خانه | خبر | اخبارایران

اعتراض به حکم اعدام فعالان اهل سنت

شنبه, 1391-12-19 16:52
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

شماری از فعالان و گروه‌های مذهبی و سیاسی باصدور بیانیه‌ای به شیوه برخورد جمهوری اسلامی با اهل سنت اعتراض کرده و خواهان توقف حکم اعدام فعالان اهل سنت شدند.

 

به گزارش سایت ملی- مذهبی در این بیانیه که به امضای ۸۲تن از فعالان فرهنگی، مذهبی و سیاسی ایرانی و ۱۴ نهاد و سازمان سیاسی و حقوق بشری رسیده، دستگیری مولانا فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه شهر راسک و مدیر حوزه علمیه مفتاح العلوم در راستای ادامه فشارها بر اهل سنت ایران ارزیابی شده  و آمده است که وی "فقط به جرم بیان عقیده ودفاع از مذهب به زندان افکنده شده است".

 

مولوی فتحی محمد نقشبندی از روز بیست و دوم فروردین ماه ۹۱ همراه یازده تن دیگر از فعالان اهل سنت به اتهام دست داشتن در ترور مصطفی جنگی زهی بازداشت شده است. عبدالغفار نقشبندی، پسر مولوی نقشبندی، حامد ملازاده،٫هادی آبادیان،گل محمد بلیده ای٫ نظام الدین ملازاده، جبار ملازاده ، ملک محمد آبادیان، عبدالله آبادیان ، جواد آبادیان،٫ فواد آبادیان  و فقیرمحمد رئیسی یازده نفری هستند که به اتهام مشارکت در این ترور بازداشت شده‌اند.

 

در بخشی از این بیانیه آمده است: "علی‌رغم اینکه ارگان‌های امنیتی و سایت‌های دولتی در ابتدای امر برای این ترور دو نظریه قتل بخاطر اختلافات خانوادگی و ترور توسط گروه جندالله را مطرح کردند اما ناگهان در طرحی جدید انگشت اتهام طراح و زمینه ساز ترور را به سوی مولوی نقشبندی گرفته و چون انگیزه‌ای برای این اتهام یافته نمی‌شود ایشان را متهم می‌کنند که بنابر حسادت از فعالیت‌های جنگی زهی سعی به اقدام ترور او کرده است."

مولوی  عبدالحمید: "ما زیاده خواه نیستیم و معتقدیم نظام اسلامی در طول ۳۴ سال پس از انقلاب فرصت زیادی برای رعایت عدالت و تحقق کرامت اهل سنت داشته است، ولی باز هم عده ای از مسئولان در برابر مطالبات بر حق ما می گویند؛ به ما فرصت بدهید. فرصت تا کی؟ آیا بیش از ثلث قرن فرصت برای اجرای قانون و پاسخگویی به حقوق جامعه کافی نیست؟"

امضاکنندگان این بیانیه از سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و فعالین داخلی و خارجی خواسته‌اند که  برای "ممانعت از بستر سازی اعدام این انسان های بیگناهی که جرم آنها در هیچ دادگاه علنی و منصفانه ای به اثبات نرسیده است" با آنها هم صدا شوند.

 

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز روز جمعه، هجدهم اسفند ماه جاری با اعلام اینکه "اهل تسنن برانداز نیستند و هیچ گاه با براندازان همراهی نکرده‌اند"، گفت که هر حکومتی که با نگاه "مذهبی و جناحی" کشور را اداره کند، موفق نخواهد شد.

 

به گزارش تارنمای سنی‎آن‌لاین، او در دیدار با دانشجویان اهل سنت، افزود: "ما زیاده خواه نیستیم و معتقدیم نظام اسلامی در طول ۳۴ سال پس از انقلاب فرصت زیادی برای رعایت عدالت و تحقق کرامت اهل سنت داشته است، ولی باز هم عده ای از مسئولان در برابر مطالبات بر حق ما می گویند؛ به ما فرصت بدهید. فرصت تا کی؟ آیا بیش از ثلث قرن فرصت برای اجرای قانون و پاسخگویی به حقوق جامعه کافی نیست؟"

 

جامعه اهل سنت ایران حدود ۲۰ درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و در بیش از ده استان ایران مستقر هستند. از آغاز استقرار جمهوری اسلامی اهل سنت همواره زیر فشار قرارداشته‌اند و از انتصاب آنان به برخی مقام‌های دولتی ممانعت شده است.

Share this
Share/Save/Bookmark

خمینی حکم جهاد داد مردم ساده لوح ایران بچه درست کنند تا سی سال بعد خامنه ائی انها را دار بزند.
اب برق تان هم که مجانی شد, نوشه جان.

تعطیل کردین!؟

حکومت کارش سرکوب و اعدام شده.
نمونه آخرش تيراندازي به کشاورزان عاصي اصفهان و کور کردن دهها جوان است ......

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما