خانه | خبر | اخبارایران

كورش زعيم، به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد

جمعه, 1391-01-25 08:51
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

کورش زعیم، از رهبران پيشين جبهه ملی ايران، به سه سال حبس محکوم شد.

به گزارش دانشجونیوز، این حکم که بر اساس مواد ٤٧ و ٤٩٩ قانون مجازات اسلامي از سوی شعبه ١٤ دادگاه انقلاب صادر شده، به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده و بر اساس مجموعه پرونده‌های دستگیری و زندان کورش زعیم در سال‌های ١٣٦١، ١٣٨۵، ١٣٨٨ و ١٣٨٩ صادر شده است.

ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی در مورد تعدد جرم است و بر اساس اين ماده هرگاه جرائم ارتکابی مختلف باشد بايد برای هر يک از جرائم مجازات جداگانه تعيين شود.

بر پايه ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی هرکس که در يکی از دسته‌ها يا جمعيت‌ها يا شعبه‌های‌ آن‌ها ‌در داخل يا خارج از کشور که هدف آن "برهم زدن امنيت کشور" است عضو باشد و "محارب" شناخته نشود به سه ماه تا پنج‌ سال حبس محکوم می‌گردد مگر اين‌که ثابت شود از اهداف آن ‌بی‌اطلاع بوده است‌.

"اقدام عليه امنيت كشور از طريق عضويت در جبهه ملی ايران، فعاليت تبليغی عليه نظام  و اجتماع و تبانی به قصد جرم عليه امنيت كشور" از جمله اتهام‌های کورش زعیم بود

"اقدام عليه امنيت كشور از طريق عضويت در جبهه ملی ايران، فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران و اجتماع و تبانی به قصد جرم عليه امنيت كشور" از جمله اتهام‌های کورش زعیم در دادگاه بوده است.

جلسه دادگاه این فعال سیاسی در روز ١٦ اسفند ١٣٩٠ و با حضور وکلای مدافع وی محمدعلی دادخواه و وحيد مشكانی برگزار شده بود.

کورش زعيم از اعضای شورای مرکزی رهبری جبهه ملی ايران و عضو کميته اجرایی آن بود که نزديک به سه سال پيش از سمت خود استعفا کرد.

او همچنين از بنيان‌گذاران و دبير سياسی سازمان "همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ايران" است که سه سال پيش اعلام موجوديت کرد.

وی در زمينه فرهنگی نيز فعال است و از اعضای هيأت امنای "بنياد ميراث پاسارگاد" و مسئول بخش مهندسی کميته بين‌المللی نجات پاسارگاد بوده است.

او، همراه با گروهی از مهندسان ايرانی، نخستين اسناد مربوط به خطرات ناشی از آبگيری سد سيوند را از طريق کميته بين‌المللی نجات پاسارگاد منتشر کرد.

کورش زعيم به‌ نويسندگی و ترجمه نيز می‌پردازد و يکی از ترجمه‌های او زندگی کورش، پادشاه ايرانی به قلم گزنفون، تاريخ‌نويس يونان باستان، است.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما