خانه | خبر | اخبارایران

۲۰ سال زندان برای دو ايرانی متهم به جاسوسی در ترکيه

جمعه, 1391-07-28 16:45
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

دادگاهی در ترکيه برای ۱۱ متهم، از جمله دو ايرانی به اتهام جاسوسی، حکم ۲۰ سال زندان صادر کرده است.

 

بر اساس گزارش تارنمای "تابناک" به نقل از روزنامه "تودی زمان" چاپ ترکيه اتهام اين افراد "فروش اطلاعات نيروهای مسلح ترکيه، سازمان امنيت ملی اين کشور و شماری ديگر از نهادهای دولتی ترکيه به مقام‌های جمهوری اسلامی ايران است."

 

بنا بر اين گزارش از جمله اسنادی که در طرح اتهام عليه اين افراد مورد استفاده قرار گرفته، دست‌نوشته‌های يکی متهمان ايرانی بوده که در آن جزئيات خريدهای نظامی جديد ترکيه ثبت شده است.

 

سند ديگر، دست‌نوشته‌ای حاوی اطلاعاتی درباره کشف منابع نفت در استان "ايغدير" ترکيه بوده است.

 

از جمله نکات ديگر پرونده دو ايرانی متهم به جاسوسی در ترکيه، "تلاش برنامه‌ريزی شده جمهوری اسلامی ايران به‌منظور دستيابی به اطلاعات محرمانه نهادهای حساس ترکيه" است.

 

"تودی زمان" نوشته است: يکی از متهمان مدعی شده دستگاه‌های اطلاعاتی ايران از وی خواسته‌اند از مراکز دولتی و نظامی منطقه نفت‌خيز ايغدير عکس‌برداری کند

"تودی زمان" نوشته است: "يکی از متهمان مدعی شده دستگاه‌های اطلاعاتی ايران از وی خواسته‌اند از مراکز دولتی و نظامی منطقه نفت‌خيز ايغدير عکس‌برداری کند."

 

در دادخواستی که عليه اين متهمان تنظيم شده نيز اين ادعا مطرح گرديده که دولت ايران به عمد موانع تجاری و تعرفه‌های گمرکی را پيش روی تجار ترکيه قرار می‌دهد و سپس، مأموران ايرانی با وعده تسهيل روند تجارت اين تجار، به آن‌ها نزديک می‌شوند. مدتی بعد، از اين افراد خواسته می‌شود برای ايران به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند و برای اين کار به آن‌ها پول نيز پرداخت می‌شود.

 

مقام‌های جمهوری اسلامی ايران تاکنون به اين ادعاها واکنشی نشان نداده‌اند.

 

رقابت‌های تجاری و سياسی ميان دو کشور ايران و ترکيه و نوع رابطه دو طرف با دولت اسرائيل سبب شده تا در طی سال‌های اخير شاهد تنش‌هايی ميان اين دو کشور همسايه باشيم.

 

با شدت يافتن بحران داخلی در سوريه و حمايت دولت رجب طيب اردوغان از مخالفان نظامی بشار اسد روابط دو کشور سوريه و ترکيه به سردی گراييد و هفته گذشته نيز درگيری‌های نظامی در مناطق مرزی اين دو کشور روی داد.

 

جمهوری اسلامی ايران به عنوان متحد استراتژيک رژيم بشار اسد نسبت به موضع‌گيری‌های دولت ترکيه درباره مسائل منطقه ابراز نگرانی کرده و اين موضوع بر شدت تنش‌ها ميان تهران و آنکارا افزود.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

اطلاعاث ایران همشون بی سواد هستند و تا الان جز حروم کردن پول هیج نتیجه ای نداشته فقط با شنود تلفن مردم ایران فقط مردم ایران رو تا مرگ ازار و اذیت میکنند . خوبه تو زندان ترکیه فنا میشه و حق همشون مرگ با شکنجه هست

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما