خانه | خبر | اخبارایران

هشدار نسبت به خطر تولد نوزادان معلول بر اثر آلودگی هوا و پارازيت

دوشنبه, 1391-10-25 17:35
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

يک استاد دانشگاه، مواجهه با آلاينده‌های هوا و اشعه و پارازيت را زنگ خطری برای شهروندان تهرانی دانست که تا ۳۰ برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب‌مانده ذهنی را افزايش می‌دهد.

 

تارنمای روزنامه حمايت امروز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه به نقل از سعيد دستگردی، متخصص بيماری‌های مادرزادی و استاد دانشگاه نوشت، "آمار‌ها نشانگر اين مسئله هستند که مواجهه با آلاينده‌های موجود در هوا همچون سرب و آرسنيک و ديگر فلزات سنگين و نيز قرار گرفتن در برابر اشعه و پارازيت تا ۳۰ برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب‌مانده ذهنی را افزايش می‌دهد."

 

وی مسائل ياد شده را زنگ خطری دانست برای شهروندان پايتخت ايران که هر روز در معرض اين آلودگی‌های محيطی قرار دارند.

 

اين متخصص بيماری‌های مادرزادی آلودگی هوا در مادران باردار را منجر به سرطان و در جنين منجر به نقص‌های مادرزادی و اختلال‌های ژنتيکی دانست.

 

اين پزشک با اعلام اين‌که "به‌طور معمول از هر يک هزار تولد، دو نوزاد در ايران مبتلا به اختلال‌های کروموزومی هستند"، تأکيد کرد: "با افزايش آلودگی هوا اين ميزان به ۲۴ درصد افزايش می‌يابد."

 

به گفته اين استاد دانشگاه، آمار تولد نوزادان با نقص ژنتيکی با پدر و مادر کاملاً سالم افزايش يافته است که منشاء همه اين‌ها آلودگی هواست.

 

سعيد دستگردی، متخصص بيماری‌های مادرزادی و استاد دانشگاه: برپايه تحقيقی که به‌تازگی انجام شده آمارهايی به‌دست آمده که نشان می‌دهد در کشور يک مورد از هر سه مورد اختلال‌های ژنتيکی مادرزادی ناشی از آلودگی هوا و پارازيت‌های موجود است

اين محقق اپيدميولوژی توضيح داد: "برپايه تحقيقی که به‌تازگی انجام شده آمارهايی به‌دست آمده که نشان می‌دهد در کشور يک مورد از هر سه مورد اختلال‌های ژنتيکی مادرزادی ناشی از آلودگی هوا و پارازيت‌های موجود است."

 

سعيد دستگردی تأکيد کرد: "همچنين اين آلودگی‌های محيطی تا ۳۰ درصد خطر سقط جنين را در کشور افزايش داده است."

 

به گفته اين متخصص بيماری‌های مادرزادی، "غلظت فلزات سنگين در هوای پايتخت با ميزان فلزات سنگين آزاد شده در هوا پس از بمباران برابری می‌کند."

 

ﻣﺤﻤﺪ ﺣﯿﺪرزاده پزشک متخصص نيز با اعلام اين‌که "ﺗﻐﯿﯿﺮات ژﻧﺘﯿﮑﯽ ﻣﺴﺌﻠﻪ‌ای ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﺳﺘﻨﺸﺎق هوای آﻟﻮده ﺧﺎﻧﻢ ﺑﺎردار به‌وﺟﻮد آﯾﺪ"، گفت: "اﺧﺘﻼل‌ها پس از چهار ﯾﺎ ﭘﻨﺞ ﻧﺴﻞ ﺧﻮد را ﻧﺸﺎن ﻣﯽ‌دهد و ﺑﺮوز ﻣﯽ ﮐﻨﺪ."

 

با وجود انتشار اخباری از اين دست هنوز هم برخی از مسئولان جمهوری اسلامی از جمله مقامات وزارت بهداشت ايران بر اين باورند که آلودگی هوا و فلزات سنگين موجود در هوا نمی‌تواند بر روند سقط جنين و جهش‌های ژنتيکی مادرزادی تأثيرگذار باشد.

 

تحقيقاتی که در مؤسسات تحقيقات باروری در ايران انجام شده است، ‌اثر نگران‌کننده عوامل محيطی را ثابت می‌کند.

 

ابوطالب صارمی، رئيس مرکز تحقيقات سلولی صارم گفته است: "به نظر می‌رسد با توجه به افزايش پارازيت‌ها و امواج الکترومغناطيسی در محيط اطراف، شاهد افزايش آمار سقط جنين بوده‌ايم."

 

ميزان سقط غيرعمدی جنين در فروردين تا مردادماه سال ۸۹ در اين مرکز درمانی ۳۸ مورد گزارش شده که در مدت مشابه سال ۹۰، اين آمار به ۶۷ مورد و در سال ۹۱ به ۱۱۴ مورد افزايش يافته است.

 

به گفته رئيس مرکز صارم، آمار بارداری‌های خارج از رحم در اين مدت نيز از ۹ مورد در سال ۸۹ به ۱۳ مورد در سال ۹۰ و ۱۶ مورد به سال ۹۱ رسيده که آمار‌ها بيانگر سير صعودی اين عارضه است.

 

فريد ايمان‌زاده، دبيرعلمی هشتمين کنگره اورژانس‌ها و بيماری‌های شايع کودکان آذرماه سال جاری در اين زمينه گفته بود: "در پی گسترش آلرژن‌ها و آلودگی هوا شاهد سير صعودی ابتلا به بيماری‌های تنفسی و گوارشی در بين کودکان هستيم."

 

دی‌ماه سال جاری محمدهادی حيدرزاده، رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداری تهران گفت، سالانه يک ميليون و ۶۵۰ هزار تن آلاينده وارد هوای تهران می‌شود.

 

به گفته اين مقام مسئول در شهرداری تهران، سالانه ۴۵ هزار ايرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

آفرین به این متخصص که حداقل با احساس وظیفه واقدام به روشنگری قدمی برای ملت بیچاره ایران برداشته. مسولان دولتی که کک شان هم نمیگزد. هر وقت هم که اوضاع برایشان خراب شد با پولهای دزدی شان از ایران فرار میکنند.

چی ؟ فقط معلول بودن شامل نوزاد های کنونی و از این به بعد میشه ؟ .......سی و چند سال پیش پس چی ؟....اون وقت هم که آلودگی هوا ناشی از اسلام بازی و نابودکردن اسرائیل و گنده کردن شکم خالد مشعل وجود نداشت چند میلیونی افراد بالغ معلول مغزی در ایران بودن که دچار درد مفت خوری برق و نفت و آب مجانی بودند...!!! در اون کشور به اون بزرگی فقط يک استاد دانشگاه وجود داره که در حال لرزیدن و ترسیدن شجاعت کرده راجع به نوزادن آینده تذکراتی میدن...و بقیه استادان دانشگاه ها رفتن نماز جمعه...!! حالا استاد اینجا یه سئوالی مطرح میشه که نوزادن معلول وقتی به سن بلوغ برسن میتونن ساندیس مجانی رو تشخیص بدن و جلوی علی خامنه ای امام صاحب کره زمین رژه برن یا نه؟

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما