خانه | خبر | اخبارایران

تهدید دانشجویان ستاره‌دار از سوی نهادهای امنیتی

شنبه, 1390-03-14 15:10
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
شورای دفاع از حق تحصیل، می‌گوید که نهادهای امنیتی به برخی دانشجویان محروم از تحصیل، هشدار داده‌اند که در صورت اعتراض به  محرومیت از تحصیل با «برخورد شدید» روبرو خواهند شد.
 
بنا به بیانیه شورای دفاع از حق تحصیل که امروز، شنبه ۱۴خرداد منتشر شده، دانشجویان موسوم به «ستاره‌دار»، پیش از اعلام نتایج کنکور کار‌شناسی ارشد به نهادهای امنیتی احضار شده و مورد «تهدید و ارعاب» قرار گرفته‌اند.
 
در شش سال گذشته از زمان تصدی ریاست جمهوری از سوی محمود احمدی‌نژاد، شماری از فعالان سیاسی و اجتماعی از ادامه تحصیل در مقطع کار‌شناسی ارشد محروم شده‌اند.
 
شورای دفاع از حق تحصیل، این روند چندین ساله را «برخلاف کلیه قوانین داخلی و بین المللی» اعلام کرده و خواستار محاکمه آمران و عاملان این «عمل مجرمانه» است.
 
این شورا با اشاره به اعلام مردودی دانشجویان ستاره‌دار که حائز رتبه‌های ممتاز شده بودند در سال ۱۳۸۸، عدم صدور کارنامه علمی برای تعدادی دیگر از دانشجویان در سال‌های۱۳۸۶، ۱۳۸۷، ۱۳۸۹و ۱۳۹۰و «دستکاری» در کارنامه علمی تعدادی از فعالین دانشجویی در سال جاری، می‌گوید که سازمان سنجش «اعتماد عمومی به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌اش» را از دست داده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق تحصیل را حق اولیه و طبیعی "همه اقشار ملت" ایران و فراهم کردن تحقق این حق اولیه را از وظایف دولت می‌داند. همچنین دولت ایران طبق تعهدات متعدد بین‌المللی ملزم به فراهم ساختن شرایط تحصیل برای همه ایرانیان بدون هرگونه تبعیض و آپارتاید عقیدتی، سیاسی، مذهبی، جنسی و غیره است.»
 
دانشجویان موسوم به «ستاره‌دار»، پیش از اعلام نتایج کنکور کار‌شناسی ارشد به نهادهای امنیتی احضار شده و مورد «تهدید و ارعاب» قرار گرفته‌اند 

 
بنا به این بیانیه محروم کردن دانشجویان از حق ادامه تحصیل نقض بندهای ۳، ۹و ۱۴اصل سوم و اصول ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۳۰، ۳۶، ۳۷و بویژه اصل ۲۳قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
 
شورای دفاع از حق تحصیل از مقامات حکومتی ایران خواسته است با توقف روند محروم کردن دانشجویان از حق تحصیل و ستاره‌دار کردن فعالان دانشجویی، دانشجویان محروم از تحصیل که به دلیل «مطالبه حق اولیه تحصیل» در زندان‌های کشور هستند، آزاد کند.
 
ضیا نبوی، مجید دری، پیمان عارف، مهدیه گلرو، زهرا توحیدی، شیوا نظرآهاری، علیرضا خوشبخت، سمیه رشیدی، نوید خانجانی، علی قلی‌زاده، اشکان ذهابیان، عماد بهاور، اسماعیل سلمانپور، مجید توکلی، حجت عربی از جمله دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل هستند که در اعتراضات پس ازانتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸بازداشت شدند. شماری از این فعالان دانشجویی به احکام سنگین حبس محکوم شده و همچنان در زندان هستند.

 

پلمپ دانشگاه آن‌لاین بهائیان و بازداشت گسترده دانشجویان و اساتید این دانشگاه، از جمله فشارهای وارده بر دانشجویان محروم از تحصیل در ماه‌های اخیر است. 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما