خانه | خبر | اخبارایران

"ايران می‌خواهد از هواپيمای بدون سرنشين آمريکا کپی‌برداری کند"

چهارشنبه, 1390-09-23 18:58
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

صاحب‌نظران معتقدند ايران در حال بررسی، پهپاد، هواپيمای پيشرفته بدون سرنشين آمريکا که به‌دست سپاه پاسداران افتاده است می‌باشد و قصد دارد از آن نمونه‌ای بسازد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی در مورد هواپيمای بدون سرنشين آمريکا ۱۷۰RQ- به گفت‌وگو با کارشناسان در اين زمينه پرداخته است.

مقام‌های نظامی ايران می‌گويند روز يکشنبه ۱۳ آذرماه (چهارم دسامبر) نيروهای مسلح اين کشور اين هواپيما را در کاشمر و در فاصله ۲۲۵ کيلومتری مرز افغانستان توانسته‌اند به زمين بنشانند.

تصاوير اين هواپيما سپس از تلويزيون دولتی ايران به‌نمايش گذاشته شد.

مقام‌های آمريکايی، از جمله باراک اوباما، رئيس جمهور اين کشور از ايران خواستند که اين هواپيما را بازگرداند اما مقام‌های ايرانی از آن به‌عنوان "غنيمت جنگی" و "دارايی ايران" نام برده‌ و گفته‌اند هواپيما را به آمريکا پس نخواهند داد.

از اين هواپيمای بدون سرنشين به‌عنوان يکی از پيچيده‌ترين ابزارهای سازمان اطلاعات آمريکا (سيا) ياد می‌کنند.

يک مهندس که برای پنتاگون کار می‌کند: ايران توانايی تشريح هواپيمای بدون سرنشين را ندارد اما می‌تواند روی کمک دوستانش حساب کند؛ دوستانی که می‌خواهند برای رسيدن به اهدافشان بدانند اين هواپيما چگونه کار می‌کند

بی‌بی‌سی نوشته است کارشناسان هم‌اکنون در حال مطالعه اين هواپيما برای رمزگشايی و بازيابی اطلاعات آن هستند.

گزارش افزوده است ايران مايل است به چنين هواپيمايی که بتواند در ارتفاع بالا و بدون سرنشين پرواز کند دست يابد. اما آيا می‌توان به آسانی به محتويات داخل آن دست پيدا کرد؟

نيک براون، سردبير ماهنامه "جينز اينترنشنال دفنس" که در آن گزارش‌های نظامی و تکنولوژی منتشر می‌شود، با بيان اين‌که نسخه‌ای که در تلويزيون ايران نمايش داده شد می‌تواند بازسازی‌شده باشد، معتقد است همه اين‌ها بستگی به اين دارد که هواپيمای مزبور در چه وضعيتی به‌دست ايران افتاده است.

براون تصريح می‌کند که اگر امکان دسترسی به سطحی از اطلاعات موجود در سخت‌افزار و مدارهای اين هواپيما وجود نداشته باشد "شما نمی‌توانيد کاری کنيد به‌جز ساختن وسيله‌ای با ظاهر و فرم مشابه آن."

وی می‌افزايد: "تمام قوانين کنترل آن رمزگذاری شده‌اند؛ چيزی که به سادگی خواندن سخت‌افزار و توليد آن نيست."

به نوشته بی‌بی‌سی يک مهندس که برای پنتاگون کار می‌کند در مورد اين‌که آيا ايران می‌تواند از اين هواپيما رمزگشايی کند می‌گويد: "در هر حال ايران توانايی تشريح هواپيمای بدون سرنشين را ندارد اما می‌تواند روی کمک دوستانش حساب کند؛ دوستانی که می‌خواهند برای رسيدن به اهدافشان بدانند اين هواپيما چگونه کار می‌کند."

وی در ادامه از چين و روسيه به‌عنوان چنين دوستانی نام می‌برد.

در همين حال مجله "وايرد" Wired، چاپ آمريکا که به فن‌آوری‌های نوين، سياست و فرهنگ می‌پردازد به‌نقل از نورتون شوارتز، فرمانده نيروی هوايی آمريکا می‌نويسد ايران توانايی "بالقوه" آن را دارد که نسخه‌ای از اين هواپيما را بسازد.

نيک براون در اين زمينه تأکيد می‌کند که ايرانی‌ها کارشناسان و مهندسانی دارد که از توانايی بسيار بالايی برخوردار هستند و نيازی به کمک کشورهای ديگر ندارند.

براون می‌افزايد: "همه چيز ممکن است و به‌لحاظ نظری ايران می‌تواند برنامه‌های پايه‌ای را کپی کند اما اين ابزارهای کنترل و ارتباطات هوايی هستند که اين هواپيما را قابل استفاده می‌کنند."

به گفته برخی از طراحان هواپيمای بدون سرنشين حتی اگر اين هواپيما سالم به‌دست نيروهای نظامی ايران افتاده باشد ايرانی‌ها نمی‌دانند چگونه از آن استفاده کنند چون کارکرد اين نرم‌افزار را نمی‌دانند.

اين در حالی است که جمهوری اسلامی ايران از پنج سال پيش اعلام کرده است که هواپيمای بدون سرنشين با هدف عمليات شناسايی، جمع‌آوری اطلاعات و ارسال تصاوير می‌سازد. پهپادهای پروژه شاهین، سهند و سفره ماهی از آن جمله‌اند.

در ادامه تنش ايران و آمريکا بر سر هواپيمای بدون سرنشين، روز گذشته لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نيوز گفت اين کشور به عملیات تجسسی خود با چنين هواپیماهايی در مناطق مرزی افغانستان و ایران ادامه خواهد داد.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

سلام

جای آقای نیما راشدان در این بحث خالی است!

بابا اینها که با اجنه در ارتباطند. خب به همون جنها بگند براشون جاسوسی کنند دیگه.

ایا میتوان تصور کرد که این هواپیما در واقع "اسب تروجان" است که به داخل ایران فرستاده شده است تا کسب اطلاعات از نزدیک بکند و به مرکز مخابره کند!؟ در عین حال که ایران فکر میکند هواپیما را در احتیار دارد اما در واقع این پهپاد دارد از ایران هنوز هم اصلاعات می فرستد!

بعداز بمب اتمي و موشک نوبت هواپيمای بدون سرنشين شد؟!..
کاميون ملی شان ساخت 100 درصد چين بودو.....
داستان بی خردی غاصبان کشور و انقلاب و هدر دادن پول مردم ادامه دارد....

٣٢سال نتوانستیم قطعات مسافربری بسازیم.
ادعا بسه

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما