خانه | خبر | اخبارایران

سالانه ۸۰ ميليون ليتر مشروبات الکلی وارد ايران می‌شود

دوشنبه, 1390-06-21 17:47
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

در حالی که رئيس پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته است «اطلاعات دقيقی از آمار قاچاق مشروبات الکی به ايران در دست نيست»، اسماعيل احمدی مقدم فرمانده پليس ايران به خبرگزاری مهر گفته است که پليس، سالانه ۲۰ ميليون ليتر مشروبات الکلی کشف می‌کند اما اين تنها يک چهارم مشروبات الکلی است که به صورت قاچاق به ايران وارد می‌شود.

کاهش سن مصرف مشروبات الکلی
در همين حال منابع خبری در ايران از گسترش مصرف الکل در بين جوانان خبر داده اند. سعيد معيدفر، رئيس انجمن جامعه‌شناسی ايران گفته است: «بر اساس يافته‌های يک پژوهش در بين دانشجويان ۱۸ تا ۲۴ ساله، ۲۵ درصد دانشجويان مصرف الکل را بدون اشکال دانسته و ۲۰ درصد آن‌ها اعلام کرده اند که مشروبات الکلی مصرف می کنند.

به گفته احمدی‌مقدم، سن مصرف مشروبات الکلی در ايران به ۲۰ سال رسيده است. اين اظهار نظر مطابق با يک پژوهش است که در پايگاه خبری فردا منتشر شده و حکايت از آن دارد که متوسط سن مصرف الکل به ۲۰ سال رسيده و ۲۶ و پنج دهم درصد از جوانانی که به مصرف الکل روی آورده‌اند، سابقه مصرف اين‌گونه مشروبات در خانواده خود را داشته‌‌اند.

همچنين يک پژوهش ديگر که در يک جامعه آماری ۵۲۳۱ نفر دانشجو در ۲۱ دانشگاه کشور صورت گرفته، بيانگر آن است که ۴۷ و شش دهم درصد از دانشجويان فوق ابراز داشته‌‌‌اند به ميزان «زياد» و «خيلی زياد» مشروبات الکلی را به صورت تفريحی مورد استفاده قرار می‌دهند و ۲۸ و هشت دهم درصد از دانشجويان نيز اعلام کرده‌‌اند که در حد «زياد» و «خيلی زياد» به مشروبات الکلی اعتياد دارند.

به گفته احمدی مقدم، ۸۰ درصد مشروب داخل ايران از کردستان عراق می‌آيد. اما اقبال محمدی نماينده مجلس می‌گويد مشروبات الکلی از معابر رسمی و از مقابل چشم دستگاه‌های نظارتی و متولی امر مبارزه با کالای قاچاق وارد کشور می‌شود

همچنين ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است که متوسط زمان دستيابی به مشروبات الکلی در ايران ۱۷ دقيقه است. در حالی که متوسط زمان دسترسی برای مواد مخدر ۲۲ دقيقه اعلام شده است.

بنا بر آمار پزشکی قانونی در شش ماهه نخست سال گذشته ۷۴ نفر بر اثر مسموميت‌های ناشی از مصرف الکل به کام مرگ رفته‌اند.

به گفته معاون پزشکی اين سازمان اين آمار در مقايسه با مدت مشابه در سال ۸۸، افزايش ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.

هشدار درباره الگوی مصرف الکل
در حالی که فرمانده پليس ايران گفته است آمار مصرف مشروبات الکلی در ايران نگران‌کننده نيست، چندی پيش دکتر حميد الله‌وردی، معاون پژوهشی مرکز تحقيقات علوم رفتاری و وابستگی به مواد مخدر، با استناد به تحقيق صورت گرفته در ميان دانش‌آموزان، اعلام کرد: «ايران از نظر الگوی مصرف الکل دارای خطرناک‌ترين الگو در جهان است، پايه شروع مصرف الکل (غلظت الکل مصرفی) در جوانان ايرانی بالا است، به‌طوری که اين ميزان غلظت الکل مصرفی در اروپا، سه درصد و در کشور ما، ۴۰ درصد است.»

دکتر محمدباقر زفرقندی، مديرکل سابق سلامت روانی، اجتماعی و اعتياد وزارت بهداشت نيز در گفت‌وگو با هفته‌نامه سلامت گفته است: «مصرف الکل در ايران را نمی‌توانيم انکار کنيم و هر از چند گاه انتشار خبر کشف باندهای قاچاق الکل نيز تأييدی بر وجود هرچند کم‌رنگ اين معضل در ايران است.

به گفته وی غير از کشف باندهای قاچاق، گزارش مسموميت‌های ناشی از مصرف الکل در بيمارستان‌ها و مراکز درمانی نيز می‌تواند گواهی بر اين موضوع باشد.

دکتر محمدباقر زفرقندی همچنين گفته است: «بيشترين مشکلی که در ايران بر اثر مصرف الکل گزارش می‌شود، غيراستاندارد بودن الکل‌های مصرفی است

دکتر زفرقندی همچنين گفته است: «بيشترين مشکلی که در ايران بر اثر مصرف الکل گزارش می‌شود، غيراستاندارد بودن الکل‌های مصرفی است، منظور از الکل‌های غيراستاندارد، دست ساز بودن و ترکيب شدن آنها با الکل صنعتی است. متأسفانه اين نوع الکل‌های غيراستاندارد از سوی برخی افراد سودجو تهيه شده و مردم هم بدون اطلاع از خطرات اين الکل‌ها، آن‌ها را خريداری کرده و مصرف می‌کنند.اين الکل‌ها اغلب در مراسم و ميهمانی‌های خاصی استفاده می‌شود، به همين دليل بسياری از مسموميت‌ها به صورت دسته‌جمعی گزارش می‌شود.»

همچنين معاون غذا و داروی وزارت بهداشت نيز اعلام کرد که در سال‌های اخير مصرف الکل در ايران افزايش پيدا کرده و به صورت غيرقانونی وارد می‌شود و از آن سوءاستفاده می‌شود و به مسموميت می‌انجامد. بنابر اين دولت بايد از ورود غيرقانونی و استفاده‌های غيرمجاز آن جلوگيری کند.

سالانه ۷۳۰ ميليار دلار مشروبات الکلی به ايران می‌رسد
پس از انقلاب اسلامی ايران در سال ۱۳۵۷ مصرف و خريد و فروش مشروبات الکلی جرم به شمار می‌آيد. به همين خاطر ورود و فروش آن به ايران ممنوع است. کارشناس ستاد مبارزه با قاچاق کالا به خبرگزاری پانا گفته است: «مشروبات و لباس در صدر ليست کالاهای قاچاق در ايران قرار دارند.»

به گفته احمدی مقدم، ۸۰ درصد مشروب داخل ايران از کردستان عراق می‌آيد. اما اقبال محمدی نماينده مجلس به سايت خبری خانه ملت گفته است: «مشروبات الکلی از معابر رسمی و از مقابل چشم دستگاه‌های نظارتی و متولی امر مبارزه با کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری مهر، ارزش روزانه مشروبات الکلی که به ايران وارد می‌شود دو ميليارد تومان است.

اين گزارش همچنين ارزش سالانه مشروبات الکلی در ايران را ۷۳۰ ميليون دلار ارزيابی کرده است. البته اين تنها بخش کشف شده و آمارهای رسمی بازار مشروبات الکلی در ايران به شمار می‌آيد و به ميزان تقاضای الکل از داروخانه‌ها و مشروب های خانگی دست‌ساز لايه پنهان تجارت مشروبات الکلی در ايران هستند که به چشم نمی‌آيند.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ممنون إز اطلاع رساني

سپاه پاسداران خودش نیسانهای پر از ودکا و ویسکی و کنیاک را اسکرت می کند، سپاه پاسداران در تمامی قاچاق های مختلف رل اصلی را بازی می کند. از قاچاق کالا تا مشروبات الکلی و الکولیزه تا روسپیگری و تا مثلا آوردن رادیو و تلویزیون و موبایل و دوربین های عکاسی و اتومبیل و خلاصه ایران عزیز زیر تجاوزات جنسیه و عدیده ی برادران سپاهی و بسیجی له شده است.

سالانه ۷۳۰ ميليار دلار مشروبات الکلی به ايران می‌رسد..........
یک چیزی بگید که بگنجه! تولید ناخالص داخلی سالانه ایران حدود 300 میلیارد دلار است. چطور 2 برابر ان صرف ورود مشروبات الکلی میشود. شما یا مشروبات الکلی را نمیشناسید یا دلار را.

دکتر ظفر قندی، نه زفر قندی!!!

مبارزه با قاچاق مشروبات کار بیهوده ای است زیرا حتی اگر که وارد هم نشود هر کسی در منزل خود میتواند با کمی صبر و حوصله و با استفاده از یک دیگ زودپز و مقداری سیب زمینی مشروب تولید کند. البته طعمش مثل کشمش نمیشود!

زفرقندی درست است برادر به مشخصات کامل این شخص مراجعه کن در وب سایت وزارتخانه.
730 میلیون دلار نه 730 میلیار دلار مطلب رو درست بخوان

همچنين ارزش سالانه مشروبات الکلی در ايران را ۷۳۰ ميليون دلار ارزيابی کرده است...
متن تان صحيح ميباشد ولي در عنوان ميليارد ذکر شده....

اون ار فحشا این هم که از مصرف الکل. پبشنهاد میکنم کلاه ها چار انگشت بالاتر گذاشته شود ولی مواظب باشید نیفتذ چون بعدن باید بالاتر هم برود!

آن هم میهن گرامی که نوشتند:
« چیزی بگوئید که بگنجد، تولید ناخالص داخلی سالانه ایران حدود 300 میلیارد دلار است چطور دوبرابر این یعنی « سالانه ۷۳۰ ميليار دلار مشروبات الکلی به ايران می‌رسد» !
ایشان توجه نفرمودند، یا گویا شتاب کردند و گزارش را درست نخواندن. در گزارش آمده است « سالانه ۷۳۰ میلیون دلار نه آن گونه که ایشان نوشته اند 730 ميليارد دلار».
سپاه ازاین گونه خدمتها بفراوانی میکند، وارد کردن گوشتهای آلوده و ... را نیز باید به فهرست آن دیگر هم میهن گرامی نیز افزود. بابک ـ تهران

۷۳۰ ميليون دلار نه ۷۳۰ ميليار دلار

میگویند مدرس گفته بود اگر قرار است شراب بخوریم، خودمان بسازیم و بخوریم! امروزه دیگر این دیدگاه ها بدرد نمی خورد، قاچاق درامدی برای ( بفرمایش اقای احمدی نژاد ) برادران قاچاقچی ما ( یعنی برادران قاچاقچی ایشان) دارد که ساخت داخل ندارد. امروز دیدم که گزارش کردند گوشت گوسفند چینی هم قاچاق میکنید، ولی شما را به هرچه که دوست دارید شراب چینی دیگر وارد نکنید. بگذارید این یک کار درست انجام بشود، حرام و بکام میگساران زهرمارش نکنید. سهم علما را که از نوع خوبش میدهید، همچنان که بهترین تریاکها را میکشند. چرا که نه! خدا رفتگان شما را بیامرزد، زمان «طاقوت» بزرگنرها میگفتند شراب که مفت باشد ملا هم میخورد. امثال حاج اقا مصباح هم که هم خودشان و هم شاگردانشان از موسسه امام خمینی (ره) همیشه به امریکا و کانادا رفت و آمد دارند و از «هر چیزی» خوبش را میگیرند و ازآن بهره مندند.
شهرند درجه سه از تهران، پایمنبرجمهوری اسلامی

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما