خانه | خبر | اخبارایران

جشن‌های چهارشنبه‌سوری در دمای زیر صفر سوئد

پنجشنبه, 1390-12-18 23:25
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

جشن چهارشنبه‌سوری، روز ۱۳ مارس ۲۰۱۲، هم‌زمان با داخل ايران در شهرهای مختلف سوئد و با برنامه‌های گوناگون برگزار خواهد شد.

به گزارش راديو زمانه، يکی از اين برنامه‌ها توسط انجمن‌های فعال استکهلم در منطقه Kista در حاشيه شهر استکهلم برگزار خواهد شد. در اين مراسم، در کنار برنامه‌های سنتی چهارشنبه‌سوری، هنرمندانی چون سعيد شايسته، نيما چهرازی، اشکان، مازيار و دی‌جی اميد و گروه رقص صبا به اجرای برنامه‌های مختلف خواهند پرداخت.

مراسم ديگری نيز به همت تئاتر ملی سوئد و همکاری انجمن فرهنگ و مرکز آموزشی کارگران سوئد (ABF) وهمچنين همراهی بيش از ۱۰ نهاد و انجمن ايرانی و غير ايرانی، در پارک kungsträdgården واقع در مرکز شهر استکهلم و ۲۰۰ متری پارلمان سوئد برپا خواهد شد.

منصور حسينی، تهيه‌کننده اين برنامه در تئاتر ملی سوئد در گفت‌وگو با زمانه، ويژگی برنامه چهارشنبه‌سوری در مرکز استکهلم را "پاسخ به نيازهای فرهنگی جامعه ايرانی ساکن در سوئد"، "پاسداشت فرهنگ ايرانی"، "تلاش برای جلب مخاطب‌های غير ايرانی" و "معرفی پاره‌ای از فرهنگ ديرينه ايرانيان به جامعه ميزبان" دانست.

يکی از مراسم استکهلم به همت تئاتر ملی سوئد و همکاری نهاد و انجمن‌های ايرانی و غير ايرانی، در مرکز اين شهر برپا خواهد شد

تئاتر ملی سوئد از جشن‌های مشابه در شهرهای گوتنبرگ و وستروس سوئد نيز پشتيبانی می‌کند.

سعيد شنبه‌زاده و ماز جبرانی در چهارشنبه‌سوری استکهلم

ماز جبرانی، کمدين ايرانی - آمريکايی که سال‌ها پيش کار خود را در گروه Axis of Evil Comedy Club آغاز کرد، مجری مراسم چهارشنبه‌سوری در مرکز شهر استکهلم خواهد بود.

وی که تاکنون در برنامه‌های تلويزيونی، فيلم‌ها و سريال‌های گوناگون و همچنين در برنامه‌های راديويی مختلف به زبان انگليسی شرکت کرده است و چهره‌ای شناخته شده در عالم هنر به‌شمار می‌رود، در اين برنامه، به دو زبان انگليسی و فارسی حرف خواهد زد.

در اين برنامه، حاجی فيروز با هنرنمايی امير برقشی، بازيگر تئاتر، با ساز و دهل و رقص و آواز آمدن بهار را هم روی صحنه و هم در ميان مردم خبر می‌دهد.

به گفته منصور حسينی جشن در دو بخش برگزار می‌شود. در چند جا آتش‌ برپا خواهد شد تا علاقه‌مندان بتوانند با پريدن از روی آتش و خواندن سرخی تو از من، زردی من از تو، سنت چهارشنبه‌سوری را به جا بياورند.

در بخش دوم برنامه، در کنار آتش چهارشنبه‌سوری، قرار است يکی از بزرگ‌ترين شرکت‌های آتش‌بازی اسکانديناوی، در تمام طول شب و در خلال برنامه‌ها به اجرای آتش‌بازی بپردازد.

همچنين Burnt out Punks يکی از مشهور‌ترين گروه‌های سيرک آتش و نمايش خيابانی در جهان نيز به مدت ۲۰ دقيقه با بهره‌گيری از عنصر آتش هنرنمايی خواهد کرد.

افزون بر برنامه‌های نمايشی در شب چهارشنبه‌سوری در استکهلم، گروه‌های مختلف هنری به اجرای برنامه خواهند پرداخت تا بتوانند مردم را در اين شب‌ سرد سرگرم کنند.

سعيد شنبه‌زاده در شب چهارشنبه‌سوری استکهلم برنامه خواهد داشت

تهيه‌کننده تئاتر ملی سوئد با تأکيد بر ضرورت حضور جوانان فعال و علاقه‌مند در برنامه‌هايی چون چهارشنبه‌سوری می‌گويد: "نسل جوان ايرانی‌تبار در خارج از کشور به زبان انگليسی و نيز زبان کشور محل تولدشان مسلط هستند و در معرفی فرهنگ ايرانی به جامعه اکثريت نقش پررنگی دارند."

منصور حسينی همچنين پيرامون نقش زنان هنرمند در برنامه چهارشنبه سوری به زمانه می‌گويد: "ما تلاش کرديم تا زنان هنرمند حضوری ۵۰ درصدی در اين برنامه داشته باشند. به اين ترتيب در تمام برنامه‌های مراسم چهارشنبه سوری زنان و مردان هنرمند، در کنار هم کارها را پيش می‌برند."

گروه سعيد شنبه‌زاده در اين شب به همراهی خواننده جوان ايرانی، سارا حميدی برنامه خواهد داشت. کارهای سعيد شنبه‌زاده از نواحی بوشهر و خليج فارس سرچشمه ميگيرد. او که آهنگ‌ساز و نوازنده نی‌انبان، نی جفتی و دمام ايرانی است، توانسته است موسيقی جنوب ايران را با موسيقی جاز جنوب فرانسه تلفيق کند.

مريم کيان خواننده ديگری است که روی موسيقی سنتی و ترانه‌های محلی از نواحی محتلف ايران کار می‌کند. اين هنرمند در جشن چهارشنبه‌سوری با گروه کاير روی سن خواهد رفت. در برنامه اين گروه، امسال نوازندگانی چون مشتاق فيض‌يابی، حسن مقدم، امين ميرشاهی، محمد خالديان و هنر آذرپيرا به سرپرستی جمال محمدی به اجرای موسيقی نواحی ايران از جمله لری و مازندرانی خواهند پرداخت.

علاوه بر اين‌ها دو هنرمند جوان نيز در اين شب حضور دارند؛ ديجی پوريا که چهره‌ای شناخته شده در دنيای موسيقی دی‌جی‌های ايرانی است و ماهان معين که يکی از چهره‌های جوان کشف شده در رقابت‌های آکادمی گوگوش است. او در کارهای خود موسيقی غربی و ايرانی را تلفيق می‌کند.
دو گروه رقص ابريشم و ناديا، هر دو به اجرای رقص‌های ايرانی و شرقی خواهند پرداخت که هر دو از گروه‌های حرفه‌ای رقص در استکهلم هستند.

ماهان معين، يکی از چهره‌های جوان کشف شده در رقابت‌های آکادمی گوگوش در جشن چهارشنبه‌سوری استکهلم به هنرنمايی خواهد پرداخت

خوانندگانی از ترکمن صحرا در گوتنبرگ

امسال در جشن چهارشنبه‌سوری گوتنبرگ، دو گروه رقص سِتين (که گروهی بختياری است) و دختران جوان ايرانی به نام پريا (که با رقص‌های ايرانی هفت گُله آتش را روشن می‌کنند)، گروهی متشکل از جوانان با ترانه‌های رپ، گروه هفت‌نفره موسيقی فولکلور "ليان" از بوشهر، دو خواننده از ترکمن صحرا و همچنين شهره صولتی از لس‌آنجلس و سعيد سلامی با آهنگ چهارشنبه‌سوری به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

رضا طالبی، فعال سياسی- اجتماعی در شهر گوتنبرگ، سابقه برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری در اين شهر را حدود ۲۵ سال می‌داند و می‌گويد: "به‌طور رسمی اما ۲۰ سال است که اين جشن در گوتنبرگ برگزار می‌شود."

به گفته طالبی، در اين سال‌ها چهارشنبه‌سوری در گوتنبرگ با حمايت استانداری، شهرداری، چند شرکت‌ ساختمانی و تجاری، پيشه‌وران ايرانی و انجمن‌های ايرانی و در سه سال اخير با پشتيبانی تئاتر ملی سوئد برگزار شده است.

به گزارش اين فعال فرهنگی، سال گذشته بين ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر در اين جشن شرکت داشتند که همه ايرانی‌ نبودند.

رضا طالبی می‌گويد جشن چهارشنبه‌سوری با طبيعت سوئد هماهنگ نيست چرا که در همين زمان بيشتر مواقع سرمای زير صفر وجود دارد.

وی می‌افزايد: "همين نکته عامل مهمی است که تغييرات جدی در شکل برگزاری آن ايجاد شود. تمامی تلاش بر اين است که اين جشن فاصله کمتری از شیوه برگزاری در ایران بگیرد."

 

اطلاعات بيشتر از جشن نوروز استکهلم:
http://www.eldfesten.info/fa/
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما