملل متحد همچنين نتيجه گرفته‌اند نيروهای حکومت سوريه می‌توانند پشت کشتار ماه گذشته شهرک حوله باشند که در جريان آن بيش از يک‌صد غيرنظامی به قتل رسيدند.

اين گزارش که امروز، ۲۷ ژوئن (هفت تير) به شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه شد می‌تواند زمينه‌ای را برای پيگرد قانونی کسانی فراهم آورد که مرتکب جنايت عليه بشريت يا جنايات جنگی در سوريه شده‌اند.

به گفته ديپلمات‌های ارشد، هم‌اکنون قدرت‌های جهانی برای نشستی به‌منظور پايان دادن به خون‌ريزی‌ها در سوريه برنامه‌ريزی می‌کنند.

اين نشست روز شنبه، ۳۰ ژوئن (دهم تير) در ژنو برگزار می‌شود و در آن سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه به همراه ديپلمات‌های ارشد ديگر کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد شرکت می‌کنند.

ژان ماری گوئنو، معاون سفير سازمان ملل در سوريه: خشونت‌ها در سوريه به ميزانی رسيده ‌است که پيش از اجرای طرح آتش‌بس در ۱۲ آوريل شاهد آن بوديم و حتی از آن پيش افتاده ‌است

همچنين احتمال می‌رود که در آن ديپلمات‌های کشورهای همسايه سوريه نيز حضور يابند.

فعالان حقوق بشر می‌گويند از زمان آغاز قيام مردم سوريه عليه بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور بيش از ۱۴ هزار تن کشته شده‌اند.

ژان ماری گوئنو، معاون سفير سازمان ملل در سوريه به شورای حقوق بشر اين سازمان گفت: "خشونت‌ها در سوريه به ميزانی رسيده ‌است که پيش از اجرای طرح آتش‌بس در ۱۲ آوريل شاهد آن بوديم و حتی از آن پيش افتاده ‌است. اين مسئله آشکارا نشان می‌دهد که طرح آتش‌بس اجرا نشده ‌است."

در همين حال گروهی از بازرسان سازمان ملل که درباره کشتار حوله دست به تحقيق زده بودند، از تحقيقات خود نتيجه گرفتند که نيروهای وفادار به حکومت سوريه احتمالا مسئول بسياری از مرگ‌ها باشند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفتند ارتش يا نيروهای طرفدار حکومت سوريه که به نام شبيحه شناخته می‌شوند در زمان کشتار مردم حوله امکان بيشتری برای دسترسی به اين شهرک را داشته‌اند. اهالی اين شهرک به اپوزيسيون گرايش داشتند و بيشتر کشته‌شدگان نيز شامل زنان و کودکان بودند.

پرفسور پائولو سرجيو پينهيرو، سرپرست برزيلی تيم کارشناسان در اين‌باره به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: "شيوه‌ اين کشتار به شيوه‌ای شباهت دارد که پيش از اين بارها حکومت سوريه مرتکب آن شده‌است."

اما او اظهار داشت که قضاوت نهايی درباره مسئولان اين کشتار نيازمند تحقيقات بيشتری است.

پينهيرو همچنين با لحن بی‌سابقه‌ای تأکيد کرد مصاحبه‌هايی که گروه تحقيقاتی سازمان ملل انجام داده‌اند، "نشان می‌دهد نيروهای حکومت و شبيحه خشونت‌های جنسی عليه مردان، زنان و کودکان مرتکب شده‌اند."

در اين گزارش نتيجه‌گيری شده ‌است که بسياری از مردم سوريه به‌واسطه مذاهب خود هدف حمله قرار می‌گيرند.

اما اين گزارش را سفير سوريه در ژنو رد کرد و اظهار داشت، اين ادعاها عليه حکومت سوريه کاملأ خيالی است.

فيصل الحماوی، نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را سياسی خواند و در نهايت گفت که ديگر در چنين نشست‌هايی شرکت نخواهد کرد.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما