خانه | خبر | اخبارایران

تیم امدادرسانی ترکیه از ورزقان بازگردانده شد

دوشنبه, 1391-05-23 18:02
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

 در حالی که مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال ‌احمر ایران، از ورود اولین محموله کمک‌های بشردوستانه ترکیه به ایران خبر داده بود، تیم امدادرسانی ترکیه از ورزقان بازگردانده شد.

 
مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: "با توجه به اعلام عدم‌نیاز به كمک های بین‌المللی در حوزه امداد و نجات و حضور بدون هماهنگی یك تیم از تركیه در منطقه، این تیم با تشریفات خاصی به كشور خودشان راهی شدند."
 
وزارت حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان نیز امروز اعلام كرده بود: "كمک‌های جمهوری آذربایجان شامل آرد، چای، برنج ، قند، روغن، ماكارونی، آب میوه ، بطری آب و دیگر لوازم ضروری، متشكل از ۳۵ كامیون آذری روز گذشته عازم ایران شده است."
 
وزارت حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان همچنین بیش از سه هزار پتو، هزار كیسه خواب و ۴۶۰ چادر اسكان نیز برای زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی به ایران ارسال كرده است. مشخص نیست که ایران این کمک‌ها را می‌پذیرد یا نه. 
 
هزاران نفر از مردمی که در پی وقوع این زلزله بی‌خانمان شده‌اند، هم‌اکنون در چادر و سرپناه‌های موقت اسکان داده شده‌اند. زلزله‌زدگان نیازمند آب، دارو، پتو، چادر، مواد غذایی، لباس و مواد بهداشتی هستند.
 

علاوه بر ترکیه و جمهوری آذربایجان، آمريکا، روسیه، ژاپن، آلمان، سوئیس، ایتالیا، ترکيه، تايوان، سریلانکا، سنگاپور و همچنين فدراسيون بين‌المللی جمعيت‌های هلال احمر و صليب سرخ، دفتر يونيسف در تهران، دفتر پزشکان بدون مرز، صليب‌سرخ آلمان و دفتر منطقه‌ای صليب‌سرخ برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان شمال غرب ايران اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليک‌های جهان نيز روز يکشنبه از جامعه جهانی خواست تا به ياری قربانيان زمين لرزه روز شنبه در ايران بشتابند. سازمان هلال احمر ایران به این کشورها نیز پیشتر اعلام کرده بود که نیازی به کمک‌های ارسالی خارجی ندارد.

 
این در حالی است که رضا صدیقی، فرماندار اهر، در گفت و گو با خبرگزاری فارس از روند امدادرسانی انتقاد کرده و گفته بود میزان ارسال مواد غذایی و چادر به این شهرستان ناکافی است و مناطق زلزله‌زده به شدت به چادر، آب، جیره خشک، کنسرو و آب معدنی نیاز دارند.
 
علاوه بر این، نمایندگان شهرهای حادثه‌دیده نیز در نطق‌های جداگانه و در گفت‌و گو با رسانه‌ها از شیوه امدادرسانی‌ها ابراز نارضایتی کرده‌اند.
 
الله‌وردی دهقانی، نماینده شهر ورزقان اعلام کرده است: «در شهرستان ورزقان با ضعف مدیریت بحران روبه‌رو بودیم به طوری که مسئولان شهرستان سه ساعت بعد از حادثه خود را به آنجا رساندند. فرماندار این شهرستان نیز از ساعت هفت صبح تا دو و ۳۰ دقیقه عصر در شهرستان حضور نداشت. نبود مدیریت بحران در شهرستان یکی از عوامل افزایش تلفات زلزله بود.»
 
ولی‌الله فرج‌اللهی، بخشدار بخش خواجه، اقلام مورد نیاز برای کمک به روستاییان این بخش را شامل نان، کنسرو و آب معدنی عنوان کرده و گفته است: "متأسفانه به دلیل دوربودن نسبی این بخش از کانون زلزله و عدم‌اطلاع‌رسانی درست از خسارات زلزله این بخش هنوز کمک‌های لازم برای روستاهای زلزله‌زده خواجه ارسال نشده است." به گفته او، در ۳۴ روستای آسیب‌دیده بخش خواجه بیشتر از ۱۱هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند.

غلامرضا معصومی، رئیس اورژانس کشور نیز به خبرگزاری فارس گفته است: "یکی از مشکلات فعلی بهداشتی در منطقه کمبود توالت‌های صحرایی بهداشتی و آب آشامیدنی سالم از جمله آب بطری است که ممکن است خطر بروز بیماری‌های عفونی را افزایش دهد."
 
عباس فلاحی باباجان، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس از کمبود امکانات و نحوه کمک رسانی انتقاد کرده است. او که خسارات وارده بر روستاهای اهر و هریس را بسیار زیاد عنوان کرده به خبرگزاری مهر گفته است: "متأسفانه با وجود قول‌های داده شده کمک رسانی به روستاها بسیار کند پیش می رود و هم اکنون اکثر روستاهای تخریب شده با کمبود چادر، لباس، آذوقه و مایحتاج ضروری مواجه هستند... خود شهر اهر نیز دست کمی از روستاها ندارد و بیش از ۳۰ درصد اماکن مسکونی، اداری خسارت جدی وارد شده که توجه ویژه مسئولان را طلب می کند."
 
نماینده مردم هریس و اهر با بیان اینکه تاکنون دو هزار و ۳۰۰ چادر در منطقه هریس توزیع شده است، گفته: "در برخی روستاهای این شهرستان با توجه به شدت تخریب و میزان خسارت وارده همچنان نیاز به چادر و مواد غذایی وجود دارد. فلاح تاکید کرد: چادر، پتو، لباس گرم، کنسرو، آب معدنی، جیره‌های خشک، حمام و دستشویی صحرایی، وسایل تهیه غذا همچون پیک‌نیک و وسایل روشنایی شدیداً نیاز مردم آسیب‌دیده شهرستان‌های هریس و اهر است."
 
گزارش‌ها از ایران حاکی است گروه های مختلف مردمی در واکنش به این حادثه و انتشار اخباری در مورد روند نامناسب کمک‌رسانی، به شکل خودجوش اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و جنسی و ارسال آن به مناطق آسیب‌دیده کرده‌اند.

ادامه پس‌لرزه‌ها و تشدید خسارت‌های ناشی از زلزله  
 
کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله در حالی صورت می‌گیرد که پس‌لرزه‌های پیاپی در اهر و ورزقان، موجب افزایش خسارت‌ها در آذربایجان شرقی شده است. 
 
به گزارش خبرآنلاین، امروز سه پس لرزه بالای چهار ریشتر در ورزقان و اهر ثبت شده که دو مورد در ورزقان بوده است و یکی در اهر. پس لرزه‌های ورزقان در عمق کمی از سطح زمین اتفاق افتاده‌اند 
 
این حادثه موجب شکستن شیشه‌ها ، فروریختن دیوار ساختمان‌های شهری و تخریب بیشتر به جا مانده از زلزله قبل در مناطق روستایی ورزقان شد.
 
تاکنون بیش از ۱۵۰ پس‌لرزه در این دو شهر رخ داده که قدرت ۴۰ مورد آن بیش از چهار ریشتر بود. ۲۴ پس لرزه از ساعت دو بامداد امروز تاکنون در شهرهای اهر و ورزقان روی داده است.
 
 در پی ادامه لرزش زمین در آذربایجان، کارشناسان میراث فرهنگی به دلیل شکافی که در دیوار پشتی بازار اهر وجود دارد، احتمال ریزش سقف و دیوارهای آن را مطرح و تردد در آن را ممنوع کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، دورتادور بازار اهر، نوار زرد خطر کشیده شده است.
 
بازار اهر در سال‌ ۱۳۲۱ ه.ق‌ به‌ دست‌ رشیدالملک‌ حکمران وقت ارسباران تعمیر و افتتاح‌ شد. این بازار اگرچه فرسوده و قدیمی است اما‌ دارای‌ تزئیناتی‌ است‌ که‌ در کمتر بازاری دیده‌ می‌شود.
 
تازه ترین اخبار رسیده از مناطق زلزله زده حاکی از شایعه‌ای پیرامون ترک برداشتن سد ستارخان در استان آذربایجان شرقی است. این شایعه موجب هراس مردم منطقه شده است. این سد در مسیر رودخانه اهر در میان دو شهر ورزقان و اهر ساخته شده است و در مسیر آن ۲۰ روستا قرار دارد.
 
ارسلان هاشمی، مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اما به ایلنا گفته است که این سد در مقابل زلزله "مقاوم" است و "هیچگونه مشکلی در شریان‌های آبی استان آذربایجان شرقی وجود ندارد و آب کلیه شهرهای استان درحد استاندارد تامین می‌شود".
 
در همین زمینه:
Share this
Share/Save/Bookmark

ایران توانایی این را دارد که به تنهایی و با کمک امکانات خود این مساله را مرتفع کند. اینکه تیم امداد ترکیه ای را برگرداندند کار خوبی بوده. کش.ر باید یاد بگیرد هروقت زمین بلرزد و بیفتد دست به زانوی خودش بگیرد و بلند شود.

این جریان مصیبت بار زلزله و نحوه برخورد و عملکرد مغرضانه دولت و رژیم فاسد هم یک دلیل و سند دیگر بر اینکه این رژیم و دولت کثیفش را به دلیل جنایت علیه ایزاتیت و بشریت هر جه زودتر محاکمه و مجازات و تابود کرد. کاری که تنها و تنها از دست و اراده خود مردم ایران ساخته است!
من ایرانیم و صبح تا به شب در فکر چاره نجات مملکتم هستم!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما