خانه | خبر | اخبارایران

پيشنهاد ایران برای حل بحران سوريه

دوشنبه, 1391-07-24 08:36
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

همزمان با ورود اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه به تهران، علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه اين کشور  از ارائه طرح غير رسمی جمهوری اسلامی ايران به ابراهيمی خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)، صالحی، شامگاه يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ در نشست خبری مشترک با ابراهيمی گفت: "انتظار داريم با تجربه‌ای که آقای اخضر ابراهيمی در حل بحران‌های بين‌المللی دارد با همکاری و همياری کشورهای منطقه و کشورهای موثر، برون‌رفتی مسالمت‌آميز برای حل بحران سوريه بيابند."

 

ابراهيمی جايگزين کوفی عنان، نماينده پيشين سازمان ملل متحد در امور سوريه شده است که پس از ناکام ماندن طرح‌هايش برای برقراری صلح در سوريه اواخر ماه اوت استعفا داد.

 

وی افزود: "ما خواسته‌های مردم سوريه را قبول داريم و آن‌ها مانند مردم ديگر کشورها آزاد بوده و حق برگزاری انتخابات، انتخابات نمايندگان مجلس و قانون اساسی مبتنی بر آزادی خود را دارند."

 

در ۱۸ ماه گذشته که اعتراض‌ها در سوريه جريان دارد، بيش از ۳۰ هزار نفر کشته شده‌اند. به دنبال شدت‌گيری درگيری‌ها در سوريه، آخرين گروه از ناظران بين‌المللی در اين کشور، روز يکشنبه ۲۹ مرداد (۱۹ اوت) سوريه را ترک کردند.

در ۱۸ ماه گذشته که اعتراض‌ها در سوريه جريان دارد، بيش از ۳۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

به دنبال شدت‌گيری درگيری‌ها در سوريه، آخرين گروه از ناظران بين‌المللی در اين کشور، روز يکشنبه ۲۹ مرداد (۱۹ اوت) سوريه را ترک کردند.

 

وزير خارجه ايران گفت: "نظر ما و آقای ابراهيمی اين است که پيش از هر اقدامی بايد خشونت‌ها و کشتار در سوريه متوقف شود، متاسفانه هر روز تعدادی از خواهران و برادران ما در سوريه کشته می‌شوند که اين موضوع نه به مصلحت سوريه و نه به مصلحت کشورهای منطقه و جامعه بين‌المللی است. "

 

صالحی افزود: "آقای اخضر ابراهيمی و سازمان ملل می‌توانند گام‌های موثری را برای حل بحران سوريه بردارند و ما نيز آمادگی کامل برای همکاری با آن‌ها را داريم. "

 

اخضر ابراهيمی نيز در اين نشست خبری گفت: "از پيشنهادات کتبی ايران تشکر می‌کنم، اميدوارم تمام اين آرا و ايده‌ها را جمع کنيم و طی طرحی برای پايان دادن به کابوسی که ملت سوريه با آن مواجه است به کار آيد، ما هيچ منافعی به جز منافع ملت سوريه در نظر نداريم."

 

قرار است اخضر ابراهيمی فردا سه‌شنبه با سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران نيز  ديدار و گفت‌وگو کند.

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما